כיל מתכוונת לסגור את המפעל לכריית פצלי שמן

עשרות עובדי המתקן שבמישור רותם בנגב יועברו למתקנים אחרים של החברה ■ הסיבה: רווחיות מוגבלת והשיפור בזמינות הגז הטבעי

כימיקלים לישראל (כיל) תסגור את התחנה להפקת פצלי שמן, שאותה היא מפעילה במישור רותם שבנגב, כך נודע ל"גלובס". בתחנה מועסקים כמה עשרות עובדים, ועם סגירתה המתוכננת הם יועברו למתקנים אחרים שבבעלות החברה בנגב.

זה תקופה ארוכה שהנהלת כיל דנה בעתיד התחנה ובכדאיות הכלכלית שבהחזקתה, משום שרווחיות החברה מהפעילות במקום מוגבלת, שכן האנרגיה המופקת בה משמשת בעיקר להפעלת מתקן בודד המשמש את המפעל רותם אמפרט הסמוך, המייצר חומצה זרחתית ומפיק פוספט.

בהנהלת כיל קבעו באחרונה כי השיפור מהשנים האחרונות בזמינות הגז הטבעי שנחשב זול וידידותי לסביבה, מייתר את המעורבות של החברה בהפקת פצלי השמן.

בעוד כמה חודשים היא תפתח תחנת כוח שתופעל באמצעות גז טבעי במישור רותם, כהמשך לשורת מהלכים שהובילה בעת האחרונה למען ביסוס צריכת האנרגיה שלה על גז טבעי.

דוד קיטור בודד

כריית פצלי השמן במישור רותם החלה לפני יותר משני עשורים, כשהמדינה הקימה את החברה הממשלתית פמ"א (פיתוח משאבי אנרגיה) בשותפות עם בזן, חברת החשמל וכיל, שהיו אז חברות ממשלתיות. מטרת המהלך הייתה לאסוף ידע על מקורות אנרגיה שיכולים להוות חלופה לנפט ולבסס מחקר נרחב בנושא באמצעות תחנה שהוקמה בנגב.

זאת, בעקבות בדיקות שמצאו כי הנגב ועמק האלה התברכו בפצלי שמן רבים - חומר אורגני שמצוי בסלעים בעומק משתנה של כמה עשרות או מאות מטרים, אך טרם הפך לנפט. לפני כעשור איבדו בזן וחברת החשמל עניין בתוכנית המחקרית במישור רותם ופרשו מפמ"א. החברה הממשלתית נסגרה, כיל נותרה עם התחנה והשתמשה באנרגיה שהופקה באמצעותה להפעלת דוד קיטור בודד במפעל רותם אמפרט שבבעלותה.

"אין עניין להמשיך"

כל העת נאלצה החברה להתמודד עם השלכות סביבתיות קשות להפעלה השנויה במחלוקת של התחנה, בעיקר בשל פליטת המזהמים לסביבה, הדומה למזהמים הנפלטים גם בהפעלה של תחנת כוח פחמית.

אלא שחישובים שנעשו בכיל לימדו את בכיריה כי גם בשנים שבהן כריית פצלי השמן הייתה רווחית, הרי שהרווחים, כ-3 מיליון שקל בלבד, היו שוליים יחסית למחזורים האסטרונומיים של החברה, ובשנים מסוימות המתקן אף הסב לה הפסדים בשל דרישות להשקעה בהיקפים של מיליוני שקלים. דרישות אלה התהדקו באחרונה, עם כניסתו לתוקף של חוק אוויר נקי המכתיב לענפי התעשייה השונים שורה ארוכה של כללים להפחתת פליטת המזהמים.

"למעשה, כריית פצלי השמן לא היוותה מבחינת כיל פעילות מסחרית כלשהי זולת פעילות מחקרית עבור המדינה. המשך הפעילות בתחום הייתה מחייבת את החברה להשקיע בנושא הון, כדי לשלב טכנולוגיות חדשות. החברה שינתה אסטרטגיה, שמה את כל יהבה על שילוב של אמצעים ידידותיים לסביבה כמו גז טבעי והיא רוצה להעביר את התחנה כולה למדינה. לכיל אין עניין להמשיך בפעילות הזו", אמר ל"גלובס" גורם המקורב לנושא.

הנהלת כיל טרם קיבלה החלטה רשמית בנושא, אך בדיונים שקיימו באחרונה בכיריה סוכם כי היא תעמיד לרשות המדינה את כל הידע שצברה מהפעילות בנושא. "ארגז החול השתנה", אמר גורם המקורב לנושא, "כשהמדינה בחרה למקד מחקר שלם בפצלי השמן, לא ידענו שיש מקור אנרגיה זול וטוב יותר לסביבה כמו גז טבעי. עכשיו עניין פצלי השמן מיותר".