רמי ברוך: "לוין היה אנרכיסט בנשמתו, וצעירים היום אוהבים אנרכיה"

השחקן הוותיק, שחוזר בימים אלה לרפרטואר המפואר של חנוך לוין ב"שיץ", אומר בראיון ל"גלובס": "לוין הקדים את זמנו. לדור הנוכחי הוא מתאים בהרבה"

"לא צריך לשכנע אותי כאשר מדובר במחזות של חנוך לוין", מצהיר השחקן רמי ברוך החוזר בימים אלה לרפרטואר המפואר של המחזאי המנוח בעיבוד החדש שביים יגיל אלירז לקומדיה השחורה "שיץ", המועלית בתיאטרון הקאמרי.

ברוך, שצבר רזומה מרשים במחזות של לוין שאף ביים אותו ב"הזונה מאוהיו" (שעליו זכה בפרס התיאטרון לשחקן המשנה המצטיין בשנת 88'), משתתף בגרסה השלישית למחזה בתיאטרון רפרטוארי (המקור הועלה בתיאטרון חיפה בשנת 75') ומגלם את פפכץ, המעכר הקטן עם החסכונות הגדולים, האישה הדהויה צשה (אשתו בחיים השחקנית אסתי קוסוביצקי) והבת השמנה שפרכצי שאינה מצליחה למצוא חתן (עירית קפלן בתפקיד נפלא).

כאשר קצין צבא לשעבר בשם צ'רכס (אלון דהן) מחזר אחרי שפרכצי, לוחצת שצה על בעלה לשלם כל סכום בעבור רגע נחת של חופה, קידושים ותקווה לנכד. צ'רכס סוחט את חותנו המיועד עד תום, הופך קבלן משגשג, אך הרצון להשתלט על שאר הרכוש מוביל את בני המשפחה למחוזות אפלים (ומצחיקים) במיוחד כי הרי אב שסיים לגדל, לממן ולחתן את ילדיו ראוי שיבין את הרמז ויתפנה מהשטח.

"אני יכול ללעוס את הטקסטים של חנוך לוין ללא ליאות", מצהיר ברוך, "אין מצב שיימאס לי. אם לבריטים לא נמאס משייקספיר 400 שנה אחרי מותו, למה שאנו נשבע מלוין שנפטר לפני 11 שנים בלבד"?

- "שיץ" הוא מחזה מקומי או בינלאומי?

"גם וגם. חנוך יצר בתוכנו ועבורנו, ועדיין המסרים שלו אוניברסאליים לחלוטין. משפחות יש בכל מקום, ואותם הרגשות מובילים את כולן. לחנוך היה האומץ לתת לדמויות לומר בקול רם מה שמחזאים אחרים לא העזו להעלות על דל שפתיהם. להצהיר בגלוי שיש ילדים שבשלב מסוים מרגישים שהוריהם ישרתו את צרכיהם טוב יותר בקבר זה נורא, אבל מי יכחיש שזה לא קורה מדי פעם"?

- כמי שעבד עם לוין בחייו, אתה עדיין מנסה לחשוב איך היה מגיב לכל סצנה במהלך חזרות למחזות שלו עם במאים אחרים, כמו אודי בן משה ב"הרטיטי את ליבי" ויגיל אלירז במחזה הנוכחי?

"למרות שהוא ביים אותי רק פעם אחת, כל שחקן שעבד ישירות מול חנוך הפך חלק ממועדון מביני עניין שחלקו ביניהם חוויה חד-פעמית. מבחינתי הוא עדיין כאן, ויצירתו חיה ובועטת כמו זו של צ'כוב ושייקספיר, אז התשובה היא כן. אני חושב עליו ושמח לגלות שדור חדש של אנשי תיאטרון וצופים מתאהבים שוב בכישרונו. לוין הקדים את זמנו. לדור הנוכחי הוא מתאים בהרבה. הוא היה אנרכיסט בנשמתו, וצעירים היום אוהבים אנרכיה".

ההצגות הקרובות של "שיץ" יתקיימו ב-6 וב-7 בחודש בתיאטרון הקאמרי