ששינסקי יידון בוועדת הכספים; שאמה מצטרף במקום וילף

(עדכון)- נתניהו מסר הערב כי "אינו מתערב בעניינים פנימיים של הכנסת" ובכך התנער מהודעה מוקדמת על סיכום מול יו"ר הכנסת כי הדיון בחוק יתקיים בועדת הכספים

מסתמן: חוק ששינסקי יידון בועדת הכספים לאחר שהוסכם כי ח"כ שאמה המשמש כיו"ר ועדת הכלכלה יצטרף לדיוני ועדת הכספים במקומה של ח"כ עינת וילף. ח"כ כרמל שאמה הכהן אמר מוקדם יותר הערב ל"גלובס" כי על פי הסיכום בין הצדדים הוועדה בסופו של דבר תתנהל תחת ניהול משותף של גפני ושאמה גם יחד. זאת לאחר שראש הממשלה מסר הערב כי "אינו מתערב בעניינים הפנימיים של הכנסת". ראש הממשלה שוחח היום עם יו"ר הכנסת ויו"ר הקואליציה והודיע כי הוא "סומך את ידיו על יו"ר הקואליציה, זאב אלקין ועל כל סיכום שיביא בנושא מול יו"ר הכנסת, ויו"ר ועדת הכספים, הכלכלה וועדת הכנסת".

מוקדם יותר דווח כי יו"ר הכנסת ריבלין סיכם עם ראש הממשלה כי חוק תמלוגי הגז ("חוק ששינסקי") יידון בוועדת הכספים - ולא בוועדת הכלכלה חרף דרישתו של ח"כ כרמל שאמה - וכי זו תהיה גם עמדת הקואליציה לכשיעלה הנושא להצבעה בוועדת הכנסת בשבוע הבא.

ריבלין שהתנגד לפיצול הדיון במסקנות ששינסקי בין שתי ועדות בכנסת, הודיע כי הנושא חייב להידון בוועדה אחת, תוך מתן עדיפות לוועדת הכספים על סמך חוות הדעת של היועמ"ש לכנסת.

לדבריו, "אין הדבר ראוי כי שתי ועדות הכנסת יקיימו דיונים בסוגיה זהה, תוך הטרחתם של הגורמים הרלוונטיים לדיון באותם עניינים ממש. הדבר עלול להוביל למצב בו הכנסת תוציא מתחת ידה שתי החלטות שונות ואף מנוגדות. לא מדובר רק בכפילות דיונים מיותרת, אלא גם בסכנה חמורה לביזיון הכנסת ולתוקף החלטותיה".

כאמור, עמדתו של ריבלין נשענת על חוות הדעת של היועמ"ש לכנסת, איל ינון, שקבעה כי "דו"ח ועדת ששינסקי אינו עוסק בהסדרת תחום חיפושי הנפט והגז בכללותו, אלא במערכת הפיסקאלית שתחול על הענף, ועל כן האכסניה הטבעית על-פי התקנון ואף המתחייבת בחוק היא ועדת הכספים". היועמ"ש ינון קבע, כי ישנו קושי משפטי לקיים דיון בוועדה משותפת.

בתגובה לדבריו של ריבלין מסר ח"כ כרמל שאמה הכהן: "יו"ר הכנסת שגרם לתסבוכת בשל שינוי עמדות בלתי מוסבר, אינו יודע על מה הוא שח, מאחר וטרם הוכרע דבר ובכל מקרה הוא מחוץ למעגל קבלת ההחלטות בעניין זה. אני מציע ליו"ר הכנסת שיתרכז יותר בנוסח הפתקים שהוא כותב לחברי האופוזיציה בגנות רוה״מ".