עם הפופולריות: משרה חדשה בהיי-טק - מפתח פייסבוק

באחרונה נוצרה משרה ייעודית בחברות אינטראקטיב, במטרה לפתח חיבור ברמה של אפליקציות ושירותים בין החברה לרשת החברתית ■ חברות מסבות עובדים קיימים, אחרות מגייסות

הפופולריות של פייסבוק יצרה תפקיד חדש וייעודי לרשת החברתית בחברות אינטרנט ומשרדי פרסום: מפתח פייסבוק. מטרת התפקיד היא לפתח חיבור ברמה של אפליקציות ושירותים בין החברה לרשת החברתית.

מפתח פייסבוק הוא תחום פעילות חדש למפתחי WEB, מפתחי PHP ומפתחי NET, אשר מתמקצעים גם בממשק הפיתוח של פייסבוק ומוסיפים בכך לסל היכולות שלהם גם פיתוח לצורכי הרשת החברתית.

מפתחי פייסבוק יכולים להיות גם מפתחים ותיקים המועסקים בחברות גדולות, וגם מפתחים מתחילים יחסית, המועסקים בחברות קטנות יותר הממוקדות בשיווק, בפרסום ובאינטרנט.

המפתחים הוותיקים הם אנשי פיתוח בחברות תוכנה גדולות, אשר מתבקשות על-ידי הלקוחות שלהן לפתח גם אפליקציות, משחקים וממשקים לפייסבוק. אותם מפתחים, שמכירים את שפות התכנות המבוקשות, יכולים לייצר ללקוחות את המשחק, האפליקציה או הממשק המבוקש.

"העובדים שמגויסים לתפקיד הם בעיקר בדרג זוטר", אומרת דנית ניצן, מנהלת מחקר בחברת השמת כוח-האדם אול ג'ובס. "זהו פתרון טוב לאנשים צעירים שלומדים פיתוח ולא רוצים להיקבר תחת פס ייצור של חברות היי-טק, אלא לעשות גם דברים קלילים יותר".

מאחר שהחברות הגדולות נעזרות באנשי הפיתוח הפעילים אצלן גם לטובת פיתוח לפייסבוק, הן אינן יוצאות בגיוסים ייעודיים לשם כך, והשכר נע סביב 10,000 שקל לחודש לדרג הצעיר.

באול ג'ובס מאמינים שהביקוש לעובדים בתחום יעלה עם הזמן, שכן חברות מוצרי צריכה ירצו לבנות מנגנונים המתממשקים עם האתר הרשמי שלהן לקבלת הנחה או לביצוע פעולה מסוימת דרך עמוד הפייסבוק. הדרישות לביצוע הפעולות האלה כבר הופכות ליותר מסובכות, והן דורשות עובדים שיודע לעסוק בכך.

"חברה גדולה, אשר לקוחותיה מבקשים גם פיתוח כלים לפייסבוק, תלמד את המתכנתים הקיימים לעסוק בתחום זה ולא תגייס לצורך כך אנשי פיתוח מיוחדים. לכן, בשלב הזה עיקר הגיוסים בתחום הם עבור חברות קטנות שרוצות להתבסס בתחום של אפליקציות ומשחקי פייסבוק, וחברות העוסקות בשיווק", אומרת ניצן.

התפקיד כיום הוא עדיין בהתהוות - באתר של אול ג'ובס, למשל, יש כעת 16 משרות שהוגדרו באופן ספציפי כ"מפתחי פייסבוק" - רובן לחברות אינטרנט, חברות לבניית אתרים, ומשרדי פרסום ואינטראקטיב. אולם מספר זה לא משקלל את כמות המתכנתים הקיימים בחברות, שהוסבו גם לטיפול בתחום הזה.