מאמץ עולמי לפעול נגד משווקי מזון לא בריאותי לילדים

הקמפיין של מישל אובמה נגד השמנה מספק רוח גבית למאבק בתחום

יצרני מזון תמיד פקחו עין לכיוון הקונגרס ורשויות פיקוח שבדקו כיצד מזון מיוצר ומשווק. אבל כעת הם כנראה יצטרכו לשים לב גם למתרחש בז'נבה. האו"ם, בשיתוף עם ארגון הבריאות העולמי שיושב בבירה השוויצרית, החל בשנים האחרונות לפזול לכיוון פיקוח על המשווקים, והנחיות שהוא עשוי לפרסם ישפיעו על שיווק המזון ב-193 המדינות החברות בארגון. המטרה העיקרית של המהלך היא מלחמה נגד תופעת ההשמנה של ילדים.

"מדובר באתגר מסוג חדש עבור היצרנים ומשווקי המזון. בעבר, כל מדינה התמודדה עם הנושא הזה בכלים מקומיים, אבל עכשיו מדובר בבעיה עולמית שמקבלת טיפול גלובלי", אומר סטפן לורק, מנכ"ל איגוד עולמי של חברות פרסום.

ארגון הבריאות העולמי מטפל בנושא ההשמנה כבר שנים, אבל בשנה האחרונה הפעילות שלו קיבלה משנה-תוקף, לאחר שהוא אימץ 12 המלצות הנוגעות לשיווק מזון לא בריאותי לילדים.

המלצה אחת נוגעת לכך שמדינות יצטרכו "לצמצם את השיווק של מוצרים המכילים אחוזי שומן גבוהים, שומן טראנס, מלח וסוכר ברמות גבוהות, ולהרחיק את הפרסום שלהם מאזורים עם ריכוז גבוה של ילדים כמו גנים ובתי-ספר".

לורק הוסיף כי הוא מרגיש כי ההנחיות נלקחות ברצינות על-ידי תעשיית המזון, וכי אפילו הרגולציה העצמית של החברות מביאה כבר לתוצאות משמעותיות.

הנושא זוכה גם לתמיכה ממשלתית בארה"ב, ואשתו של הנשיא, מישל אובמה, אף השיקה קמפיין בנושא תחת השם "Let's move" - קמפיין שמטרתו לפתור את בעיית ההשמנה תוך דור אחד.

במקביל, גם ה-FDA, הרשות האמריקנית למזון ותרופות, ממשיכה בפעילותה בתחום. הרשות פרסמה בעבר מסמך הנחיות קפדני לתעשיית הפרסום בנוגע לקמפיינים לילדים.

המסמך זכה לגל של ביקורות בקרב אנשי פרסום, שטענו למשל כי הוא נוגע לפרסום לגילאי 2-17, מה שמרחיב מאוד את קהלי היעד שנתונים לרגולציה פרסומית. עוד טענו אנשי פרסום כי יישום מלא של המסמך יגרום לביטול קמפיינים כמעט לכל סוגי מיצי הפירות ולמרבית המותגים של חמאת בוטנים.

מארי אנג'ל, בכירה בארגון שניסח את המסמך, טוענת בתגובה כי "אכן שמענו טענות מצד תעשיית המזון על כך שההצעה שלנו הייתה נוקשה מדי לגבי שיווק מזון לילדים. אנחנו ניקח את ההערות הללו בחשבון בפרסום הבא שלנו, שייצא בעוד מספר חודשים".