דיווח: המורדים בלוב שוקלים לבקש להפציץ את מעוזי קדאפי

ארה"ב בוחנת התערבות צבאית במדינות נוספות במזה"ת המורדים ■ קלינטון: "לוב תשקע ב"מלחמת אזרחים ממושכת" ללא תגובה אמריקנית חזקה"

"ניו יורק טיימס" מדווח היום (ד'), כי מנהיגי המורדים בלוב בוחנים עתה אפשרות לבקש ממדינות מערביות להפציץ מטרות המזוהות עם משטר קדאפי, אך רק תחת מטריה של או"ם. מועצת מנהיגי האופוזיציה, שמורכבת מעורכי-דין, אקדמאים, שופטים ודמויות ציבוריות בולטות אחרות, מבחינה בין הפצצות בחסות או"ם לבין התערבות צבאית של מדינה זרה, ולו גם ידידותית, צעד שייתקל בהתנגדות של כל קבוצות המורדים. "אם מדובר באו"ם, אז זה לא התערבות זרה", אמר דובר של המורדים.

בתוך כך, שר ההגנה של ארה"ב, רוברט גייטס אמר אתמול במסיבת עיתונאים בפנטגון, "אנו צריכים לחשוב על הפעלת כוחות של ארה"ב במדינות אחרות (לבד מלוב) במזה"ת... ונספק לנשיא את המבחר המלא של האופציות שעומדות לרשותו". זו היתה ההצהרה הלוחמנית ביותר שיצאה מפי בכיר בממשל אובמה למן תחילת הזעזועים במדינות המזה"ת, בינואר, והיא מקבלת משמעות מיוחדת על רקע העובדה שגייטס עצמו אמר בשבוע שעבר, שכל שר הגנה בעתיד, שימליץ לנשיא ארה"ב לשגר כוחות יבשה גדולים לאסיה, המזה"ת או אפריקה, צריך לעבור ניקוי ראש.

גייטס לא נקב בשמות מדינות שעלולות לשמש כזירה לפעילות פוטנציאלית של צבא ארה"ב, אך יש הערכות שתימן תהיה מטרה סבירה להתערבות אמריקנית בגלל היותה בית לריכוז גדול של אנשי אל קאעדה. ארה"ב הפציצה מהאוויר מטרות טרור בתימן בהסכמה שקטה של הממשלה בצנעא, כפי שנחשף במסמכים שהדליפה קבוצת וויקיליקס, וייתכן שנפילת הממשלה המקומית תאלץ את ארה"ב להפגין נוכחות צבאית במדינה.

ועם זאת, גייטס היה הרבה פחות בוטה לגבי האפשרות של פעולה צבאית אמריקנית בלוב. הוא דיווח אמנם שהורה לשתי ספינות אמפיביות אמריקניות להפליג מהמפרץ הפרסי לים התיכון, אך במה שנראה כסתירה להצהרתו הקודמת, אמר שר ההגנה, כי אין שום הסכמה במסגרת נאט"ו להפעלת כוחות בלוב ושעתה אין זה הזמן שבו ארה"ב צריכה לפתוח במלחמה נוספת במזה"ת.

"ברור שאנו בודקים הרבה אופציות ותכניות לשעת חירום", אמר גייטס.

המסרים הכפולים של גייטס עמדו בניגוד להצהרות החדות והברורות של שרת החוץ, הילארי קלינטון, אתמול ושלשום, שלפיהן האפשרות של אכיפת איסור טיסה בתחום האווירי של לוב נדונה עתה באופן פעיל בוושינגטון. אכיפה כזו לא תאפשר לכוחות שעדיין תומכים במועמר קדאפי להפציץ את מעוזי המתנגדים מהאוויר. היא הוסיפה, שלוב תשקע ב"מלחמת אזרחים ממושכת" אם לא תהיה תגובה אמריקנית חזקה.

יו"ר המטות המשולבים של צבא ארה"ב, אדמירל מייק מאלן, שהשתתף אף הוא במסיבת העיתונאים בפנטגון, אמר בתגובה על הכרזת קלינטון, כי הכרזה על איסור טיסה במרחב האווירי של מדינה מסוימת היא "מבצע סבוך "במידה חריגה". כדבריו: "שלא יהיו שום אשליות. זה יהיה מבצע צבאי לכל דבר. אי אפשר להסתפק במתן הוראה, 'אסור לטוס כאן'".