"שקט בסעודיה ביום שישי יפיל את הנפט ויקפיץ השוק"

בני מוזס, מנכ"ל כוון בית השקעות, בשיחה עם "גלובס": קרנות גידור פועלות ללבות את האש ואם ביום שישי יהיה שקט הנפט יכול ליפול גם ל-90 דולר בתוך כמה ימים

מחיר הנפט זינק בימים האחרונים לאזור ה-106 דולר לחבית. היום אמנם יורד מחיר החבית לכ-104.8 דולר אולם המתח בשווקים עדיין קיים, לקראת אירועי יום הזעם בסעודיה ביום שישי הקרוב.

בני מוזס, מנכ"ל כוון בית השקעות, בשיחה עם "גלובס", אומר כי "השווקים מאוד מאוד רגישים למחיר הנפט בתקופה האחרונה, כאילו שהגיע סוף העולם. כולם מתכוננים ליום שישי הקרוב - יום הזעם בסעודיה - וזה מלחיץ הרבה אנשים ובצדק. אם שם יהיו בעיות ייתכן שתהיה השפעה הרבה יותר גדולה".

"בארה"ב יש כבר אנליסטים שרוכבים על הגל ומדברים על 200 דולר לחבית - כי הם רוצים להופיע ולהשפיע. ביום שישי ייתכן שיופיע מישהו וידבר על 300 דולר לחבית - כדי למשוך תשומת לב. אין לדברים האלה שוב אחיזה במציאות, אגב".

- ומה אם יקרה ההיפך?

"המתח קיים והוא מוצדק. יכולה להיות בעיה. אבל הסעודים לא מחכים ומתכוננים ליום הזה בכל מיני היבטים, כולל מעצר אנשים שונים על מנת לגרום לכך שהיום הזה יעבור בשקט יחסי. כמובן שהעולם גם יגיב אחרת לפעולות של המשטר בסעודיה".

"כמובן שיש גם מצב שהכל יעבור בשקט והנפט ירד והשווקים יזנקו. אם יום שישי יעבור בשקט תגיע ירידה גדולה במחיר הנפט. חלק גדול מהעלייה במחיר הנפט אפשר להסביר בפעילות של קרנות גידור, הם פועלים ללבות את האש ואם ביום שישי יהיה שקט הנפט יכול ליפול גם ל-90 דולר בתוך כמה ימים".

"בסך הכל נתוני המאקרו בארה"ב טובים מאוד, יש גל ענק של מיזוגים ורכישות, וגם הדוחות טובים מאוד ולכן צפוי תיקון חזק למעלה בבורסות".

"מדד ה-S&P 500 עומד נמוך בכ-20% לעומת מחירו לפני 11 שנה. הרווח המצרפי היה אז בסביבות 65 דולר והשנה הוא צפוי להיות יותר מ-100 דולר למדד ה-S&P 500 כלומר כעת המכפיל הוא כ-13 וזה נמוך מהממוצע ההיסטורי שלו".

- אז אם הנפט יירגע לאן השוק יילך?

"השוק צריך לעלות השנה בלפחות 20%, הכל כמובן בהנחה שהנפט לא ישתולל. בהקשר הזה אפשר עוד לציין שהפעולות של קדאפי הן לטובת סעודיה, מכיוון שהוא מוכיח שההפיכות לא מתבצעות בקלות שכזו כמו שהיה בתוניסיה ובמצרים. לכן, יש סיכוי טוב שהאירועים בסעודיה יעברו בשלום, כולל שאר המדינות במפרץ".