כיצד בוחרים סטאז'רים במשפטים את מקום ההתמחות?

קודקס: הסטודנטים - שמבינים כי השכר הנמוך ושעות העבודה הרבות הם נתון בתקופת ההתמחות - יעדיפו משרד גדול, מקצועי ועם אווירה נעימה ■ התחום המועדף: אזרחי-מסחרי

בשבוע שעבר פירסמה חברת דן אנד ברדסטריט (D&B) כי הפדיון של משרדי עורכי הדין בישראל לשנת 2010 הסתכם בכ-13.13 מיליארד שקל, וכי מדובר בעלייה של כ-9% לעומת שנת 2009.

ההצלחה הכלכלית הנמשכת של משרדי עורכי הדין עשויה לספק את ההסבר לכך שלמרות הטענות הבלתי פוסקות על הצפת המקצוע בישראל, עוד ועוד צעירים ממשיכים לפנות ללימודי המשפטים ובהמשך לחפש מקום להתמחות כדי להיות מוסמכים למקצוע ולהשיג את תעודת עורך הדין המיוחלת.

עם זאת, בכל הנוגע לשכר שמרוויחים סטודנטים למשפטים בתקופת ההתמחות, נראה כי תמונת המצב שונה.

לפי סקר שערכה באחרונה קודקס, חברת ההשמה המובילה בתחום המשפטי, בין מאות סטודנטים למשפטים ממוסדות הלימוד השונים, שמצויים בימים אלה בחיפוש מקום להתמחות בו ב-2013, גובה השכר שיקבלו בתקופת ההתמחות מהווה רק את השיקול השלישי בחשיבותו בבחירת מקום ההתמחות.

מקצועיות, לא שכר

לפי ממצאי הסקר, הפרמטר המשמעותי ביותר שלפיו בוחרים המתמחים מקום התמחות הוא "מקצועיות המשרד", לא רחוק אחריו מדורג הפרמטר שכונה "האווירה הנעימה" במקום ההתמחות, ורק אחריו ממוקמים השכר, שעות העבודה וסביבת העבודה.

51% מבין משתתפי הסקר בחרו ב"מקצועיות" של מקום ההתמחות כגורם החשוב ביותר בבחירה להתמחות בו; ו-40% הצביעו על האווירה כשיקול המרכזי שהם שוקלים בבואם לבחור מקום התמחות.

שירן דוכובני, מנהלת מחלקת מתמחים בקודקס, מסבירה כי כדי לזכות בנקודת זינוק טובה לקריירה, הסטודנטים מוכנים לוותר באופן זמני על פרמטרים כמו שכר, שהם מהותיים במקום העבודה בדרך-כלל, אבל הם לא מוכנים לוותר על המוניטין של מקום ההתמחות ועל טיב ההכשרה שהם מאמינים שיזכו לה.

לדברי דוכובני, הסיבה לכך היא ש"המטרה של תקופת ההתמחות היא 'לפתוח דלתות עתידיות', כמו גם להכשיר את המתמחה מבחינה מקצועית. יש לזכור כי מדובר בתקופת זמן קצרה, וכי השכר כעורך דין לאו דווקא נגזר מהשכר שמרוויח המתמחה.

"בנוסף, עובדה ידועה בקרב הסטודנטים היא כי שעות העבודה צפויות להיות ארוכות, והסטודנטים נוטים לקבל את הנושא הזה כהכרח וכנורמה בענף, ובתאם לכך מנמיכים את ציפיותיהם".

דוכובני מוסיפה כי שמועות על משרדים עם יחסי אנוש בעייתיים יוצרים "אלמנט הפחדה" משמעותי, שגורם לכך שהסטודנטים בחרו ב"אווירה במקום ההתמחות" כגורם השני בחשיבותו בבואם לבחור מקום התמחות.

הגודל כן קובע

במסגרת הסקר בדקה קודקס גם את סוג המשרדים המועדף שבו שואפים הסטודנטים להתמחות. מהממצאים עולה כי רוב הסטודנטים מעוניינים להתמחות במשרדים הגדולים (71%), ל-24% לא משנה גודל המשרד, ו-5% מעוניינים להתמחות במשרד בוטיק.

דוכובני מסבירה כי רוב הסטודנטים מגיעים לחיפושי ההתמחות עם ידע מועט לגבי ענף המשפט בישראל, וההיכרות שלהם עם המשרדים מתבססת בעיקר על פרסומים בתקשורת ועל דירוגי הגודל.

לדבריה, "לכן הנטייה היא להכיר את שמות המשרדים הגדולים והממותגים יותר. בקרב אילו המעוניינים להתמקצע בתחום האזרחי-מסחרי (שהם הרוב), החשיבה המובילה היא שמשרד גדול יפתח להם דלתות אחר-כך, ובו יוכלו להיחשף למגוון של תחומים.

"רבים מהסטודנטים אינם מודעים לעובדה כי קיימים משרדי בוטיק איכותיים, אשר ממוקמים במדדי האיכות לצד המשרדים הגדולים ביותר, ויכולים, במקרים מסוימים, לפתוח בפניהם את אותן הדלתות ולהעניק למתמחה הכשרה לא פחות טובה מאשר המשרדים הגדולים יותר".

תחום רווחי

תחום ההתמחות המועדף על הסטודנטים הוא התחום ה"אזרחי-מסחרי" (35% מבין הסטודנטים), 29% מבין הסטודנטים שואפים להתמחות בליטיגציה, 11% בנדל"ן, 6% בפלילי ואחר, ו-20% מבין הסטודנטים שמחפשים מקום התמחות עדיין לא החליטו באיזה תחום משפטי ברצונם להתמחות.

דוכובני מסבירה כי "הסיבה לבחירה הרווחת בתחום האזרחי-מסחרי נובעת פעמים רבות מהרצון להשאיר את האופציות פתוחות ולטפח נקודת זינוק טובה ככל האפשר לקראת הקריירה המשפטית. התחום המסחרי נחשב לרווחי יותר ומתאים במיוחד לסטודנטים שמשלבים את לימודי המשפטים עם התחומים הכלכליים-עסקיים, מסלול משולב שהוא נפוץ כיום.

מלחמה אבודה

הסטודנטים שהשתתפו בסקר התבקשו לדרג גם את החסרונות הבולטים שהם חושבים שייתקלו בהם בתקופת ההתמחות. 47% מהמשתתפים הצביעו על שעות העבודה הארוכות בחיסרון המרכזי, 29% חוששים מהאווירה שבה מתבצעת עבודת המתמחה, ו-13% חוששים מהשכר הנמוך שאותו יקבלו בתקופת ההתמחות.

אחת הסטודנטיות שהשתתפו בסקר ומחפשת בימים אלה מקום התמחות היא לי ברוך, סטודנטית מצטיינת למשפטים שלומדת באוניברסיטת תל-אביב. ברוך אומרת כי מדובר במשימה לא פשוטה כלל ועיקר.

לדבריה, "באופן כללי הרבה מאוד תחומים מדברים אליי, בין היתר התחום המסחרי. בשנה הראשונה והשנייה ללימודים מרבית השיעורים נגעו לתחום, הוא מקיף נושאים מעניינים רבים ונראה לי גם כמו תחום רווחי. כשאתה לא יודע מה באמת יהיה איתך בעוד 4 שנים, עדיף לבחור תחום שיקנה לך ורסטיליות וגמישות בעת הצורך".

בדומה לרוב משתתפי הסקר, ברוך מציינת כי נושא המקצועיות של מקום ההתמחות חשוב לה בהרבה מנושא השכר ושעות העבודה. "שני הפרמטרים האחרונים הם מלחמה אבודה מראש, שכל הסטודנטים השלימו איתה. במעמד הריאיון להתמחות אי-אפשר להתמקח על שכר, בעיקר כשבפתח הדלת עומדת שורה ארוכה של סטודנטים מתחרים, שמחכים להיכנס אחריך ולעשות הכול כדי להתקבל למשרה במקומי".

מקום התמחות
 מקום התמחות