יחימוביץ': "חוק ששינסקי לא מספיק טוב - הוא מוחלש מדי"

(עדכונים שוטפים) - שטייניץ: "בטווח הקצר אנחנו מדברים על תוספת של כמה עשרות מיליונים אבל החל מ-2020 זה כבר יגיע ל-5-10 מיליארד שקל"

מסקנות ששינסקי מגיעות לוועדות הכנסת. ועדת הכספים החלה לדון היום (ד') בחוק ששינסקי למיסוי תמלוגי הגז-נפט. בדיון בוועדה נוכחים גם שר האוצר יובל שטייניץ ופרופ' איתן ששינסקי, שעמד בראש ועדת ששינסקי וששמו רשום על המסקנות. בדיון נוכחים גם מנכ"ל משרד האוצר חיים שני, יו"ר ועדת הכלכלה ח"כ כרמל שאמה, ראש רשות המסים נסרדישי, יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה פרופ' יוג'ין קנדל ורבים אחרים.

כזכור, המלצות ששינסקי קוראות להגדיל את חלקה של המדינה בהכנסות העתידיות מתגליות הנפט והגז ל-52%-62% (לעומת כשליש היום), והן עברו לאחרונה בקריאה ראשונה במליאת הכנסת.

בפתח הדיון הודה היו"ר משה גפני לשר האוצר על נוכחותו ועל כך שהגיע לדון במסקנות ועדת ששינסקי. "הדיון הזה מאוד מסעיר את הציבור בישראל - אנשים השקיעו הרבה כסף כדי למצוא גז ואנחנו מודים לקדוש ברוך הוא על זה שנמצא גז כי זה מעמיד את מדינת ישראל במצב שונה. גם היום המצב טוב, אבל זה מעמיד אותנו בעמדה אחרת לשנים הבאות והמשמעות של העניין היא משמעות מאוד מאוד חשובה", אמר בפתח הדברים גפני.

גפני הוסיף כי "עמדתי היא שהמשאב הזה שייך לאזרחי המדינה - אך יחד עם זאת אי אפשר שתהיה פגיעה באלה שהשקיעו מכספם ויזמו את החיפושים".

מירי רגב: "מה הלחץ? למה להוציא את החוק הזה כל כך מהר?"

לאור דחיפות הנושא, הודיע גפני כי דיונים בחוק הזה יתקיימו באופן מרתוני מדי יום עד תענית אסתר על מנת "להוציא תחת ידינו חוק לאחר שיתקיים דיון בכל סעיף וסעיף".

הדיון עלה לטונים גבוהים כאשר ח"כ מירי רגב התערבה בדברי הפתיחה של יו"ר הועדה וזעקה: "מה הלחץ? למה להוציא את החוק הזה כל כך מהר? למה לא לדון בו כמו שצריך, כמו שמדברים על חוק סבסוד משכנתא - בוא נדבר על זה באותה מהירות של סבסוד משכנתאות". רבים תקפו את רגב וניסו להשתיק אותה כשהם זועקים: "מה הקשר? מה את רוצה מהמשכנתאות? זה בכלל לא פה".

רגב טענה כי המסקנות הן דוגמה נוספת לכך שיש צמיחה אבל הציבור לא נהנה מפירותיה. "אנחנו דואגים לטובת הציבור ולא לקופת המדינה - אני מבקשת שבתוך החוק יעוגן שמחיר החשמל לא יעלה לאזרח 15 שנה. לא מעניינים אותי הטייקונים ושלא יציגו את זה בצורה כזו - אותי מעניין שתהיה קרן רווחה בחוק ושכמו שתמר הבטיחו לחברת החשמל שלא יעלו מחיר הגז 15 שנה - כך גם לא יעלו את המחיר לציבור".

שר האוצר: "בלתי מוסרי שתושבי מדינת ישראל לא ייהנו ממשאבי הגז והנפט"

שר האוצר התייחס בפתח דבריו לנושא העובדים הסוציאליים ואמר: "אנחנו במגעים מתקדמים מאוד איתם. גם לאנשי האוצר וגם לי באופן אישי יש סימפטיה לעובדים הסוציאליים". דבריו זכו לתגובה מצד חברת הכנסת שלי יחימוביץ' שקיבלה את דבריו בביטול ואמרה לו: "זה לא רציני".

בנוגע לסוגיית הגז, סקר שטייניץ בהרחבה את הבדיקות המקדימות שנערכו באוצר לקראת מינוי הוועדה ופירסום המלצותיה: "התוצאות הדהימו אותי בהתחלה - גילינו ששיעור המס שישראל גובה על אוצרות הטבע הוא בין הנמוכים ביותר בעולם כולו, ולכן החלטנו למנות ועדה רצינית ומקצועית בנושא שתערוך נורמליזציה למצב בישראל ביחס למדינות המתוקנות בעולם".

שטייניץ הציג את מצבה של ישראל ביחס למדינות אחרות בעולם ואמר: "בלתי מוסרי שתושבי מדינת ישראל לא ייהנו ממשאבי הגז והנפט שלהם - כי המשמעות של זה בשנת 2016 היא שמעבר למס חברות של 18% בעצם אין כמעט כלום. יש תמלוגים אבל הם מתבטלים כמעט לחלוטין לאור הסעיף המוזר שקיים רק אצלנו ונקרא ניכוי אזילה".

שטייניץ ביקש להדגיש עוד בדבריו כי "יש לו הערכה עצומה ליזמים ולחברות הגז והאנרגיה שגילו תושיה ויוזמה ועקשנות וחיפשו גז ונפט וגם יגעו ומצאו - המשק הישראלי מבוסס במידה רבה על יזמות פרטית ומשקיעים פרטיים וההנחיה שלי לוועדה וגם הרכבה מעיד על כך: למצוא את האיזון הנכון בין חלקה של המדינה לבין הרווח המתבקש ליזמים. זה שמדינה מתקנת את חוקי המסים שלה, כמו שעשו גם ארה"ב או קנדה או הולנד, אין פירוש הדבר פגיעה כלשהי ביוזמה הפרטית או במשקיעים הפרטיים - כך יהיה גם בעתיד ועובדה ששינויים דומים נעשו גם במדינות אחרים והיזמות גם במדינות ההלו המשיכה ולא נפגעה".

שטייניץ הוסיף כי "בפגישה עם ראש הממשלה, הודיעה גם חברת נובל אנרג'י שגם אם אינה מרוצה מהמסקנות - היא ראתה וחוותה כבר שינויי חקיקה במדינות אחרות. גם נובל אנרג'י ציינה שתהליך כל כך רציני של וועדה שלומדת את הנושא לעומק ומוציאה דו"ח מקצועי וענייני - זה דבר נדיר שהם לא ראו במדינות רבות אחרות".

מנהל קשרי ממשל ורגולציה של נובל אנרג'י בישראל, ביני זומר, שהשתתף בדיון, מסר בתגובה: " אין זה נכון ליחס חשיבות מוגזמת לדברי נימוס כלליים. אנחנו מכבדים את שר האוצר ואת ועדת ששינסקי, אבל חושבים שגם התהליך וגם המסקנות לא היו נכונים".

ששינסקי: "יישום ההמלצות יהיה הדרגתי"

פרופ' ששינסקי, העומד בקו האש של מתנגדי ההמלצות בחודשים האחרונים, דיבר גם הוא בפני הוועדה והודה לנוכחים על ההזמנה. ששינסקי טען כי ישמח להגיע לדיוני הוועדה בכל עת ולסייע בהליך אישור המסקנות.

ששינסקי סקר את מסקנות הוועדה והדגיש כי יישומן יהיה הדרגתי בכל הנוגע לשינוי בשיעור התמלוגים שישלמו היזמים למדינה.

בכל הנוגע למאגר "תמר" וחשיבותו האסטסרטגית בעת הזו, אמר ששינסקי: "זה המאגר הראשון שייכנס לפעולה בעוד שנתיים - ועלו שאלות המימון של 'תמר'. חלק מההקלות שנתנו היו לגבי אפשרויות המימון וכדי לוודא בצורה בטוחה שתזרים המזומנים של 'תמר' לא ייפגע".

אל מול ההתנגדות הרבה בקרב גורמים בדיון, בראשם חברת הכנסת מירי רגב, טענו שטייניץ וששינסקי כי המודל הפרוגרסיבי מבטיח יכולת ליזמים לזקוף לעצמם רווח נאה בשנים הקרובות - אך גם למדינה: "בטווח הקצר אנחנו מדברים על תוספת של כמה עשרות מיליונים שיתווספו לקופת המדינה אבל ב-2015 זה יגיע ל-5 מיליארד שקל וב-2020 אנחנו מדברים כבר על 10 מיליארד", לדברי שר האוצר.

יחימוביץ': "החוק הזה הוא לא מספיק טוב בעיניי. הוא מוחלש מדי"

יו"ר ועדת הכלכלה כרמל שאמה הודה גם הוא לכל הנוכחים וטען: "הכנסת היא הריבון ותפקידה לקבל החלטות, כולל החלטות של שינוי מיסוי - אחרת אין אפשרות לנהל מדינה ואין אפשרות לנהל כלכלה. עד היום המדינה מחלקת מתנות בלי שום צדק". לטענתו, "מסקנות ועדת ששינסקי הגיעו לתוצאה הכי מרוככת שאפשר בתחום הסביר". יחימוביץ' קטעה את דבריו ואמרה: "מרוככת מדי!".

יחימוביץ ציינה כי "החוק הזה נוגע לכל הרכיבים של חיינו - כלכליים, מוסריים, ערכיים והתפקיד שלנו מאוד חשוב בחוק הזה - זה חוק שהוא בפירוש חוק למען עתידנו ולמען הילדים שלנו והוא חשוב יותר אפילו מחוקים שהשפעתם רגעית ומיידית וצריך לדון בו באחריות. אני חשה התרעמות כשאני מקבלת את קריאת הזירוז הזו. אני אעשה הכל כדי שהחוק הזה יעבור במהירות אבל כמו שאתם ישבתם על זה שנה הגיע הזמן שגם אנחנו נשקול זאת בכובד ראש".

יחימוביץ' פנתה באופן אישי לשר האוצר שטייניץ ואמרה "פעמים רבות אני לא מסכימה איתך, אבל כאן אני מודה לך וחייבת לשבח אותך על הדרך בה עמדת בלחצים - ועם זאת, החוק הזה הוא לא מספיק טוב בעיניי. הוא מוחלש מדי. דוגמה אחת היא אותה אפשרות לקיזוז פנימי בין השדות לרגע הקובע שבו מתחילים לשלם את ההיטל - זה בלתי סביר בעיניי ששדה שיהיה רווחי לאין קץ יקוזז עם שדה מפסיד. אני אנסה לתקן את זה".

לדבריה של יחימוביץ' הצטרף גם ח"כ דב חנין: "זה מקרה קשה של אנשים שמקבלים לא רק אצבע אלא כמה אצבעות ולא רק רוצים את כל היד - אלא גם את הזרוע. אין גבול לחוצפה של אנשים שהולכים לעשות רווחי עתק. הם, ילדיהם ונכדיהם יהיו מיליארדרים ועדיין רוצים יותר מזה".

חנין טען כי החוק "לא מספיק טוב, הוא לא משביע רצון ולא מספיק טוב לאזרחים. חייבים לשפר ולהגדיל את חלקו של הציבור ובוודאי לא לוותר על כבשת הרש שעוד נותרה בששינסקי - חס וחלילה". חנין טען כי על האוצר לשקול לתמוך בחקיקה פרטית בנושא כדי למנוע עיכובים באישור החוק.

שטייניץ חתם את הדיון ואמר: "אני מכיר את ועדת הכספים והיא עושה עבודה טובה ורצינית לטובת המדינה והציבור. אני רק רוצה לומר, שלפעמים הטוב נפגע על ידי הטוב ביותר - ודאי שצריך דיון רציני, אבל הרחבת היריעה לכדי מיליון ואחד נושאים אחרים זה לא ייגמר לעולם. אפשר להתווכח אם הכסף ילך לישיבות או לטייבה או על עוד מיליון דברים - אם נצטרך להכריע בכל הסוגיות זה לא ייגמר".