מקום של קדושה: מנזר סנט ג'ורג', ואדי קלט

המנזר הוקם במאה החמישית על-ידי נזיר בשם יוחנן מתבאי ■ לפי המסורת הנוצרית ואדי קלט מזוהה עם נחל כרית המוזכר בתנ"ך, והמנזר נבנה סביב המערה שבה התבודד אליהו הנביא

מנזר סנט ג'ורג, הקרוי גם דיר מאר ג'ריס, הוא אחד המנזרים המרשימים בארץ. מיקומו, כמו תלוי על צלע ההר התלולה, כיפותיו הכחולות ובידודו מהלכים קסם. לפני כשנתיים נסחף כביש הגישה אליו בשיטפון, ומאז לא יכלו צליינים להגיע. במהלך פוליטי מורכב, הכורך את משרד הפנים עם משרד התשתיות ועם הכנסייה האורתודוקסית, נחנך לאחרונה הכביש המחודש.

המנזר הוקם במאה החמישית על-ידי נזיר בשם יוחנן מתבאי. הוא התיישב במקום והקים מנזר שיתופי. לפי המסורת הנוצרית ואדי קלט מזוהה עם נחל כרית המוזכר בתנ"ך, והמנזר נבנה סביב המערה שבה התבודד אליהו הנביא. לפי האגדה אליהו ניזון כאן מלחם וממים שהביאו לו עורבים. עוד מאמינים שבמערה זו הסתגף יהויכין, בעלה של חנה, בתחינה לזכות בצאצא. כאן התבשר שאשתו העקרה תלד את מרים הבתולה, אם ישוע.

המנזר הורחב במהלך המאה השישית על-ידי הנזיר ג'ורג' (ג'ריס) מכוזיבא (שעל-שמו נקרא המנזר) והפך למנזר שסביבו תאי התבודדות לנזירים. במהלך הכיבוש הפרסי האלים בשנת 614, תקופה שבה רוב הכנסיות והמנזרים בארץ הוחרבו ורוב הנזירים נשחטו, נפל גם ג'ורג' בשבי. בשל גילו המופלג לא הוצא להורג, אלא הלך לעולמו בדרך הטבע כעבור שש שנים.

המנזר נהרס ונבנה מחדש פעמים מספר. רוב המבנה הקיים נבנה בשלהי המאה ה-19 ובראשית המאה ה-20. ממרומי המרפסת הגבוהה אפשר להשקיף על קניון ואדי קלט. לאחר שהעיניים מתרגלות לאפלוליות התמידית השוררת שם מגלים בהדרגה את מכמני הקפלה. לצד שפע האיקונות אפשר להציץ אל תוך ויטרינה שבה תיבות כסף המכילות שרידי עצמות וגולגולות של נזירים. ישנה קפלה קטנה המוקדשת לאליהו הנביא ובה איקונה שלו מואכל על-ידי העורבים. בחדר אחורי נחה בארון זכוכית גופתו הספק חנוטה ספק מיובשת של ג'ורג' הקדוש. על אף שחלפו כ-1,400 שנה מאז שמת, עדיין ניתן להבחין בזקנו ובשערו, בריסיו ובציפורניו, הנמצאים במצב שימור מעורר השתאות (ומבחינת המאמינים - עדות לקדושתו). את הדרך למעלה ניתן לעשות גם על-גבי חמור (בדואים מהסביבה תמיד משחרים כאן לתייר המותש) בהגעה לחניה, כדי לצעוד כמה מטרים בשביל העליון, המוליך לנקודת תצפית קסומה שאסור להחמיץ.

איך מגיעים: נוסעים בכביש 1 מירושלים לעבר ים המלח. פונים שמאלה למצפה יריחו ומיד ימינה בכביש המתעקל לעבר המנזר. נוסעים במורד הדרך כמה קילומטרים עד שמגיעים לסופה הכניסה למנזר אפשרית רק בשעות הפתיחה: ימי ב'-ו' 18:00-07:00, שבת 17:00-07:00, ימי א' 17:00-09:00; חובה להיכנס בביגוד צנוע, ללא נשק ובגילוי ראש