"מדינת ת"א היא סכנה קיומית למדינת ישראל"

יונה יהב, ראש עיריית חיפה: "גם העיתונות נמצאת רק בת"א ולכן מדווחת רק על הבנייה בת"א; העיתונות לא יודעת כלום על הבנייה באזור שלי"

"יש היום שתי מדינות מדינת ת"א ומדינת ישראל, ומדינת ת"א היא סכנה קיומית למדינת ישראל" - כך אומר יונה יהב, ראש עיריית חיפה, בשיח ראשי ערים שהתקיים במסגרת ועידת הנדל"ן של "גלובס" שמתקיימת בת"א.

לדבריו, "ישראל לא יכולה להתקיים רק במדינת ת"א והייתי מצפה מהמדינה לעשות רגולציה בתנועת התושבים, הפיזור. גם העיתונות נמצאת רק בת"א ולכן מדווחת רק על הבנייה בת"א; העיתונות לא יודעת כלום על הבנייה באזור שלי. לסיכום, מי שלא יכיר בפריפריות, פוגע בענף הנדל"ן ובבנייה העירונית".

גם רוביק דנילוביץ', ראש עיריית באר שבע, התייחס לפריפריה ואמר כי "חלק מהדברים הם באחריות ראשי הרשיות, צריך לדעת גם להגיד לא למדינת ישראל. אני לא מוכן שהמדינה תכתיב לי איזה סוג דיור לבנות, אנחנו עיר קולטת עלייה ולא סלקטיבית. המדינה לא יכולה להכתיב לי מה שהיא מכתיבה לת"א. אני לא אהיה ת"א ואני לא רוצה להיות ת"א".

לדברי דנילוביץ', עלינו להתחיל להשקיע בכל הנוגע לאיכות חיים של התושבים תרבות, פארקים, חינוך וכו'. אי אפשר לדבר על דיור כנושא מנותק מכל הדברים האלה רק בשילוב כל זאת נוכל לתת מענה לצעירים שלנו".

צבי גוב ארי, ראש עיריית יבנה, אמר בפאנל כי "הביקוש לא נובע רק ממחירי הדירות. ביבנה מצויות היום 4,700 יחידות דיור בשלבי בנייה ושיווקנו כ-3,000 יח"ד. במהלך השנים הקרובות יבנה תעלה את מספר היח"ד בכ-50%. יש לנו מערכת חינוך ראויה, ואנחנו מציעים דירות גם לזוגות צעירים. כשמדברים על המחירים לזוגות הצעירים הממשלה חייבת לקבוע מחיר קרקע נמוך ומחיר תקרה שממנו צריך לרדת. הקבלן ישלם את מחיר הקרקע הקבוע ויתמודד עם ההפרש".

נחשון קויתי, מנכ"ל ובעלי קבוצת בסר, אמר כי "כאחד שפעל באזור המרכז אני מופתע מההצלחה דרומה יותר בעיר כמו יבנה. הקמנו קבוצת רכישה לקרקע של 270 יחידות דיור ונבנה איתה בשותפות. התוצאה היא שקבלנים בונים ביבנה אבל המחיר שלנו זול יותר ב-20% - מי שלא יכול לקנות בת"א מגיע ליבנה. הרבה תושבים מת"א שמחים לעבור ליבנה". חנן מור, יו"ר ומנכ"ל קבוצת חנן מור, הגיב לדברים ואמר כי "הגיע הזמן שראשי ערים ידאגו לתושבים שלהם, די לפסימיות".

לדברי מור, "אנחנו שומעים את כל הדברים ובסוף היום עדיין לא יכולים לרכוש דירה. מבטיחים לנו הבטחות וכלום לא קורה. נמאס לנו לעמוד בפרץ הזה שכל הגורמים שומר על האינטרס שלו והציבור סובל מזה. בואו נאחד את הגורמים ע"י דיון משותף ונעביר את התכנון לידי משרד השיכון. אנחנו מזמינים את כל הגורמים לקחת חלק בשינוי ולעזור לקצר תהליכים ולסייע לענף הנדל"ן".