"לחברות היי-טק גדולות לא עובר בראש להירשם בת"א"

יהושע לוינברג, ממייסדי גילת, אמר עוד בכנס מיזוגים ורכישות: "אנחנו לא הולכים לרחוב רוטשילד כי הוא רחוק"

"יש הון רב זמין בשוק המקומי, הכסף שם והוא זול", כך אמר היום לן רוזן, מנכ"ל ברקליס ישראל. רוזן היה אחד מהמשתתפים בכנס בנושא מיזוגים ורכישות (M&A) שנערך בתל אביב על-ידי חברת המחקר בתחום, Mergermarket.

להערכתו, שוקי המניות הבינלאומיים פתוחים לחברות ישראליות וקל להן להשיג מימון, אך אם בעבר הדבר פגע בצמיחת שוק ההון המקומי, הרי שהיום ישנו שינוי. "עד לפני כמה שנים לא חשבנו שרישום כפול מוסיף לחברות, היום אנחנו חושבים שכן. רישום למסחר בבורסה בתל אביב הוא דרך הגיונית למשוך משקיעים מקומיים ובינלאומיים", אומר רוזן.

ליהושע לוינברג, ממייסדי גילת לוויינים, יש עמדה קצת שונה בנושא. לאחרונה השלימה גילת רכישת שתי חברות, ובד בבד לקחה הלוואה של 40 מיליון דולר מהבנק הבינלאומי. לדבריו, גילת בחנה אפשרויות שונות לגיוס הסכום ומצאה שהבנקים בישראל גמישים ותחרותיים יותר מהאמריקניים.

"האתגר: נוכחות גלובלית"

אבל בכל הקשור לגיוס בשוק ההון, לוינברג חושב שארה"ב היא האפשרות המועדפת. "כשמסתכלים על תעשיית ההיי-טק הישראלית, רואים שלחברות גדולות כמו אמדוקס או צ'ק פוינט בכלל לא עובר בראש להירשם למסחר בישראל", אומר לוינברג. "גם חברות בגודל בינוני כמו גילת, כשהן רוצות לגייס באקוויטי הן מסתכלות על ניו יורק. אנחנו לא הולכים לרחוב רוטשילד כי הוא רחוק; ניו יורק קרובה", אמר לוינברג בחיוך.

במסגרת פאנל בנושא מיזוגים ורכישות חוצי גבולות אמר לוינברג שלדעתו האתגר הגדול של חברות סטארט-אפ בישראל הוא להפוך לחברות גלובליות, מפני שהשוק הישראלי קטן. "נוכחות גלובלית היא האתגר, ו-M&A היא אחת הדרכים להשיג זאת", אמר.

אלא שמיזוגים בין חברה ישראלית לחברה מחו"ל כוללים גם מרכיב של שוני תרבותי, והמשתתפים התייחסו לכך. "מה שחשוב להצלחת האינטגרציה הוא הגורם האנושי, ולכן לימוד התרבות הוא מפתח להצלחה", אמר עו"ד אלן סאקס, שותף במשרד הרצוג פוקס נאמן. הלל שוסטר מ-KPMG סומך חייקין הסכים איתו, ונתן דוגמאות. "ישראל 'ידועה לשמצה' בחוסר המשמעת במהלך תהליך המכירה", אמר שוסטר. לדבריו, אם רוצים להיפגש עם בכיר בחברה גרמנית, שולחים מכתב, ולאחר קבלת תשובה מתקשרים וזוכים לדבר "עם הסגן של הסגן" של הבכיר. בישראל, לעומת זאת, מתקשרים ונפגשים. עם זאת, הוא חושב שישנו שינוי כשהחברות הישראליות מתבגרות.

הפלסטיק מתחמם

ומהם התחומים החמים היום לעסקאות M&A? שוסטר מצביע על הקלינטק ועל תחום מפתיע יחסית, תעשיית הפלסטיק, שבה הוא מנבא שיהיו פעילויות M&A. סאקס מזכיר כמובן את הטכנולוגיה, ומוסיף: "תחום הנפט והגז מזכיר לי את הבהלה לזהב בקליפורניה. זה כמו המערב הפרוע - לאף אחד אין מושג מה יקרה בעתיד. אבל זה תחום של פעילות ערה בעסקאות M&A ומימון".

בתשובה לשאלה מהקהל על הבחירה בין אקזיט להמשך צמיחה באופן עצמאי, סאקס אמר כי להערכתו בישראל יש נטייה פסיכולוגית לחשיבה מוקדמת מדי על אקזיט. "הרבה מאוד חברות ישראליות לא בנויות לטווח ארוך. זאת הסיבה שרבות מהן מחפשות להירכש", אמר סאקס.