בתי-הספר לנהיגה גובים מאות שקלים בנוסף לאגרות הטסט

משרד התחבורה לא רק שאינו מפקח על הגבייה - הוא אף טוען כי היא תורמת לתחרות

מתלונה שהגיעה ל"גלובס" עולה סוגיה תמוהה למדי המאפשרת לבתי-הספר לנהיגה או למורים לנהיגה לגבות סכומים נלווים לאגרת הטסט, ככל העולה על רוחם.

ד' הוא אבא ל-4 ילדים, והשלישי שבהם ניגש למבחן הנהיגה בימים אלה. לצד אגרות טסט שמחירן 130 שקל הן לטסט פנימי והן לטסט רשמי, הוא נתבקש לשלם 400 שקל. עבור מה? ד' לא זכה לקבל תשובה ברורה.

יצוין כי בנו של ד' לומד באזור מודיעין, ועבור שני ילדיו שכבר מחזיקים ברישיון נהיגה ולמדו אצל מורים אחרים, נדרש לשלם סכומים דומים: 300 שקל לילד הראשון שנבחן לפני מספר שנים ו-400 שקל לילד השני.

בשיחת לקוח סמוי התברר כי הסכום נגבה עבור "העמדת הרכב לטסט, ומגלם עלויות ביטוח וזמן השימוש ברכב".

יש לציין כי התעריף להשכרת רכב מחברה מסחרית יהיה נמוך משמעותית בעבור יום שלם, ואילו כאן מדובר בפחות משעה שבה הרכב בשימוש.

ומה קורה כאשר הנבחן לא עובר בטסט הראשון? בכל פעם נדרש לשלם את התוספת הנלווית לאגרה הרשמית, כך שבבואו לטסט השלישי, הוא בדפיציט של כ-2,000 שקל עבור המבחנים (לא כולל עלויות השיעורים שמסתכמים באלפי שקלים).

"בילד הראשון ובילד השני שילמתי את הסכום הזה בלי להעמיק על משמעותו, והפעם נדלקה אצלי נורה אדומה", אומר ד' ל"גלובס". "בבדיקה עם מכריי הבנתי שכולם נדרשים לתוספת דומה במעמד הטסט".

משרד התחבורה: "השוק קובע את המחירים"

במשרד התחבורה מודעים לגבייה הנלווית ואף מעניקים לה לגיטימציה: "התשלומים הנלווים לאגרת הטסט של משרד התחבורה נקבעים על-ידי בתי-הספר לנהיגה והמורים המלמדים בהם באופן פרטי. משרד התחבורה אינו מפקח על המחירים הנלווים לאגרת הטסט שגובים בתי-הספר לנהיגה.

"מחירים אלה מווסתים על-ידי התחרות בשוק החופשי, בעוד כל תלמיד רשאי לבחור את בית-הספר לנהיגה בו הוא רוצה ללמוד. כמו כן, רשאי התלמיד להחליף את בית-הספר בכל שלב, כולל בשלב מבחן הטסט. משרד התחבורה פועל בימים אלה להסדרת תשלום אחיד ומפוקח לכל בתי-הספר לנהיגה בישראל".