חששות: המלצות חייק טובות לבזק ולהוט - פחות לכל השאר

הוועדה פרסמה את מסקנות הביניים, ובהן המלצות המבטלות את הפיקוח על מחירי בזק ואת ההפרדה המבנית החלה עליה ועל הוט

חשש גדול בקרב חברות התקשורת בעקבות פרסום המלצות הביניים של ועדת חייק להסדרת שוק התקשורת. הוועדה פרסמה הבוקר את מסקנות הביניים שלה, ובשוק כבר נשמעים חששות כבדים. המפעילים חוששים מחוסר ודאות בנוגע לביטול הפיקוח על תעריפי בזק, ומביטול ההפרדה המבנית שחלה עליה ועל חברת הוט.

מנהלים בכירים בתעשייה הביעו היום חשש שהמסקנות, כפי שהן מוצגות על ידי הוועדה, טובות מאוד לבזק ולהוט וטובות הרבה פחות להם עצמם, שכן ביטול ההפרדה המבנית מעניק לחברות התשתית יתרון מובהק שספק אם ניתן לקזז אותו באמצעות יצירת שוק סיטונאי.

הוועדה פרסמה היום את השימוע שהופץ לחברות וממנו עולות כמה נקודות מעניינות. ראשית, הוועדה גיבשה סט כלים שלפיהם אם לא יקום השוק הסיטונאי לפני ביטול ההפרדה המבנית, במסגרת של הסכם ללא התערבות בין בזק והוט למפעילים, יקבע משרד התקשורת בעצמו את המחירים הסיטונאיים. לאחר מכן, אם בזק והוט יערימו קשיים ולא יאפשרו היווצרותו של שוק כזה, ממליצה הוועדה לשקול מהלך קיצוני של הפרדת שירותים מתשתיות בבזק, כלומר, לפצל את קבוצת בזק לשתי חברות נפרדות של תשתיות ושירותים. זהו צעד קיצוני ביותר וסביר להניח שגם לא יתממש, אבל הוועדה בחרה להשתמש בו כשוט ולהציג אותו למפעילים, על מנת להמחיש להם שהיא מתכוונת לייצר בכל מחיר שוק סיטונאי שהם ירוויחו ממנו ויוכלו לקנות קווים ושירותים נוספים במחירים מוזלים כדי שיוכלו להתחרות בחברות התשתית הוט ובזק.

נוסף לכך ממליצה הוועדה להטיל אחריות אישית על מנהלים בבזק ובהוט, ערבויות וקנסות למקרה שחברות התשתית יפגעו בהיווצרותו של שוק כזה.

המטרה: לייצר תחרות על חבילות

המלצות הוועדה קובעות מדיניות ואסטרטגיה לשוק - לייצר תחרות על חבילות שירותים, במקום המצב כיום שבו הצרכן נאלץ לרכוש כל מוצר ושירות בנפרד. בפני הוועדה הוצגו נתונים מהעולם המראים דוגמאות לחבילות הכוללות אינטרנט מהיר ושיחות טלפון (מקומיות ולחו"ל), וטלוויזיה, ב-30-55 אירו. נוסף לכך, הוועדה הראתה שהמודל המקובל בעולם, של תחרות על חבילות, נותן ערך מוסף גבוה ללקוחות, וניכרת מגמה של שילוב שירותי סלולר בחבילה. מבחינת הלקוח, המודל החדש אמור ליצור שקיפות רבה יותר שכן התחרות תהיה על מחיר קבוע לחבילת שירותים, והשאיפה היא שהתחרות תיצור חבילות עשירות יותר במחירים נמוכים בהרבה.

בעניין ההמלצה לביטול הפיקוח על תעריפי בזק, הוועדה הגיעה לכלל מסקנה כי הפיקוח היום אינו מאפשר תחרות על המחיר לצרכנים, ובזק היא המרוויחה הגדולה ממנו מכיוון שמחיריה גבוהים יחסית לשוק. ביטול הפיקוח אמור לאפשר לחברה להוריד מחירים ולהציע חבילות זולות יותר.

כפי שפורסם ב"גלובס", הוועדה נמנעה בכוונה מלהתייחס לאופן ולשיטה שבהם ייבדקו העלויות של השירותים שתמכור בזק במסגרת השוק הסיטונאי, על מנת לשמוע וללמוד מהמפעילים כיצד הם רואים את המודל ואת האפקטיביות שלו.

מבחינת בזק, משמעות המהלך היא ביטול ההפרדה המבנית מול בזק בינלאומי, ומה שחשוב מאוד מבחינתה של בזק הוא שהיא מקבלת לידיה את האפשרות לשתף פעולה עם פלאפון מיידית ועם yes בעתיד, לאחר שייכנסו מתחרים חדשים לשוק הטלוויזיה מבוססת אינטרנט. זהו שינוי רב משמעות עבור קבוצת בזק, שכן חלק ממערך ההנדסה של הקבוצה יוכל להתנהל במרוכז והחברה תוכל לחסוך הרבה כסף, ולנצל את יתרון הגודל שלה.