בנק ישראל: "קצב הגידול בהלוואות לדיור עדיין גבוה"

עפ"י הפרוטוקולים בין הגורמים להעלאת הריבית במארס ב-0.25% ל-2.5%: עליית מחירי הדיור, האנרגיה והמזון - "גורמים שצפויים להמשיך להוות לחץ אינפלציוני גם במהלך שנה הקרובה"

בנק ישראל פירסם היום (ב') את הפרוטוקולים מישיבת הריבית האחרונה, בסופה הוחלט להעלות את הריבית במשק ב-0.25% ל-2.5%. "כפי שצוין בהחלטות הריבית הקודמות, בנק ישראל מנהל מדיניות העקבית עם תהליך הדרגתי של החזרת הריבית לסביבה "נורמאלית" - תהליך שנועד לבסס את האינפלציה בתוך תחום היעד ולתמוך בהמשך הצמיחה תוך שמירה על יציבות פיננסית. קצב עליית הריבית אינו קבוע, אלא תלוי בסביבת האינפלציה, בצמיחה במשקים הישראלי והעולמי, במדיניות המוניטרית של הבנקים המרכזיים העיקריים ובהתחשב בהתפתחות שערי החליפין של השקל. העלאת הריבית ב-0.25% במארס עקבית עם תהליך זה. ברמת הריבית הנוכחית, ממשיכה המדיניות המוניטרית להיות מרחיבה" נכתב בפרוטוקולים.

בדיון צוין כי ניכרת עלייה בסביבת האינפלציה. האינפלציה ב-12 החודשים האחרונים הסתכמה ב-3.6%, מעל לגבול העליון של תחום יעד האינפלציה, ואילו ב-6 החודשים האחרונים קצב עליית המחירים (מנוכה עונתיות, במונחים שנתיים) היה גבוה אף יותר.

בין הגורמים שתרמו לאינפלציה נמצאים סעיף הדיור (בשנה האחרונה) וכן מחירי המזון והאנרגיה (בחצי השנה האחרונה), גורמים אשר צפויים להמשיך להוות לחץ אינפלציוני גם במהלך השנה הקרובה. בהקשר זה הוזכרה תחזית ה- IMF לעלייה של כ- 11% במחירי הסחורות ללא אנרגיה במהלך 2011. כמו כן, במקביל לעליית האינפלציה בפועל, חלה גם עלייה באינפלציה הצפויה בשווקים: הציפיות לאינפלציה לשנה הנמדדות משוק ההון (Break even inflation) המשיכו לעלות גם החודש, ובחודש האחרון היו בממוצע 3.5%.

התנאים אשר הכריעו בעד העלאת ריבית ע"י בנק ישראל בחודש מארס 2011:

לאחר פרסום מדד ינואר, האינפלציה ב-12 החודשים האחרונים יצאה מחוץ לתחום יעד האינפלציה. הצפיות לאינפלציה לשנה קדימה של החזאים שמרו על יציבות בקרבת הגבול העליון של היעד והצפיות משוק ההון הוסיפו לעלות והגיעו לממוצע של 3.5% בחודש האחרון. במקביל, נמשכה מגמת העלייה בציפיות לאינפלציה לטווחים ארוכים כפי שנגזרות משוק ההון.

אינדיקטורים על הפעילות הכלכלית שנוספו החודש מצביעים על האצה בפעילות בהובלת הביקושים המקומיים. הגידול בפעילות משתקף בשיעור הצמיחה הגבוה ברבעון הרביעי על פי נתוני החשבונאות הלאומית, בשוק העבודה ובתקבולי הממשלה ממיסים. נתונים חיוביים התקבלו גם מהפעילות הכלכלית העולמית, המעידים על המשך הצמיחה המהירה של המשקים המתעוררים והאצה מסוימת בצמיחת הכלכלה האמריקאית.

העלייה המהירה במחירי הדירות נמשכה ועלייתם ב-12 החודשים האחרונים הסתכמה ב-17.5%. בהיקף המשכנתאות בחודש ינואר נרשמה ירידה, אולם עדיין קצב הגידול בהלוואות לדיור גבוה.

ההחלטה להעלות את הריבית התקבלה למרות שריביות הבנקים המרכזיים במשקים המפותחים המובילים נמצאות ברמות נמוכות ולפי השווקים אינן צפויות לעלות בקרוב. יחד עם זאת, לאחרונה העיתוי הצפוי להעלאת הריבית על ידי ה'פד' הוקדם. בנוסף, מספר בנקים מרכזיים במשקים שכבר צומחים מהר יחסית, המשיכו בתהליך של העלאה בריבית גם בחודש האחרון.

הפעילות האיצה אך הסיכון גדל

בבנק ישראל אומרים כי נתוני צמיחת התמ"ג לרבעון הרביעי "מצביעים על האצה בפעילות בהובלת הביקושים המקומיים. הגידול בפעילות משתקף בצריכה הפרטית ובהשקעות, בשוק העבודה, בתקבולי הממשלה ממיסים ובמדדי הלכי הרוח, השומרים על יציבות ברמה גבוהה יחסית. התבססותה ומימדיה של הצמיחה זוכים לרוח גבית מהמשך הצמיחה והסחר העולמיים. מנגד, לחצים להעלאות שכר והטלטלה הפוליטית במזרח התיכון הגדילו את הסיכונים במשק".

בשוק הדיור נמשכה ההאצה בקצב עליית המחירים. מחירי הדירות, הנמדדים על פי סקר מחירי הדירות ואינם נכללים במדד המחירים לצרכן, עלו בחודשים נובמבר-דצמבר בקצב חודשי של 1.3%, המשך לעלייה של 1.4% בחודשים אוקטובר-נובמבר. הקצב השנתי של עליית מחירי הדירות ממשיך להיות גבוה, ועלייתם הסתכמה ב-12 החודשים האחרונים ב- 17.5%. מדד מחירי הדיור, המתבסס בעיקר על חוזי שכירות מתחדשים ונכלל במדד המחירים לצרכן, עלה בחודש ינואר ב-0.3%, דומה לעלייתו בחודש הקודם. ב-12 החודשים האחרונים עלה מדד הדיור ב-5.9%.