המדדים המובילים בוול סטריט איבדו 1.9% בנעילה

הגירעון במאזן המסחר של ארה"ב בינואר התרחב מעבר לצפוי ל-46.3 מיליארד דולר ■ עלייה מפתיעה נרשמה גם בתביעות החדשות לדמי אבטלה

רוחות הקרב באזור הים התיכון המשיכו היום לנשב גם מעל הבורסה בניו יורק: מדדי המניות בוול סטריט רשמו בסיום המסחר ירידה של עד 1.9% בערכם - קרוב מאוד לשיא השלילי היומי. גם באירופה נרשמו משך כל שעות היום ירידות שערים והמדדים חתמו לבסוף בירידה של 1.5%. מחיר הנפט ירד במהלך היום בשיעור משמעותי והגיע ברגע השיא למחיר של כ-101 דולר לחבית - ירידה של יותר מ-3%. לבסוף נחתם המסחר בירידה של 1.9% לרמה של 102.3 דולר לחבית. לפי דיווחים בסוכנויות הידיעות, מועמר קדאפי ממשיך בהתקפות מהאוויר בעיר ראס-לנוף, עיר בה מצויים מתקני נפט רבים. ברשתות זרות מדווחים כי כמעט כל תפוקת הנפט של לוב מושבתת בשל המהומות במדינה. בסין נרשם גירעון מסחרי של 7.3 מיליארד דולר לאחר עודף מסחרי של 6.5 מיליארד דולר בינואר. נתוני מאקרו שליליים בארה"ב, ובראשם התרחבות מעבר לצפי בגירעון האמריקאי וכן עלייה בתביעות השבועיות לדמי אבטלה, תידלקו את האווירה השלילית.

"עם ההסלמה המתמשכת בראס-לנוף יהיה זה רק עניין של זמן עד שמתקני הנפט ייגררו לתוך הקרבות", אמר אנליסט ב-IHS שבלונדון. מהעיר ראס-לנוף, שם ממוקמים מתקני נפט חשובים, ממשיכים לזרום דיווחים על המשך הקרבות והפצצות מהאוויר, כמו גם על פגיעה במתקני הנפט. לוב הפיקה 1.6 מיליון חביות נפט ביום לפני פרוץ המהומות, אולם כעת התקשורת הזרה מדווחת כי מרבית תפוקה זו מושבתת. הקהילה הבינלאומית עדיין שוקלת לנקוט צעדים שונים.

"זה לא שפוי לא להתייחס בכלל למצב הגיאו-פוליטי בעולם", אמר פיליפ דאו, כלכלן בחברת RBC Wealth Management. "הנפט נוגע כמעט בכל. עם זאת, משקיעים שהתייחסו לכל אי ודאות פוליטית בשנתיים האחרונות בוודאי פיספו את הראלי הגדול במניות. אין מפסיק ראיות שהמצב עכשיו ישפיע משמעותית על החלמת הכלכלה העולמית".

זיו סגל, המנתח הטכני של "גלובס" מסר כי מהזווית הטכנית "בוול סטריט המשיך המסחר להתנהל בסימן התמיכה ב-1,304 נקודות למדד ה-S&P 500. מסתבר שמדובר ברמת תמיכה חשובה מאוד עד שבאחד מימי המסחר המדד נגע ב-1,303.99 נקודות. התמיכה הממושכת מעל 1,304 נקודות לא מבטיחה עליות שערים. להיפך, מתקפה נוספת על 1,304 נקודות עשויה להסתיים בהכרעתה ובפריצה כלפי מטה. עדיין מוקדם להיכנס לשאננות עד שנראה את ה-S&P 500 פורץ למעלה. נראה שמהלך מעל 1,323 נקודות יחשב ל'הוכחה שורית' מתקבלת על הדעת".

התרחבות בגירעון המסחרי בינואר - 46.3 מיליארד דולר

את האווירה השלילית מעבר לים ליבו הערב נתוני המאקרו למשק האמריקני שפורסמו טרם המסחר. במספר התביעות השבועיות לקבלת דמי אבטלה לשבוע שהסתיים ב-5 למארס, נרשמה עלייה של כ-26 אלף ומספרן הסתכם לכדי 397 אלף תביעות לעומת צפי מוקדם של אנליסטים לירידה בכמות התביעות לרמה של 322 אלף. בשבוע שעבר עמד מספר התביעות על 368 אלף.

בתוך כך תפח בינואר הגירעון במאזן המסחרי בינואר לרמה גבוהה של 46.3 מיליארד דולר, זאת לעומת 40.6 מיליארד דולר בדצמבר. אנליסטים צפו אמנם התרחבות בגירעון המסחרי - אך העריכו כי זה יגיע לרמה של 41.5 מיליארד דולר "בלבד".

אלון אנרגיה US תדווח היום לאחר הנעילה על דוחותיה לרבעון הרביעי של 2010. לפי תחזיות אנליסטים, החברה צפוייה לדווח של הפסד של 46 סנט למניה לעומת 1.39 דולר ברבעון המקביל ב-2009. כמו כן, צפוייה עלייה של 67.8% בהכנסות החברה ל-1.4 מיליארד דולר.

ענקית ההיי-טק קומברס ריכזה עניין לאחר הודעתה אמש כי היא מעניקה ל-4 ממנהליה הבכירים בונוסים בהיקף של כמיליון דולר. באותו המעמד הודיעה החברה על חבילת התגמול לה יזכה המנכ"ל הטרי, צ'רלס בורדיק, בעלות שנתית של 1.4 מיליון דולר בתוספת אופציות שיצטברו למיליוני דולרים עם הזמן. בורדיק יהיה זכאי בנוסף לחבילת אופציות בשווי של כ-400 אלף דולר מדי רבעון במהלך כהונתו.

חברת רדקום , המספקת פתרונות הבטחת שירות למפעילי תקשורת, הודיעה כי ספקית שירותי תקשורת מאסיה פסיפיק, ביצעה הזמנת המשך לפתרונות הבטחת השירות של רדקום. רדקום מנטרת מזה זמן את הרשת הסלולרית של הלקוח. "הניסיון המוצלח מאוד בהטמעת פתרונות רדקום, הוביל את חברת התקשורת להשקיע לטווח ארוך בפתרונות רדקום עבור רשת תקשורת הנתונים הסלולרית שלה", אמר יורם שרמן, סגן נשיא למכירות באזור אסיה פסיפיק ברדקום.

חברת גיוון אימג'נינג , בהחזקת אלרון , מקבוצת אי.די.בי של נוחי דנקנר הודיעה היום כי מנהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA) עדכן את ההתוויות לשימוש בגלולת ה-PillCam SB ונתן אישור לקדם את השימוש בגלולה למעקב אחר פצעים שיכולים להעיד על חשד למחלת קרוהן. גלולת ה-PillCam SB אושרה בשנת 2001 להדמיית הרירית של המעי הדק לאבחון אי סדרים במעי הדק במבוגרים ובילדים מגיל שנתיים ומעלה.

בסקטור הטכנולוגיה, יצרנית השבבים ARM Holdings (סימול: ARM) ריכזה אף היא עניין לאחר שברוקר מ-JP מורגן טען כי מדובר בחברה עם הסיכון הגבוה ביותר לאור התוצאות האחרונות של התעשייה. עוד ציין אותו ברוקר את מניית חברת האחזקות ASML שגם עלולה להיפגע.