מי הרג את ישו?

הנוצרים הם שהרגו את ישו ועכשיו הם סולחים לנו על המעשה שלא עשינו

התקשורת דיווחה אתמול (ה') על ספר חדש של האפיפיור בנדיקטוס ה-16, המיועד לצאת לאור בשבוע הבא. בין השאר, קובע האפיפיור בספרו כי אין בסיס לכך שהעם היהודי אחראי למות ישו. הספר מטיל אמנם אחריות על ההנהגה היהודית בירושלים להסגרת ישו לרומאים באותו זמן, אבל שולל בתוקף את הטענה כי לעם היהודי יש אחריות קולקטיבית להסגרתו של ישו לידי הרומאים. האם דברים אלה של האפיפיור הם אירוע חשוב לנו, היהודים?

האירוע היה יכול להיות חשוב לו סייע להילחם באנטישמיות, אלא שזה יותר מדי מאוחר, ואמחיש זאת בסיפור. לפני כמה שנים פגשתי בפסטיבל אדינבורו אישה שהייתה שחקנית, במאית ומחזאית. היא נולדה וחונכה באירלנד, ועל כוס יין או שתיים היא הודתה כי בני עמה, וגם היא, אינם אוהבים יהודים. לא מתוך מחשבה או כוונה, אלא משום שכך חונכו.

"תראי איך היהודי מבסוט"

"בסלון ביתנו הייתה תלויה תמונה אחת בלבד: צליבת ישו", סיפרה בת שיחי. "אמי הייתה אומרת לי, 'תראי, תראי איך יהודה איש קריות מחייך בסיפוק כשהורגים את ישו'. אמרתי לה, אמא, זה ציור, זה מה שהצייר דמיין, זה לא צילום. אבל אמי בשלה: 'אבל ככה זה היה'".

בציור היו 3 אלמנטים: ישו עצמו על הצלב; הרומאים בעת הצליבה; ובצד דמותו של יהודה, מסגירו של ישו. אמה של השחקנית לא אמרה, "תראי איך הרומאים המנוולים הורגים את ישו". היא אמרה, "תראי איך היהודי יהודה מבסוט". זה הסיפור שאנשי הדת הנוצרית סיפרו, ועדיין מספרים, להמוני הנוצרים, לאורך כל הדורות. מגיל אפס. משום כך הנוצרים, רובם ככולם, בכלל לא מדברים על אחריות היהודים למות ישו, הם אומרים: "היהודים הרגו את ישו".

שום ספר של שום אפיפיור כבר לא ישנה את האמונה הזאת. הדבר טבוע בדמם של אלה שכך חונכו, וגם הגישה שלנו לפרשה תורמת לכך. עצם השימוש במונחים "זיכוי" ו"סליחה" מורה על אשמה. קולקטיבית, לא קולקטיבית - אלה כבר ניואנסים מבחינת רוב המאמינים הנוצרים, ואנחנו משתתפים במשחק הזה. שמחה גדולה נופלת עלינו כשאנחנו "מזוכים" מפשע שלא ביצענו.

"אנחנו" מסרנו - "אתם" הרגתם

היינו צריכים לומר כך: רבותיי הוותיקנים, אנחנו לא זקוקים לשום זיכוי על אשמה קולקטיבית מגוחכת ומופרכת. מי שזקוק לזיכוי - מאיתנו - הוא אתם, האפיפיורים, הכמרים לדורותיהם, שנטעתם את השקר הזדוני במוחותיהם של "צאן מרעיתכם". לצערנו, לא נוכל לתת לכם זיכוי בעניין זה, שכן העובדות מובילות למסקנה שאתם אשמים, ורבים ממשיכים להאמין בכך גם היום.

לעומת זאת, אולי נוכל לזכות אתכם על שהרגתם את ישו. כלומר, האבות הקדמונים שלכם, הרומאים שאת ארצם בחרתם למקום מושבו של הכס הקדוש לכם. אני חוזר, כי נדמה לי שאתם לא רוצים לשמוע ולהבין: הם, הרומאים, הרגו את ישו, ואתם הצאצאים שלהם, כמו שאנחנו צאצאיהם של מסגירי ישו. למרות זאת, נזכה אתכם מהאשמה הקולקטיבית של הריגת ישו, אבל לא נשכח, ולא ניתן לכם לשכוח, שאבותיכם הם אלה שהרגו את ישו, בן עמנו היהודי.

זו צריכה להיות העמדה של העם היהודי ושל ממשלת ישראל. במקום לבדוק כל פסיק בדבריהם של אפיפיורים, צריך לומר זאת בצורה הברורה והבוטה ביותר. פשוט משום שזה נכון עובדתית. וכמובן, נשמח לעשות להם שימוע כדי לשמוע מה יש להם לומר להגנתם.