"האפסייד ברמי לוי מתומחר באופן מלא"; המלצת "קנייה" לשופרסל

ב-IBI בוחנים את השפעת העלאת שכר מינימום על רשתות השיווק: אמנם רוב עובדי הרשתות הגדולות מקבלים שכר מינימום, מה שיפגע בריווחיותן, אך הן גם גמישות יותר

"כשיורד גשם כולם נרטבים", כך אומרת היום (ה') האנליסטית דורין צלניר-פלס מבית ההשקעות IBI, אשר בוחנת כיצד תשפיע העלאת שכר המינימום על רווחיות רשתות השיווק המובילות בישראל.

שכר המינימום, שעומד כיום על 3,850 שקל לחודש, יעלה בעקבות ההסכם בין האוצר וההסתדרות ב-6.5% בשלב הראשון, ובמקביל יקבלו העובדים תחת הסכמים קיבוציים תוספת שכר של 1%, כך ששכר המינימום החדש ייקבע על 4,100 שקל החל מיולי 2011, והחל מאוקטובר 2012 יעלה ל-4,300 שקל.

לדברי האנליסטית, "מדובר בעלייה משמעותית שתפגע ברווחיות רשתות השיווק. יחד עם זאת, ההיסטוריה מלמדת כי הרשתות הצליחו להתמודד עם עליות בעבר, ואנו מעריכים כי כך יהיה גם הפעם".

להערכת צלניר-פלס, הנפגעות העיקריות הן גם אלה היכולות להתמודד מול העלאה. על-פי דוחות שופרסל ב-2010, כל עלייה של 1% בשכר המינימום תוביל להגדלת הוצאות השכר ב-6 מיליון שקל.

אם היתה העלאת שכר המינימום הראשונה מתרחשת כבר בתחילת 2010, היתה שופרסל מציגה רווח תפעולי של 442 מיליון שקל, לעומת 487 מיליון שקל שהציגה בפועל - מדובר על שחיקת הרווחיות מרמה של 4.4% ל-4%, ולכן היא מצפה לראות פגיעה קשה ברווחיות החברה, שצפויה להישחק באופן דומה במחצית השנייה של 2011.

העלייה השנייה תוביל לעלייה כוללת של כ-70 מיליון שקל בהוצאות התפעוליות של שופרסל החל משנת 2013.

ברבוע כחול צפויה ההעלאה הראשונה של שכר המינימום להגדיל את ההוצאות התפעוליות בכ-17 מיליון שקל.

ברשתות הדיסקאונט צפויה הפגיעה ברווחיות ברשת רמי לוי להסתכם בכ-2 מיליון שקל ב-2011, וברשת כמעט חינם תיפגע הרווחיות התפעולית בכ-2.5 מיליון שקל המהווים כ-0.2%.

האנליסטית מציינת כי "למרבה ההפתעה, נראה כי הרשתות הקטנות פחות רגישות לשינויים בשכר המינימום, כנראה לאור העובדה שהן מעסיקות פחות עובדים בשכר מינימום". לדוגמה, ברמי לוי כ-17% מהעובדים מועסקים בשכר מינימום, לעומת רוב עובדי שופרסל אשר מבוסס על שכר מינימום.

האנליסטית מציינת כי ברשתות השיווק הגדולות (שופרסל, רבוע כחול) מתכוונת ההנהלה להתמודד עם הנושא בדרך של התייעלות והעלאות מחירים. ההתייעלות משמעותה גם תוכנית פרישה מרצון בתנאים מועדפים, כמו שעשו בעבר (ב-2006 עזבו כך את שופרסל כ-200 עובדים). לעומת זאת, ברשתות ה-Heavy Discount לא צפויות העלאות מחירים עקב העלאת שכר המינימום.

"אף אחת לא חסינה, אבל הרשתות הגדולות גמישות יותר"

"שופרסל ורבוע כחול אמורות לספוג פגיעה בשיעורי הרווחיות כקשר ישיר לגודלן ולמספר העובדים שמעסיקות בשכר מינימום. יחד עם זאת, חשוב לזכור כי מדובר על שתי רשתות שיודעות להתמודד עם מהלכים כאלה, כפי שראינו בעבר.

"אנו רואים בחיוב את העובדה שמדובר על רשתות המפעילות מגוון פורמטים בפריסה רחבה, מה שמאפשר להן להעלות מחירים רק בפורמטים המאופיינים ברווחיות גבוהה יחסית (מרכזי ערים ושכונות), או בסניפים בהן התחרות האזורית מול רשתות Heavy Discount אחרות נמוכה יחסית (דוגמת שופרסל דיל בהרצלייה פיתוח, מגה בול בת ים)" מציינת צלניר-פלס.

"על פניו, נראה כי רמי לוי וצים שיווק פחות נפגעות מעליית שכר המינימום, אך יש לזכור כי עצם היותן רשתות Heavy Discount המתמקדות בזירת המחיר בלבד מגבילה אותן ומקשה עליהן העלאות מחירים. מכאן שרשתות ה-Heavy Discount ייאלצו לספוג את רוב (אם לא את כל) ההוצאות הנוספות, מבלי שיהיה באפשרותן להציג גמישות בעניין ולגלגל את ההוצאות דרך פעילויות אחרות".

לדבריה, ההיסטוריה מעידה על כך שהרשתות התמודדו בהצלחה עם העלאות השכר, בין אם על-ידי גלגול ההוצאות לצרכנים ובין אם על-ידי צעדי התייעלות דוגמת תוכנית ההבראה שהציגה שופרסל ב-2006 עם ההעלאה המשמעותית דאז.

מבין רשתות השיווק, ממליצים ב-IBI להחשף למניית שופרסל (מחיר יעד - 25 שקל, קנייה) הודות להיותה חברה יציבה, בוגרת ומנוסה, שכבר התמודדה בהצלחה עם שינויים רגולטוריים רבים. עוד זוקפים לזכות החברה את הפיזור הגיאוגרפי שלה ואת הגיוון במספר הפורמטים שמפעילה - שני אלה מאפשרים לחברה גמישות בהתנהלותה בסביבה תחרותית ומשתנה.

על רשת רמי לוי אומרת האנליסטית כי היא "נחשבת לחברה טובה שמצליחה ליישם את תכנית ההתרחבות שלה, תוך שמירה על תוצאות מצוינות". למרות זאת, ב-IBI סבורים כי "האפסייד של תוכנית הצמיחה ושל הפעילויות החדשות של הרשת (בעיקר אמור הדבר לגבי ה-MVNO) כבר מתומחר במחיר המניה באופן מלא".