שנה עגומה: קרנות הון סיכון ישראליות לא גייסו הון ב-2010

IVC: שנת 2010 היא הגרועה ביותר בעשור האחרון מבחינת גיוסי ההון ■ בתחילת 2011 ההון הפנוי להשקעות של קרנות הון הסיכון הישראליות עומד על 1.4 מיליארד דולר

חברת בטרפלייס של שי אגסי, המפתחת מכוניות חשמליות, גייסה יותר כסף מכל קרנות ההון סיכון הישראליות גם יחד בשנת 2010. אפילו חברת אינטרנט צעירה שהצליחה לגרד 250 אלף דולר מאנג'ל שעושה את צעדיו הראשונים, גייסה יותר הון מכל תעשיית ההון סיכון הישראלית ב-2010.

זה כמעט בלתי נתפס: כל קרנות ההון סיכון הישראלי לא גייסו אפילו לא דולר בודד ממשקיעים לקרנות שלהן - כך עולה מהסקר השנתי של חברת המחקר IVC ופירמת ראיית החשבון KPMG.

גם ב-2003 תעשיית ההון סיכון המקומית לא גייסה כלל, אך אז היה אפשר להסביר זאת על-ידי משבר הדוט.קום והאינתיפאדה השנייה. שנת 2009 אף היא לא הייתה טובה בהרבה, כאשר הגיוסים הסתכמו ב-234 מיליון דולר, רוב הסכוםעל-ידי קרן סקויה ישראל, שנהנית משם עולמי ושמצליחה לגייס הון אפילו עמוק בתוף המשבר הכלכלי. למרות המספרים המורבידיים, אין מה למהר ולהספיד את ההון סיכון הישראלי. גם בארה"ב סבלה התעשייה מירידה של 50% בגיוסי הקרנות ב-2010 לעומת 2009. הסקר מעריך כי בשנת 2011 קרנות ההון סיכון המקומיות יגייסו 800 מיליון דולר לקרנות חדשות ולקרנות המשך. ובנוסף, על-פי הנתונים, היקף ההון הפנוי להשקעות של קרנות ישראליות הוא 1.4 מיליארד דולר, כך שלפחות יש הון פנוי למימון חברות.

"השינויים הגלובליים טרפו את הקלפים"

נוכח הנתונים העגומים, "גלובס" פנה לכמה מנהלי קרנות בניסיון להבין את מצוקת התעשייה, אך אלה ויתרו על ההזדמנות לסנגר על התעשייה המקומית הצולעת. חלקם הרי יוצאים בקרוב לגייס קרן חדשה.

המודל שעל-פיו פועלת תעשיית ההון סיכון הוא גיוס קרנות חדשות כל שלוש-ארבע שנים ("בציר"), ולכן שנת 2010 הייתה אמורה להיות שנה של גיוסים לקרנות רבות. אך מצבן של חלק מהקרנות לא היה טוב והן חיכו עד שהמשבר יעבור, ואחרות יצאו לגייס אך ללא הצלחה.

עופר סלע, שותף בחטיבת הטכנולוגיה ב-KPMG, אומר כי "אכן, 2010 הייתה צריכה להיות שנת פעילות. לכן רואים שיש בעיה. יש קרנות טובות עם חברות טובות, שבזמנים טובים היו מצליחות לגייס קרן המשך. אבל העיתוי והשינויים הגלובליים טרפו את הקלפים. ההון סיכון הישראלי הראה תשואה שלילית ממוצעת בעשור האחרון".

* אם כך, על מה מסתמכת ההערכה שנשמעת אופטימית אולי כעת, שיגויסו 800 מיליון דולר ב-2011?

סלע: "על כך שההון סיכון לא ייעלם מהאופק. ב-20 השנה האחרונות, ההון סיכון הישראלי השיג תשואות טובות. כל מה שצריך זה כמה מגה-אקזיטים שיקפיצו את השוק, ויש כמה חברות שיש להן פוטנציאל לעשות זאת".

סלע מעריך שלא כל הקרנות הפעילות כיום יצליחו לגייס הון, אך מציין שיש פעילות לא מבוטלת של קרנות חדשות. "יש יזמים סדרתיים שאחרי שלושה אקזיטים מחליטים להתאגד ולהשקיע ביחד כאנג'לים או לגייס קרן. יש הגירה של הון לישראל, ולאו דווקא במודל שאנחנו מכירים".