מאיר מזוז: "שוק המניות יניב השנה תשואה של 10%-20%"

מנכ"ל קרנות הנאמנות של אקסלנס מסביר מהיכן מגיעה האופטימיות שלו לגבי המשך העליות בשוק המניות, ולמה יש להקים גוף א-פוליטי לתחום הגז

למרות לא מעט איומים גיאופוליטיים וכלכליים, ורמות תשואה הנמצאות בשפל, שוק האג"ח הקונצרניות בישראל ממשיך לדהור ולגייס כספים מדי חודש, כבר למעלה משנתיים. קרוב ל-80 מיליארד שקל גויסו בתקופה זו, בעיקר מקרנות הנאמנות, בהיעדר אלטרנטיבות השקעה ראויות.

מאיר מזוז, מנכ"ל קרנות הנאמנות של אקסלנס, לא מוטרד מכך שהמשקיעים נכנסים לקרנות האג"ח במחירי שיא. "צריך לבחון אלטרנטיבות. לקוח סולידי יכול להשקיע במק"מ שנותן תשואה של פחות מ-3% בשנה, והוא יכול להשקיע באג"ח ארוכה יותר ולקבל תשואה של 5%. האם בשביל 2% שנתיים שווה לקחת סיכון?", הוא מציין בראיון ל"גלובס". "אם אתה חושב שהתשואות הולכות לרדת, אז בהחלט כן, כי אז תרוויח גם תשואה שוטפת וגם רווחי הון".

- שוק האג"ח מסוכן לתפיסתך?

מזוז: "כולם הזיזו לאחרונה את תחזיות האינפלציה לכיוון 3.5%, וזה יכול לפגוע באפיק הארוך. בשוק הקונצרניות ברור שאסור להיות בארוכות. זהו שוק פחות נזיל, וקשה לשנות בו פוזיציות".

- אז מה אתה מציע למשקיעים לעשות עם רכיב האג"ח הקונצרניות בתיקים?

"אני לא רואה הפסדים בקונצרניות בדירוג A לטווח הקצר, שהתשואה הפנימית שלהן היא כ-2.5% לפדיון בעוד שנתיים-שלוש. לא אמליץ ללכת לקיצוניות של האג"ח הלא מדורגות, למרות שגם שם יש דברים מעניינים. לאור זאת, אני לא צופה תשואה כמו ב-2010, אלא 3%-5% בתיק סולידי".

בעיה נוספת בשוק האג"ח הקונצרניות נוגעת לתקנות ועדת חודק. נטען כלפי הקרנות שהן סופגות את כל ההנפקות שהמוסדיים לא נכנסים אליהן בגלל כללי חודק, לעיתים בריביות שלא משקפות את הסיכון האמיתי. "אי השתתפות המוסדיים יוצרת הזדמנויות לקרנות, כי ניתן לקבל מחירים טובים", אומר מזוז. "צריך לעשות פה סלקציה. מה גם, שהנפקות חדשות לרוב משפרות את מצב האג"ח הקיימות הקצרות יותר, כאשר התזרים שנובע מההנפקה משמש להחזר החוב הקודם".

ועם זאת, מזוז לא ממש נלהב מיוזמת רשות ני"ע, שזכתה לכינוי "ועדת חודק של הקרנות". "אני מפחד שישפכו את התינוק עם המים וילכו לקיצוניות. צריך לקחת את זה בחשבון, אחרת יסחפו את כולם לבינוניות ולפחד מלקיחת סיכונים לגיטימיים. אם נחסל את כל האפשרות הזו, ייפגע חלק מרכזי בשוק".

"אין צידוק כלכלי לחברות קטנות"

אקסלנס היא חברת קרנות הנאמנות השלישית בגודלה בענף, ומנהלת נכסים בהיקף של כ-20 מיליארד שקל. מזוז הגיע לחברה לפני כשנתיים, עם רכישתה את קרנות פריזמה אותן ניהל. לפני פריזמה, היה מזוז המשנה למנכ"ל הראל-פיא.

ב-2008, כשהיית בפריזמה, ציינת בראיון ל"גלובס" כי "אני לא מאמין שפסגות תמשיך להוביל בפערים כאלה לאורך זמן". וביוני 2009, עם מיזוג קרנות פריזמה לאקסלנס, הכרזת: "ניתן פייט לפסגות". היום אתה השחקן השלישי בגודלו בענף.

"אמרתי את זה כשפסגות היו פי שניים בגודלם מהיקף הנכסים של השחקן השני והשלישי ביחד. היום, אקסלנס והראל פיא מהווים קרוב ל-24% מהשוק ופסגות כבר מתחת ל-20%. מגמת ההתחזקות של אקסלנס והראל-פיא תימשך לדעתי, ומצד שני נמשיך לראות היעלמויות של החברות הקטנות".

למעשה, סבור מזוז כי קונסולידציה טובה לתעשייה. "צריכים להיות 6-7 בתי השקעות גדולים, ועוד 6-7 בינוניים. אין צידוק כלכלי לחברות קטנות, והן לא יחזיקו מעמד בתנאים הנוכחיים".

חשופים לסיכון מוגזם

- הראל-פיא הובילה אשתקד את טבלת הגיוסים בפער אדיר ממתחרותיה. המנכ"ל סמי בבקוב הסביר שההצלחה טמונה לעיתים בקרן אחת. זה מה שצריך כדי להצליח בגיוסים לאורך זמן?

"סמי הצטנע, הראל-פיא היא חברה טובה. מיקי צבייר (לשעבר מנכ"ל הראל-פיא, שמזוז היה סגנו. ת.ק.) ואני בנינו שם תשתית טובה. אני לא חושב שזו רק קרן אחת כזו או אחרת, זה תלוי יותר במגוון המוצרים שאתה מציע בזמן הנכון".

- ישנה טענה כי החשיפה האישית של מנהלים בשוק ההון, והעונשים שנקבעו בחוק האכיפה המנהלית, אינם מידתיים. אתה מוטרד מהחוק החדש?

"מוטרד מאוד. החוק מגדיל את החשיפה האישית לרמת סיכון שלא היינו חשופים אליה בעבר. אני מקווה שהרגולציה תעבוד בהגיון ולא תיקח אותנו למחוזות שאיש לא רוצה להיות בהם. ואני בעד רגולציה, מחמירה אפילו, אבל בהחלט יכול להיות מצב שהסיכון לא שווה את הסיכוי".

לצד הצמיחה היפה של ענף הקרנות, הרווחיות של מנהלי הקרנות דווקא בירידה, ויש עדיין מנהלים שמציעים מוצרים ללא דמי ניהול. זהו המצב בקרנות הכספיות של אקסלנס.

- עד מתי תנהלו מוצרים בהפסד?

"אנחנו כל הזמן בודקים איפה אפשר להעלות דמי ניהול ואיפה להוזיל. כרגע, לאור רמת הריבית, עדיין אפשר למשוך את אי-הגבייה בכספיות. אין ספק שאם הריבית תמשיך לעלות, חלק גדול מהתעשייה יחזור לגבות דמי ניהול במוצר הזה".

"שוק המניות יניב השנה תשואה של 10%-20%"

בשאלה האם שוק המניות יקר היום, סבור מזוז כי צריך לתמחר אותו ביחס לנכס חסר סיכון. "אם התשואות באג"ח הממשלתיות היו 4.5%, הייתי אומר בוודאות ששוק המניות יקר, אבל כעת הוא סביר ולא יקר. ובהינתן שיעורי הצמיחה, הוא אפילו יניב תשואה שבין 10% ל-20%, הכול בכפוף למה שיקרה בארה"ב. אם הצמיחה תתחזק, אני רואה אפילו תשואה של 20%".

בהתאם לכך, ממליץ מזוז על מניות חברות הביטוח והבנקים, וכן על מניות הטכנולוגיה והדיבידנד. כן, הוא סבור שסחורות ימשיכו לתת תשואות עודפות.

בנוגע לסקטור הגז, מציין מזוז כי זהו סקטור בהתהוות. "ברור שקורה פה משהו גדול, ואנחנו לא כך כך שמים לב אליו, רק למריבות וההתלהמויות של כל מיני גורמים, במקום לחשוב על פתרון טוב למדינה. לדעתי, כבר עכשיו כדאי להקים גוף לא פוליטי שיבחן את הסקטור במונחים ארוכי טווח, ולא במונחים של מה כל אחד ירוויח מזה. אין במדינה שום גוף אסטרטגי שבונה תוכניות לטווח ארוך בהקשר של המשאבים, וחבל".

לפני כשנה המליץ מזוז בראיון ל"גלובס" להשקיע 50% בישראל, 25% בצפון אמריקה, 15% במדינות ה-BRIC ו-10% באירופה, בעיקר בגרמניה. "זו אכן הייתה המלצה טובה", הוא סבור גם היום. "בגלל התחזקות המטבע המשקיעים הישראלים הרגישו נוח בביצה הקטנה שלנו, אבל גם המוסדיים חייבים להגדיל משמעותית את היציאה לחו"ל. הם לא עושים זאת, וזה לא בריא ומסוכן. מדינות ה-BRIC היו השקעה טובה, אבל עדיף לדעתנו להגדיל את ההחזקות בסין על חשבון הודו, ואת ברזיל על חשבון רוסיה".