פעילי הימין ביפו: "יפו יהודית!"; ערבים: "גזענים!"

(עדכון) - המשטרה אישרה ל-60 צועדים בלבד להשתתף בצעדה לאורך רחוב יפת ונערכת בכוחות מתוגברים למניעת הפרות סדר ועימותים בין הצועדים לתושבים הערבים

החלה הצעדה ביפו בה נוטלים חלק כ-60 פעילי ימין שמוחים על "התחזקות התנועה האיסלאמית ביפו". המשטרה תקצה מאות שוטרים לאבטחת השיירה, שתחצה את רחוב יפת שייסגר לתנועה ותפעל למניעת עימותים עם תושבי העיר הערבים.

"יפו יהודית, ישראל שלנו", קרא בן גביר בתחילת ההפגנה. "היהודים של יפו לפניכם, הערבים", זעקו בהמשך המפגינים - שזכו להתנגדות מצדם של מקומיים שחלקם קראו לדו-קיום בעיר. תושבים ערביים ביפו קראו לעבר פעילי הימין: "גזענים! לכו מכאן!".

כאמור, עשרות אנשי ימין מקיימים את הצעדה בראשותם של ח"כ מיכאל בן ארי (האיחוד הלאומי) ושל פעילי הימין ברוך מרזל ואיתמר בן גביר.

מדובר בצעדת המשך לצעדות הימין ברהט, בסילוואן ובאום אל-פאחם. מנהיג הפעילים בשטח, איתמר בן-גביר, מסביר: "אנחנו באים ליפו כדי להבהיר לגורמים בתנועה האיסלאמית שהם לא בעלי הבית במדינת ישראל". מאידך, אחד התושבים הערבים סיפר כי הוא מקווה שהפעילים יצעדו בשקט, "אחרת כולנו נהיה בבעיה. אלה חבורה של גזענים, שבאו לעשות פרובוקציות. אנחנו חוששים שהצעירים שלנו ייפלו בפח ושזה יביא לפיצוץ".

במשטרה לא מקלים ראש בצעדה ומובילים מערך אבטחה הכולל גם פרשים, יחידות משמר הגבול ויחידות נוספות. הדריכות המוגברת מתבססת גם על העימותים האלימים שקרו השבוע בין מתנחלים לכוחות הבטחון על רקע הריסת מבנים לא חוקיים בחוות גלעד שבשומרון. בעימותים נפצעו 13 מתנחלים, שהתלוננו על אלימות קשה מצד כוחות הביטחון.

העימותים פרצו במאחז, בעקבות הגעת שוטרים וחיילים לפנות מבנים בלתי חוקיים ובמהלכם נעצרו שמונה מתנחלים. לטענת המתנחלים, השוטרים השתמשו נגדם באמצעים לפיזור הפגנות, שחלקם לא תאמו את ההתנגדות שהופעלה כלפי כוחות הביטחון. לדבריהם, מספר שוטרים ירו לעברם כדורי גומי מטווח אפס וזרקו לעברם רימוני גז מבלי שהיה צורך בכך. אחרים סיפרו על חבורות בגופם כתוצאה מהמכות שספגו מהשוטרים. במשטרה הכחישו שנעשה שימוש בכוח מופרז.