הלשכה החלה לפעול נגד עו"ד שלא שילמו שעות נוספות למתמחים

הגישה קובלנה משמעתית נגד עוה"ד עופר טויסטר, ענת בירן-רקם, חיה גסר ורן יגנס, שהיו שותפים במשרד יגנס-טויסטר-בירן, באשמה שלא שילמו תגמולים ושעות נוספות למתמחה

‎‎המוסדות המשמעתיים של לשכת עורכי הדין החלו לפעול כנגד משרדי עורכי דין המעסיקים מתמחים מבלי לשלם להם בעבור שעות נוספות.

בימים האחרונים הוגשה קובלנה משמעתית נגד עורכי הדין עופר טויסטר, ענת בירן-רקם, חיה גסר ורן יגנס, שהיו שותפים במשרד יגנס-טויסטר-בירן, באשמה שלא שילמו תגמולים ושעות נוספות למתמחה במשרדם.

מדובר בעו"ד אלפי שאולי, שעשה את התמחותו במשרד ב-2008-2009. תלונתו המקורית של שאולי לוועדת האתיקה נחשפה ב"גלובס" לפני כשנה.

במהלך תקופת ההתמחות החליטו מוסדות האתיקה בלשכה כי אי-תשלום שעות נוספות למתמחים מהווה עבירה אתית של עורכי הדין המאמנים, והמתמחים במשרד פנו לשותפים בבקשה להתייחסותם.

ביוני 2008 הודיע ועד מחוז תל-אביב בלשכה כי יש להקפיד על תשלום שעות נוספות לעורכי דין שכירים ולמתמחים, בניגוד למצב שהיה מקובל במשרדי עורכי הדין עד אז.

יו"ר ועד מחוז תל-אביב בלשכה, עו"ד דורון ברזילי, כתב כי לפי החלטת ועדת האתיקה המחוזית, "במקרים שבהם לא יחולו המבחנים בדבר מידת מיוחדת של אמון אישי, יחול חוק שעות עבודה ומנוחה על עורך דין שכיר, והוא יהיה זכאי לקבל שכר בגין שעות נוספות".

הנחיה זו נכנסה לתוקף בספטמבר 2008, לאחר שכבר בינואר אותה שנה קיבל הוועד המרכזי של הלשכה החלטה, שלפיה יש לשלם למתמחים עבור שעות נוספות.

התנכלות למתלונן

‏אלא שלדברי ועדת האתיקה במחוז תל-אביב בלשכה, במקום להיענות לפנייה - "הנאשמים הטילו את מוראם על המתמחים, הטיפו ונזפו בהם".

בעקבות תלונתו של שאולי הוא הועבר לחדר מבודד, נפרד מיתר המתמחים, לא שולמו לו שעות נוספות, ובמהלך ההתמחות אף הופסק תשלום חלקו של המעסיק לקרן פנסיה עבורו. בשלב מסוים אף הופחת שכרו, אף שלא חל שינוי במספר שעות עבודתו בפועל.

עוד נטען בקובלנה כי המזכירות במשרד התבקשו לרשום את שעות נוכחותם של המתמחים, ואולם במסגרת ההנחיה התבקשו המזכירות שלא לרשום שעת יציאה מאוחרת מ-19:30, למרות שבפועל יצאו מתמחים לעתים בשעות מאוחרות יותר. המתמחים חויבו לחתום על מסמך זה, על אף ששיקף תמונה לא נכונה.

"התנהגות הנאשמים היא חמורה וקשה", נטען בקובלנה, "ומהווה התעמרות, ניצול לרעה של מרות, הפרת חוקי העבודה, כללי האתיקה המקצועית, הפרת הסכם בינם לבין המתמחים וכן התעלמות מהפסיקה ומהחלטות ועדת האתיקה". ‏‎‎‏(בד"מ פ/09/11).

מתמחה ללא שכר

‏בקובלנה נוספת שהוגשה בימים האחרונים לבית הדין המשמעתי, נטען כי עו"ד אלברט בן-פורת מרמת-גן העסיק מתמחה מבלי ששילם לו כלל.

התברר כי המתמחה הוא בעלים של חברה העוסקת במסחר אלקטרוני, ולטענתו עבד בעבודה זו בלילות, בעוד שאת שעות היום הקדיש להתמחות במשרדו של בן-פורת. אלא שבביקור של המפקחת על ההתמחות במשרד התברר כי למתמחה כלל אין עמדת עבודה, וכי הוא עובד על מחשב נייד פרטי שלו, על שולחן צדדי בחדרו של המאמן.

בן-פורת עצמו טען כי הוא משלם למתמחה לא באמצעות תלוש שכר אלא באמצעות חשבוניות, ואולם בהמשך התברר כי לא שילם למתמחה דבר.

לטענת בן-פורת, התשלום עוכב בשל מצבו הכלכלי הרעוע, והוא התחייב לשלם למתמחה לכשמצבו ישתפר.

"לא התרשמתי כי המתמחה עושה יותר מדי כמתמחה", כתבה המפקחת על ההתמחות בדוח הביקורת שלה, שצורף לקובלנה, "הוא לא גילה הבנה בתחומים שנשאל עליהם, לא ידע לתאר את תכולת הספרייה במשרד, ואפילו לא ידע את שמה של עורכת הדין שלדבריו מועסקת במשרד. התרשמותי היא שהמתמחה איננו עושה התמחות ראויה ואולי אף אינו עושה התמחות כלל".

‏‏"הנאשם הפר את חובתו לפעול כמעסיק וכמאמן", נטען בקובלנה המשמעתית שהוגשה נגדו, "הפר את כללי האתיקה המקצועית ונהג באופן הפוגע בכבוד המקצוע". ‏‎‎‏(בד"מ פ/8/11)‏‎.