המלצות קלאסי: אתם בוחרים מי ינגן בקונצרט של יורי בשמט

בפעם הראשונה בארץ יתקיים קונצרט עם תזמורת שמשתתפיה ייבחרו באמצעות הצבעת גולשי האינטרנט ■ וגם: הקונצ'רטי לשני פסנתרים ותזמורת של מנדלסון הוא הזדמנות טובה להתוודע לצמד הפסנתרנים - סיוון סילבר וגיל גרבורג

תזמורת דרך הרשת

ב- 29 במרץ יתקיים בהיכל התרבות בתל-אביב קונצרט יוצא דופן, שבו תנוגן הסימפוניה החמישית של צ'ייקובסקי בניצוחו של הוויולן הרוסי הידוע יורי בשמט (Bashmet). ייחודו של הקונצרט הוא בתזמורת: זו תהיה הפעם הראשונה שבה תנגן בארץ תזמורת שהוקמה באופן מקוון, שמשתתפיה ייבחרו באמצעות הצבעת גולשי האינטרנט וצוות שופטים.

התזמורת החדשה מוקמת בימים אלו במסגרת פרויקט "תרבות.ru" של חברת סלקום, הנועד לקידום ישראלים דוברי רוסית. פרויקט זה נפתח לפני שנתיים, ומציע לגולשים ישראלים דוברי רוסית פעילות אינטרנטית מגוונת בתחומי תרבות שונים כמו אמנות פלסטית, ספרות, קולנוע וטלוויזיה ותיאטרון. האתר משמש כיום כגלריה וירטואלית לאמנות מודרנית, שבה מוצגות אלפי יצירות אמנות, שירים ויצירות ספרותיות. כעת מתרחב הפרויקט גם למוזיקה הקלאסית, ומציע את פרויקט התזמורת הסימפונית המקוונת הראשונה.

שמה של התזמורת העתידית הוא "וירטואוזים של תרבות.ru", ומטרתה המוצהרת היא לתת במה וחשיפה למוזיקאים ישראלים דוברי רוסית. הפרויקט פתוח הן לנגנים מתחילים והן למוזיקאים מקצועיים, ללא הגבלת גיל. האינטרס של הנגנים להשתתף בפרויקט הוא כפול: ראשית, לקבל חשיפה ולהופיע כנגנים בהיכל התרבות; ושנית, לעבוד עם יורי בשמט, המוכר כוויולן בעל שם עולמי ונחשב גם למנצח מוכר.

המשתתפים בתזמורת ייבחרו, כאמור, באמצעות הצבעה באינטרנט. גם האודישנים יהיו על פלטפורמה זו, על בסיס קטעי מוזיקה שיעלו המתמודדים. קבלת הבקשות תימשך עד ה-15 במרץ, והמתמודדים שיעברו את שלב האודישנים ייבחרו על-ידי חבר שופטים מקצועי ועל-ידי הצבעה של המבקרים באתר. הפורמט הזה מוכר מרעיון התזמורת הסימפונית של YouTube, ואכן מבוסס עליו באופן מוצהר.

לאתר לחץ כאן.

שני פסנתרים, שתי הקלטות

מבחר ההקלטות של מוזיקאים קלאסיים ישראלים נמצא בתנופה מרשימה. ביניהן בולטות שתי הקלטות חדשות של שני צמדי פסנתרנים ישראלים, שחבריהם מהווים זוג גם מחוץ לאולמות הקונצרטים.

ההקלטה הראשונה היא של צמד הפסנתרנים סיוון סילבר וגיל גרבורג. השניים מלמדים בבית הספר הגבוה למוזיקה בהאנובר, ומוכרים היטב מהקלטות מעולות שעשו בעבר. ההקלטה החדשה שלהם היא עם התזמורת הקאמרית-פילהרמונית של בוואריה, בניצוחו של כריסטופר הוגווד. מנצח זה נחשב ל"גורו" של ביצועי מוזיקה מוקדמת, והקלטה איתו נחשבת לכבוד גדול בפני עצמה.

בדיסק מופיעים שני הקונצ'רטי לשני פסנתרים ותזמורת של מנדלסון, ששניהם כמעט ולא מבוצעים. הביצוע מצוין: הוא עדין וזורם, ומדגיש את הצד הקלאסי המעודן של מנדלסון. מצד שני, המוזיקה לא תמיד נשגבת. היא אמנם נעימה לכל אורכה, אבל לא ממש מעניינת או מרגשת. בכל מקרה, למי שלא מכיר את הקונצ'רטי הביצוע הזה מספק הזדמנות טובה להתוודע אליהם.

גם יובל אדמוני וטאמי קנאזאווה הם צמד פסנתרנים ישראלי, שזכו בתחרויות בינלאומיות ומוכרים מהקלטות קודמות. הדיסק החדש שלהם כולל רפסודיות לשני פסנתרים מאת חמישה מלחינים, ביניהם שלושה מוכרים (רחמנינוב, גרשווין וליסט). הרפרטואר מגוון למדי, ונע בין המוכר והאהוב ("רפסודיה בכחול" של גרשווין) לבין הנועז יחסית (רפסודיה ארמנית של צמד מלחינים בני המאה ה-20). הביצוע תוסס ומלא חיים, ומשקף איכות נגינה מעולה ותיאום פנטסטי בין בני הזוג. מה שכן, חלק ניכר מהרפרטואר יהיה קצת נועז לבעלי טעם קלאסי שמרני.

מנדלסון: קונצ'רטי לשני פסנתרים. צמד הפסנתר סילבר-גרבורג. מנצח: כריסטופר הוגווד. דיסק OEHMS רפסודיות לשני פסנתרים. טאמי קנזאווה ויובל אדמוני. דיסק Romeo Records