שטייניץ: "ננקוט צעדים נוקשים ודרמטיים בנדל"ן"

גלובס tv שר האוצר: "זה חמור שהצעירים לא מסוגלים לקנות דירה" ■ "מצוקת הדיור נוצרה מ-10 שנים של מחסור בבנייה; אני מקדם פתרונות אך גם את רומא לא בנו ביום אחד" ■ "כבר היום רואים תוצאות בשטח - מי שנוסע באזור פ"ת, ראש העין ורמת גן כבר רואה יותר מנופים שעובדים"

שר האוצר יובל שטייניץ אמר היום (ב') שוב כי הסיבה למצוקת הדיור בישראל הינה המחסור בדירות, והדגיש כי "ההשלכות החברתיות הינן קשות".

"אנחנו מסתכלים על יציאת כלכלת ישראל מהמשבר ושואלים מהי הבעיה העיקרית שעדיין עומדת - בעיה אמיתית שפוגעת בנו חברתית וכלכלית - היא מצוקת הדיור", אמר שטייניץ בוועידת הנדל"ן של "גלובס", המתקיימת בת"א. "הבעיה הזו נוצרה מ-10 שנים של מחסור בבנייה ובדירות שמוערך בכ-40-60 אלף דירות. זה יוצר מצוקת דיור וביחד עם ההתאוששות יוצרים עליית מחירים. המחויבות שלנו לפתרון הבעיה היא קודם כל חברתית. זה חמור שהצעירים לא מסוגלים לקנות דירה, מגיע להם יותר".

שטייניץ דיבר גם על הפן הכלכלי של ענף הנדל"ן: "כדי לשמר רמת צמיחה גבוהה במשק אנו חייבים לשחרר חסמים ולהעיר את ענץ הבניה ולהמריץ אותו הלאה. כבר נעשו דברים בשנה האחרונה בכיוון הזה - ע"י משרד השיכון ומשרד האוצר וכן בנק ישראל - כדי לטפל בבעיה העיקרית: המחסור, ההיצע. כבר היום רואים תוצאות בשטח - מי שנוסע באזור פתח תקווה, ראש העין ורמת גן כבר רואה יותר ויותר מנופים שעובדים".

שטייניץ חשף כי במשרד האוצר שוקלים לנקוט צעדים נוספים בשוק הנדל"ן כדי לבלום את העלייה במחירי הדירות - ואף בקרוב: "אנחנו שוקלים בימים אלה צעדים נוספים; אם יהיה צורך, ננקוט צעדים נוקשים ודרמטיים".

עם זאת, שר האוצר הדגיש כי יש "להיזהר לא לנקוט בצעדים פופוליסטיים שיגרמו יותר נזק מתועלת ואף יביאו לעליית מחירים ולא לירידה שלהם. כיוון הפעולה חייב להישאר הגדלת ההיצע ולא הגבלת הביקוש. אחד החסמים העיקריים עדיין היא הביורוקרטיה הבלתי נסבלת. ראש הממשלה שם את האצבע על הסרבול הזה ברפורמה בתכנון ובבנייה".

שטייניץ הדגיש כי הוא מתמקד בקידום פתרונות למצוקת הדיור, אך ציין כי "מחסור של 10 שנים לוקח זמן לתקנו; גם את רומא לא בנו ביום אחד. אנחנו רואים גידול במכירת קרקעות, בהתחלות בנייה, בהשקעות בתחום - אבל זה עדיין לא מספיק.

"אנחנו חייבים לשפר גם את התשתיות במדינה ואנחנו עושים זאת - בתחום התחבורה, המלונאות והתיירות. בכל התחומים האלה יש חסם - הביורוקרטיה, ואנחנו פועלים לשחרור החסמים האלה. נושא הנדל"ן הוא נושא חברתי כלכלי חשוב ואין לי ספק שאנחנו נמשיך לטפל בו. ייקח זמן עד שנרגיש בתוצאות אך מי שמבין רואה כבר התחלה של שינוי", אמר השר בסיום דבריו.