חובת ההוכחה עליך, צחי חג'ג'

אנשי הנדל"ן של "גלובס" עשו מהלכים מכוננים, ועדיין - רובם רק החלו במסע הארוך

מיליונים ברחבי העולם השתוממו לפני שנתיים כשברק אובמה קיבל פרס נובל לשלום לשנת 2009, בגיל 44 בלבד ובשנתו הראשונה כנשיא ארה"ב. במשך שנים לימדו אותנו שפרסים מקבלים על תוצאות מוכחות, ולא על השתדלות או פוטנציאל.

בענף הנדל"ן זה הרבה יותר מסובך. אם נכונה הקלישאה שאת הכסף סופרים רק במדרגות, הרי שבענף הנדל"ן מדובר בשנים ארוכות עד שמישהו בכלל בונה את אותן מדרגות כדי שמישהו יפסע עליהם. רכישת קרקע או פרויקט, גדולים ככל שיהיו, הם רק צעד ראשון בדרך מאוד מאוד ארוכה. עד החזרת ההשקעה או עד מסירת המפתחות יכולות על פי רוב לחלוף שנים ארוכות.

לא הכי עשיר, לא הכי מנוסה

צחי חג'ג', העומד בראש רשימת אנשי הנדל"ן של גלובס השנה, מייצג טוב מכולם את כוחו וקסמו של הענף. עו"ד צעיר שייצג במשך שנים עוד ועוד לקוחות בתחום, עד שהבין שהוא יכול גם לבד. בתחילה בארגון קבוצות רכישה - בפעם הראשונה אסף חברים כדי לסדר גם לעצמו דירה בזול; אחר כך ביזמות - רכישת מחצית מהשליטה בחברת ברגרואין שמקימה, בין השאר, את מגדל מאייר ברח' רוטשילד בת"א; ובחודשים אלה, בטבילת אש ביזמות מגדלי משרדים - לקוחות מקצועניים ותובעניים בהרבה, כשבמקביל השתלט על שלד בורסאי (אסים של עדי קייזמן), כדי לנצל את שוק ההון לגיוס מזומנים, גם מהמוסדיים ומהציבור הרחב.

חולש עם כל הפלטפורמות האפשריות, צחי חג'ג' הוא אחד השחקנים הבולטים היום בשוק הנדל"ן, אך חובת ההוכחה עליו: ימריא השוק - כמו בשנתיים החולפות - חג'ג' ימריא אתו לעבר התהילה. חלילה תשתנה המגמה, יצטרך חג'ג' להוכיח שהשכיל והתכונן ליום צרה. כך או כך, 2010-2011, הן השנים שיקבעו ויעצבו את גורלו של חג'ג' כאיש נדל"ן.

תקדים זרי הדפנה המוקדמים

לא חסרים תקדימים: לב לבייב ויצחק תשובה הונפו אל-על בעשור הקודם, הודות להצגת חזון השקעות בינלאומי בנדל"ן ברחבי הגלובוס. האם למישהו הייתה דרך לנבא שיחלפו שנים מעטות, השניים יממשו כל מה שאפשר כדי להחזיר חובות - כספים שלוו כדי לממש את החזון המפואר ההוא - והעוגנים הפיננסיים והעסקיים של שניהם יהיו פרויקטים והחזקות בישראל, ותגליות גז מפתיעות מול חופי חיפה? זאת לפני שהזכרנו דוגמאות טריות ומעודדות פחות - אנשי הנדל"ן שעיה בוימלגרין (אזורים), ארקדי גאידמק (אוסיף), מאיר גורביץ (ארזים) ואחרים, שגם לראשם נקשרו בעבר כתרים וזרים, ולא הצליחו להיחלץ מסחרור החובות והנושים.

בדיחה ישנה מספרת, שכל איש עסקים פושט רגל - אבל יש רק כאלה שמתים לפני שזה קורה. בשנים האחרונות הבנו שאלה שלא מתים, הם מי שידעו לפזר נכון את הסיכונים. שגם במקרה שמשהו משתבש, ותמיד מתישהו משהו משתבש, החוב מפוזר ומאורגן בדרך שמונעת מהספינה לטבוע.

זה כמובן לא פשוט לכתוב צ'ק על סך מאות או מיליארדי שקלים עבור מספר קניונים, קרקעות אטרקטיביות בתל אביב, או בארה"ב, אבל האתגר האמיתי הוא כמובן להשביח את הנכסים, להחזיר את ההלוואות ולייצר את הערך המוסף, לפני שיתברר בדיעבד שדווקא מוכרי אותם נכסים וקרקעות, הם-הם אשפי הנדל"ן האמתיים.