האישה שמאחורי הבנק

גם במערכת הבנקאית שבה הנשים מהוות רוב מקרב העובדים, הגברים הם בשדרת הניהול

הנה עובדה מקוממת: במערכת הבנקאית המיעוט הגברי הוא זה שמחזיק בעמדות הניהול, בעוד הרוב הנשי עוסק בעיקר בעבודות הזוטרות. על פניו זה נשמע מוזר. הרי בכל בנק יש לפחות שתי נשים בהנהלה, בשני בנקים יש מנכ"לית, ב-4 בנקים - פועלים, לאומי, דיסקונט והבינלאומי - עומדת אישה בראש אחת משתי החטיבות המרכזיות (קמעונאית או עסקית), ובבנק נוסף, אגוד, שתיהן נשים. רק בשבוע שעבר מונתה אישה למנכ"לית חברה בת מרכזית של בנק גדול (לאומי קארד).

ובכן, אין לנו ספק שבבנקים אין אפליה מגדרית כמדיניות, אבל הנתונים ברורים וצועקים: נשים הן הרוב המכריע של עובדי הבנקים, אבל גברים הם אלו שמנהלים את הבנק, והעובדה שיש פה ושם נשים בראש הפירמידה אינה משנה את העובדות הללו.

יום האישה שמצוין היום מהווה הזדמנות טובה להציג כמה נתונים מגדריים הנוגעים לפערים בין גברים לנשים בענף, וכמו שכבר ראינו התמונה לא תמיד מעודדת במיוחד. הבנקים אמנם לא נוהגים לפרסם נתונים לגבי שיעור הנשים מול הגברים בדרגים השונים, אבל בשנים האחרונות החלו 3 בנקים - הפועלים, לאומי ודיסקונט - לפרסם דוח חברתי. הדוח האחרון שפורסם לפני כמה שבועות - ומתייחס לנתוני 2009 - היה של בנק הפועלים, שנותן גילוי מפורט בהרבה מזה של הבנקים האחרים.

הנה נתוני הפועלים: 65% מעובדי הבנק הם נשים, רוב מוחלט. אך ככל שעולים בדרגות היחס מתהפך. זה לא סוד שבעלת השליטה בבנק, שרי אריסון, מעוניינת לקדם נשים, אבל בדרג הניהולי רק 48% הן נשים, ובדרגים הבכירים יותר שיעור הנשים הולך ופוחת.

מתוך 602 מנהלי סניפים או מנהלי מחלקות במטה, רק 34% הן נשים (בדיוק כמו בשני הדוחות הקודמים). מתוך 87 ממונים על אגפים ומנהלי אגפים, יש רק 17 נשים (19%). בהנהלה יש 4 נשים מתוך 14 חברי הנהלה, כלומר 28%. ולסיכום, 65% מעובדי הפועלים הן כאמור נשים, אבל הן תופסות רק 21% מדרגי הניהול הבכירים.

אנחנו מתמקדים בבנק הפועלים כי נתוניו הם העדכניים וגם השקופים ביותר, אבל בלאומי ובדיסקונט המצב אינו שונה. מהנתונים המעודכנים האחרונים לסוף 2008 - וקשה להניח שמאז חל שינוי דרמטי - בלאומי 62% מעובדי הבנק הן נשים, כששיעור המנהלות בבנק הוא 48% בלבד. בדיסקונט 61% מעובדי הבנק הן נשים, ושיעור המנהלות הוא 41%.