בדיקת "גלובס": איפה הכי משתלם לקנות מחשבים ניידים?

"גלובס" השווה מחירים של 6 מחשבים - וגילה כי רשת אלקטרה עומדת בהבטחה להציע את המחירים הנמוכים ביותר ■ הרשתות עושות הכול כדי שההשוואת המחירים תהיה בלתי אפשרית

לפני חודש וחצי הודיעה אלקטרה על פתיחת רשת מחשבים והבטיחה מחירים תחרותיים. כדי לבדוק אם החברה אכן עומדת בהבטחות, השווה "גלובס" בין 6 דגמים של מחשבים, והגיע לשורת מסקנות: ראשית, אלקטרה היא אכן הרשת הזולה ביותר נכון לעכשיו. שנית, ברשת אין מספיק מבחר של דגמים בשלב זה. שלישית, רכישת מחשב נייד בצורה נבונה ומושכלת היא משימה כמעט בלתי אפשרית.

צרכן שרוצה לקנות מחשב נייד מסתבך בשלל מושגי טכנולוגיה שונים, מפרטים, גדלי מסך ועיצובים, שהופכים את התענוג לכאב ראש לא קטן. רשתות האלקטרוניקה, שזיהו את הבעיה, החליטו - בדומה למפעילות הסלולריות - להכביד עוד יותר על הלקוח, ולהפוך את תהליך רכישה לא פשוט בכלל.

חלק גדול מהדגמים של היצרניות המובילות מגיעים עם תתי-דגמים המציעים הבדלים קטנים בזיכרון, בנפח האחסון בכונן הקשיח או במעבד. את ההבדלים האלו קשה מאוד לגלות בעין בלתי מזוינת שבוחנת את המפרט המוצג על-ידי המוכר במעמד הרכישה. גם אם מגלים את ההבדלים, שאינם בהכרח לרעת הלקוח, כמעט שלא ניתן להשוות בין הרשתות הגדולות, כי אלו מוכרות בכוונה דגמים שונים, כך שהלקוחות יתקשו מאוד להגיד מי הכי זולה.

בעיה נוספת היא שהרשתות לא מוכרות את כל המותגים הגדולים. חברות כמו סוני, סמסונג, פקארד בל, LG או אייסר לא נמכרות בכל הרשתות הגדולות. לעומת זאת, HP, שנחשבת לאחת החברות הגדולות שמוכרות מחשבים בישראל, נמכרת בצורה מרשימה בכל הרשתות, ונראה שזו גם הסיבה שהיא כל כך מצליחה. מחשבים של סוני או אפל יחייבו את המשתמש לסמוך על מבחר מצומצם של חברות שיציעו לו הצעת רכישה.

בין שלל הדגמים, הצליח "גלובס" למצוא מספר מחשבים בודדים שחמקו מתחת לרדאר הקניינים של הרשתות, ונמכרים בצורה זהה, אולם ברוב המקרים, המחשבים האלו לא נמכרו בכל הרשתות.

כאמור, בשורה התחתונה, הרשת של אלקטרה נמצאה הכי זולה, אולם כמות המחשבים והמותגים שהיא מציעה יחסית נמוכה למה שהיינו מצפים למצוא ברשת שמתמחה בקטגוריה הזו. ב-5 מבין המחשבים שנבדקו המחירים באלקטרה נמוכים מהמחירים ברשתות האחרות, כשמדובר בפער של 100-300 שקל.

מה מציעות הרשתות?

אלקטרה: זולה עם תצוגה נוחה

רשת המחשבים החדשה של חברת אלקטרה מתחייבת למחיר הזול ביותר ולמגוון הגדול ביותר. על המגוון אפשר להתווכח, מכיוון שהחברה לא מוכרת מותגים מוכרים מאוד כמו Dell, אסוס, סוני וסמסונג. גולת הכותרת בחנויות של אלקטרה היא האפשרות לראות ולגעת במגוון עצום מאוד של מחשבים ניידים, דבר שכמעט שלא קיים בשום מקום אחר. מצד שני, בשונה מרשתות אחרות, המחירים אינם מוצגים על המחשבים בתצוגה, כך שחייבים לגשת למוכר כדי לברר פרטים.

עו"ד תמר פינקוס, הממונה על רשות הגנת הצרכן במשרד התמ"ת אומרת לגלובס, "כאשר מוצר מוצג על המדף הוא צריך להיות עם מחיר, אולם מדובר רק במוצר שהלקוח יכול לקחת לקופה. אם לא ניתן להביא את המוצר פיזית מהמדף לקופה, לא חייב להיות מחיר. במקרה הזה, החנות צריכה לאפשר ללקוח לעיין בקטלוג עם המחירים".

* תגובת החברה: "אלקטרה מחשבים הינה חברה שומרת חוק המקפידה על שקיפות מלאה מול הלקוחות. אנו מודים לכתב על פנייתו וככל שהיה ליקוי בהצגת המחיר נפעל מיידית לתיקונו".

* אתר החברה www.electra-computers.co.il: העיצוב נקי מאוד, ומאפשר להתמצא בקלות באתר. בעמוד הבית מקבלים פרטים רבים על מוצרים שהחברה מקדמת, כולל תמונה ומחיר. ניתן לעבור באמצעות לחיצה נוספת לאזור המבצעים. הקטגוריות באתר מופיעות בסרגל צדדי עם לשוניות הנפתחות בכל קטגוריה, כשניתן לקבל מידע מפורט על כל מחשב.

ביג בוקס: תצוגה נוחה ומגוונת

רשת ביג בוקס מנסה לתת פתרון יחסית טוב לבעיית התצוגה. בסניף ליד קניון איילון ברמת גן יש חנות בתוך חנות של מוצרי HP, שם אפשר לראות מגוון גדול של מחשבים עובדים וגם לשחק איתם. בשאר החנות ניתן למצוא מגוון דגמים של דל, אסוס וסמסונג.

* אתר החברה: www.bigbox.co.il: האתר מעט מבלבל בפעם הראשונה, בשל המידע הרב בעמוד הבית. בסרגל צדדי מופיעות קטגוריות המוצרים ומשם ניתן להגיע בקלות למחשבים הניידים ולקבל מידע מפורט. לעתים מופיעות קטגוריות מותגים ריקות, כמו לנובו ופוג'יטסו.

האתר סובל מבעיות רבות של הצגת מידע בדפדפן האינטרנט של גוגל - כרום. מתסכל שחלק מהמשתמשים צריכים לעבור דפדפן במיוחד בשביל לקבל פרטים על המוצר בו הם מתעניינים.

אופיס דיפו: הרבה HP ואפל

בסניף אופיס דיפו בקניון איילון יש תצוגה גדולה מאוד. החברות אפל ו-HP מחזיקות אזורים יחסית גדולים שלהן, הממותגים בצורה קצת שונה משאר המדפים בחנות, מה שכנראה עוזר להם בהבאת לקוחות.

* אתר החברה - www.officedepot.co.il: לא ברור מספיק, למשל, יש קטגוריה למוצרי חשמל ואלקטרוניקה וקטגוריה נפרדת לגמרי למחשוב, צילום ותקשורת. בשניות הראשונות, קשה להבין איפה כל דבר נמצא. המידע על כל מחשב אמור לספק את המתעניינים. קצת מפריע שבאופיס דיפו בחרו להדגיש את העלות ללא מע"מ, והמחיר המלא מופיע באותיות קטנות יותר. זה אולי שימושי ללקוחות עסקיים, אבל לקוחות פרטיים לא תמיד ישימו לב להבדלים.

באג: תצוגה דלה ולא נוחה

סניף באג בקניון איילון מספק תצוגה דלה מאוד של מחשבים - בערך 5 מחשבים היו מוצגים בו ואפשרו התנסות. בסניף דיזינגוף סנטר בתל התצוגה רחבה יותר.

* אתר החברה - www.bug.co.il: האתר בנוי בצורה מאוד נוחה עם באנרים למבצעים שונים ותמונות של המוצרים, כאשר לפעמים יש גם סרטוני וידיאו ולינקים לביקורות על אותו מכשיר. מבחר הדגמים הקיים באתר עצום, ולמרות שאין את כל המותגים, ניתן לקבל תמונה טובה מאוד על מצב המחשבים הניידים הנמכרים בישראל.

5 טיפים לקניית מחשב נייד

1. תחקיר מקדים באינטרנט: כאשר מגיעים ליום שבו מחליטים ללכת לקנות מחשב נייד, צריך לצמצם את הרשימה למותג או שניים בו מעוניינים, ולבדוק באתר האינטרנט של הרשת אם הוא נמכר שם.

2. השוואת מחירים בין החנויות: כפי שניתן לראות בכתבה, פערי המחירים מגיעים למאות שקלים, לכן אסור להתעצל וחשוב לעשות עבודת רגליים.

3. סדר עדיפויות: ההשוואה בין המחשבים הנמכרים ברשתות היא כמעט בלתי אפשרית, אבל הלקוח יכול להחליט אם נפח אחסון גדול יותר אכן חשוב לו והאם הוא צריך קצת יותר זיכרון. לא פעם ההבדל מינורי אך עולה מאות שקלים.

4. מיקוח: במקרה שלא, עדיף לו להחליט על המחשב בחנות המציעה את המפרט הקצת יותר חלש, או לחילופין, לנסות לשכנע את החנות המתחרה להציע לו את אותו מחשב הכולל יכולות גבוהות יותר באותו מחיר.

5. הבנת המפרט: רוב הסיכויים שההבדלים בין המחשבים הם מינוריים וכמעט שלא ישפיעו על השימוש של רוב המשתמשים.

מחירי מחשבים
 מחירי מחשבים