גיורא איילנד: "קשה למנוע את התנודתיות במניית גבעות"

(עדכון) - גילעד אלטשולר: "איש לא יודע כמה שוות מניות הגז-נפט" ■ עו"ד שיראל גוטמן-עמירה מרשות ני"ע: "אין מספיק אנליסטים בלתי תלויים שמסקרים את תחום חיפושי הגז והנפט"

"תחום חיפושי הגז והנפט לוקה בחסר מבחינת האנליזה; אין מספיק אנליסטים בלתי תלויים שמסקרים את התחום" - כך אמרה עו"ד שיראל גוטמן-עמירה, מנהלת מחלקת תאגידים ברשות ני"ע, בפאנל נפט, גז ושוק ההון - יזמים משקיעים ומה שבינהם, במסגרת ועידת האנרגיה של המכון הישראלי לאנרגיה וסביבה, בשיתוף "כלכליסט".

היא שיגרה רמיזה עבה לעבר שותפות גבעות עולם ואמרה: "הבעיה המרכזית בתחום נוגעת לדיווח על הכמויות, השוויים וההסתברות למציאת נפט מסוימת ממנו. יש שונות גדולה בדיווחים - למשל שותפויות מדווחות על כמות הנפט והגז שכלואה במאגר - אך הנתון הזה לא משקף כלום".

גוטמן-עמירה הוסיפה, כי "ישנן 2 בעיות נוספות שטרם טופלו; בוחנים האם ראוי להמשיך ולאשר גיוסים במבנה של של שותפויות שהמבנה שלהן ארכאי. דבר נוסף מה עושים עם הכסף ששוכב מזמן הגיוס עד זמן ההשקעה, וגם כאן יש דרישות דיווח ספציפיות. בימים הקרובים נפרסם הוראה כוללת על כללי הדיווח התחום, ובשנה הקרובה ניישם אותה".

יגאל לנדאו, מנכ"ל רציו, הגיב לדברי גוטמן-עמירה ואמר כי "היוזמה של הרשות מבורכת ומביאה לאחידות בדיווח. אימוץ הכללים הגיוני, אך לגופו של עניין לכל שותפות יש הערות להן. לדעתי דיווח יתר יכול אפילו לפגוע בנכסים של החברה, חלים בזה גם סודות מסחריים".

"אף אחד לא יודע כמה שוות מניות הנפט והגז"

גיורא איילנד ביקר את רשות ני"ע ואמר כי "הרגולציה הכרחית, אבל יש לי טענות - הראשונה היא ששיטת העבודה היא שהמערכת נותנת לך מרווח תמרון מאוד קצר. ששינסקי עשה עבודה חצי שנה, ונותנים לך 45 דקות להציג את המסקנות. קשה לומר שהם נותנים לך זמן ראוי להגיב גם על הדברים - זו שיטה לא נכונה. השיטה הרצויה היא שקודם בוא נשב ביחד ונסכים או לא נסכים, אי אפשר להנחית את הדברים".

לדבריו, "זה שלא משתפים אותך נותן תחושה מאוד קשה. ביקשנו להציג את עמדתנו ונעננו בשלילה - זה לא מצב ראוי. דבר נוסף - מדברים על נפט וגז, ים ויבשה - כאילו זה אותו דבר, וזה יוצר עיוותים נוראיים - המלצות ששינסקי יצרו אבסורד גדול".

איילנד התייחס לכל השמועות שהוא צריך להתמודד איתן, ואמר כי "בנובמבר פרסמנו הערכות שווי של הרזרבות בגבעות ואת תוכנית העבודה הכוללת שלנו. אמרנו אז ואני חוזר שוב - שמשהו יהיה שונה מהתוכנית אנחנו נודיע שוב באופן נפרד. עד אז תהיה תנודתיות רבה וקשה לי למנוע את זה.

"לגבי הרגולציה - צריך לבדוק את מטרתה ויעילותה. בכל התהליך של הפקת הנפט, מהקידוח דרך הגילוי ועד להפקה - יש לך בערך 20 גורמים ממשלתיים בעלי זכות וטו וזה מעכב ומקשה מאוד את העניינים - וזה לא בהכרח יעיל, אלא רק מחפש להיות צודק וזה לא נכון".

גילעדר אלטשולר, מנכ"ל משותף בבית ההשקעות אלטשולר שחם, אמר לסיכום: "אני קורא לזה חלומות של שוק ההון ולא ציפיות. אף אחד לא יודע כמה שווים החלומות האלה מבחינת תמחור המניות".