"ח"ל טעתה ברכש הגז - הסתמכה רק על הקשיש מובארק"

ירון זר חותך את בזן: "העיכוב בגז המצרי מהווה מכה קשה" ■ בזן תצטרך לפרסם אזהרת רווח אם הגז המצרי לא יגיע לצנרת שתיהיה מוכנה בעוד חודש

"העיכוב בגז הטבעי ממצרים למפעלי בזן מהווה מכה קשה. בדיעבד קבוצת החברה לישראל טעתה ברכש הגז, בהסתמך רק על הקשיש מובארק". אומר היום ירון זר, אנליסט האנרגיה של כלל פיננסים ברוקראז' על בזן וחותך לה את מחיר היעד מ-3 שקלים ל-2.5 שקלים ואת ההמלצה ל"תשואת שוק". מחיר הבסיס של המניה בבורסה הוא 2.395 שקלים, כך שהוא נמוך גם ממחיר היעד החדש.

הנקודות העיקריות אשר הובילו את זר להורדת מחיר היעד וההמלצה:

לדבריו, "העדפה לסיכון לא הוכיחה עצמה" לאחר שבזן לא פיצלה את רכישת הגז שכבר ביצעה בין שני ספקים, אלא בחרה בספק יחיד, במחיר נמוך ובסיכון גבוה. הסיכון הזה התממש ומייצר בעיה קשה לבזן. "תרומת הגז הטבעי לבזן גבוהה כך שעליית הסיכון לגביו משפיעה משמעותית".

זר מציין כי ללא גז טבעי מחיר היעד שלו לבזן היה יורד אל מתחת ל-1.5 שקל. אומדן זה עדיין מגלם שימוש בגז טבעי לפצחן שיוקם, שכן לא ניתן פירוט לגבי תרומת הגז מתוך תרומת הפצחן לחברה.

זר מציין כי כל חודש עיכוב בגז מהווה פגיעה של כ-11 מיליון דולר. בזן העריכה כי השימוש בגז טבעי יחסוך כ-130 מיליון דולר בשנה. זאת אומרת, שכל חודש עיכוב מהווה פגיעה של כ-11 מיליון דולר. החברה אינה חושפת באם בהסכם קיים מנגנון פיצוי ע"י EMG.

לדבריו, יתכן עדכון למטה של החיסכון מהגז הטבעי. צנרת הולכת הגז אל בזן תהיה מוכנה לשימוש בסוף החודש. להערכתו, "באם אז לא יגיע הגז המצרי - תאלץ בזן להגיב לאירוע תוך מתן אזהרת רווח לגבי היקף החיסכון הצפוי מהגז (למרות עליית המזוט)".

עם לא די בזאת, זר מוסיף כי חסכון נוסף של כ-30 מיליון דולר בשנה מוטל בספק. החברה צפויה להקים מתקן בעלות של 45 מיליון דולר שצפוי לחסוך כ-30 מיליון דולר בשנה. פרויקט זה מותנה בשימוש בגז טבעי כך שהקמתו מוטלת בספק. תרומתו לתמחור מניית בזן הינה כ-0.15 שקל. להערכתו, "בתרחיש הגרוע הקמתו תידחה בשנתיים אך לא תבוטל".

זר מסביר כי ערך שינויים במודל והניח כי החיסכון השנתי מגז יקטן בכ-20 מיליון דולר מכ-130 מיליון דולר לכ-110 מיליון דולר וכי הסיכון בגז עלה - כך שבמודל התימחור הפחית את מכפיל EV/Ebitda בו עשה שימוש לבחינת החסכון מגז ממכפיל 7 למכפיל 5.

עוד מציין זר כי הוא מצפה לדוח חלש לרבעון רביעי - ההשבתה היזומה במהלך הרבעון הרביעי של מתקני החברה הורידה את הניצולת לשיעור של 50%-60%. (יפורסם סביב ה-21 במארס).