דברים שכדאי לעשות בחוץ: המדריך התרבותי של "גלובס"

דניאל דור עושה בוב דילן; בת-ים כפי שלא הכרתם אותה; מופע בכורה לכוריאוגרפית יסמין גודר; אומנות מוזיקלית בתל-אביב; הבארוק מעלה את המיסה בסי מינור

באך אותנטי

המיסה בסי מינור

מה: תזמורת הבארוק ירושלים תעלה השבוע את המיסה בסי מינור ("הגדולה") של באך, מהיצירות הקוליות הגדולות בספרות המוזיקה. המיסה תבוצע בכלי נגינה היסטוריים, ועם סוללת סולנים מעולים המתמחים בביצוע מוזיקה מוקדמת.

על המיסה ינצח אנדרו פארוט (Parrott) מבריטניה, מחשובי המנצחים של זרם הביצוע ההיסטורי למוזיקת בארוק. פארוט שייך לאסכולה הדוגלת בביצוע סולני ליצירות הקוליות של באך. כתוצאה המיסה תושר על ידי חמישה סולנים וחמישה "זמרי חיזוק" בלבד, ללא מקהלה. ביצוע כזה מאפשר להשיג גמישות אופטימלית ומירקם שקוף.

למה ללכת: המוזיקה נשגבת.

למה באמת ללכת: כי בביצוע טוב המיסה הזו יכולה לספק חוויה גדולה.

עם מי ללכת: עם אנשים שהפנימו שבאך צריך לשמוע רק עם מומחים לסגנון.

מתי, איפה וכמה: א' 13.1, 20:30, מרכז ענב תל-אביב, ב' 14.3, 21:00, אולם הנרי קראון מחיר: 110-155 שקל.

מחוללים סופה

יסמין גודר

מה: מופעי בכורה ליצירתה החדשה של הכוריאוגרפית יסמין גודר ולהקתה, בשיתוף עם בן זוגה של גודר, הדרמטורג איציק ג'ולי. המופע "סוף סופה בוא" מערבל תמונות וסיטואציות אנושיות, המקופלות אחת בתוך השנייה, תחת תחושה של אימה ואסון הרוחשים מתחת לפני השטח, ומתפרצים לעתים.

גודר יוצרת ביטוי אישי, לעתים קשה ומערער, אך כזה שניתן להזדהות עימו, שיש בו רמיזה לאירועים בעולם ולחוויה הפסיכולוגית האנושית. "בתוך הסחף העצום הזה מוצף הצורך הפנימי בשינוי, בדיקה מחודשת של גבולות העצמי".

היצירה החדשה נוצרה בקו-פרודוקציה רב לאומית עם גופי תיאטרון-מחול משוויץ, מהולנד, ומאיטליה והועלתה לראשונה, בעודה בתהליך עבודה, ביולי 2010, במסגרת פסטיבל אופרה סטייט בבאסאנו דל גרפה באיטליה.

למה ללכת: גודר היא כוריאוגרפית פורייה שהעלתה עבודות מרשימות זוכות פרסים בארץ ובעולם. היא פועלת בסטודיו עצמאי ומנהלת להקה משלה מאז 2007. ג'ולי הוא מחזאי, במאי ושחקן, עובד עימה כדרמטורג ומנהל אמנותי שותף בכל עבודותיה.

למה באמת ללכת: סערה על הבמה

עם מי ללכת: עם אוהבי תיאטרון פיזי ומחול קיצוני.

מתי, איפה וכמה: 15.3, 16.3, 21.00, מרכז סוזן דלל תל-אביב. מחיר: 90-110 שקל.

מחול / צילום: איציק גולי
 מחול / צילום: איציק גולי

מוזיקה בגלריה

קלאסי בסלון שלוש

מה: "גלריה שלוש" (Chelouche) לאמנות עכשווית משיקה סידרה מוזיקלית חדשה ואיכותית, תחת הכותרת "קלאסי בסלון שלוש". מנהלה המוזיקלי של הסידרה הוא יגאל טונה (Tuneh), הכנר הראשי של התזמורת הפילהרמונית הישראלית.

הקונצרט הראשון בסדרה יארח את "הרביעייה הישראלית", שאותה מוביל טונה עצמו וכל חבריה נגנים בכירים בפילהרמונית.

בקונצרט יבוצעו רביעיות מאת היידן (אופוס 74 מס' 1) ודבוז'אק (אופוס 96, "האמריקאית").

הבניין של "גלריה שלוש" הוא פנינה ארכיטקטונית מתל-אביב של ראשית ה-20, והוא שופץ לאחרונה באופן נרחב. הקונצרט יתקיים על גג הבניין, ממנו ניתן להשקיף על העיר. מחיר הכרטיס כולל יין וכיבוד קל.

למה ללכת: זהו קונספט חדש של "קונצרט בוטיק", שמציע מעבר למוזיקה גם ביקור בתערוכות מתחלפות בשתי הקומות התחתונות של הבניין.

למה ללכת: לפי המחיר (200 שקלים) והאופי (קונצרט בוטיק), נראה שזה הולך להיות אירוע שבהחלט נכון להיראות בו. זאת כמובן מעבר למופע המוזיקלי המבטיח.

עם מי ללכת: עם שרי ונוחי.

מתי, איפה וכמה: שבת 12.3, 12:00. רחוב מזא"ה 7, ת"א. מחיר: 200 שקל. לפרטים: 03-6200068.

ערבה בוכייה

"ערבה"

מה: אחרי שנים של פעילות, שבמהלכן ביסס מעמדו כאחד מתיאטראות הפרינג' המסקרנים בישראל, זוכה תיאטרון נוצר לאולם בית חדש במחסן הג"א באזור התעשייה בבת ים. תחילת הפעילות במקום תצוין בעיבוד חדש של הבמאית דלית מילשטיין למחזה "ערבה" מאת אהרון מגד, אודות שבע נשמות טועות (חמישה גברים ושתי נשים) בנקודת קידוח אי שם בדרום הערבה.

מדינת ישראל עוד בחיתוליה, מלחמת השחרור זה עתה הסתיימה, ועכשיו צריך להפסיק לחלום ולהתחיל לבנות מולדת. המחזה מתאר יממה אחת בחייהם של השבעה, הנאחזים לשווא בפיסת אדמה סרבנית ועקרה המנסה להקיא אותם מתוכה.

כמו כל הפקות העבר של תיאטרון נוצר, גם העיבוד הנוכחי משתמש בגרעין העלילתי של מגד לאמירה פוליטית-חברתית עכשווית.

למה ללכת: כדי לפרגן לפרינג'.

למה באמת ללכת: כדי לבקר בבת ים.

עם מי ללכת: עם מישהו המכיר את היציאות מבת ים.

מתי, איפה וכמה: ראשון עד חמישי (ה-13 עד ה-17 בחודש) מדי ערב ב-20:30, וביום שישי הבא (ה-18 בחודש) ב-14:00 בבית תיאטרון נוצר במחסן הג"א בבת ים (פינת רחובות הקוממיות ויצחק נפחא באזור התעשייה). מחיר: 75-130 שקל.

הדור שידע את דילן

דניאל דור במחווה לדילן

מה: כל דור והמודל לחיקוי שלו. אצל דניאל דור זה בוב דילן. דור, 32, מופיע בשנים האחרונות עם מחווה לשיריו של המשורר-יוצר-מוזיקאי האמריקני-יהודי. אבל את האצטדיונים הוא משאיר לגיבור התרבות שלו, בינתיים. עם גיטרה אקוסטית ומפוחית, דור מסתובב ברחבי הארץ ומופיע עם שיריו הגדולים של רוברט אלן צימרמן במקומות אינטימיים יותר. במקביל לעבודתו עם הרכב "רוק פוזיטיבי" שמנגן חומרים שכתב והלחין, מופיע דור עם שירי דילן אותם הוא מבצע באופן סוחף ומשכנע, כשבחלקם הוא נצמד לביצוע המקורי ולחלקם הוא מעניק את האינטרפטציה שלו.

בקול עמוק, עם הרבה רגש ועוצמה, מחזיר דניאל דור לחיים את פניני הקלאסיקה מהסיקסטיז והסבנטיז, את המחאה, ההרהורים הנוגים, שברון הלב וההומור שגודשים את יצירותיו של דילן.

בקפה ביאליק מופיע דור כבר תקופה ארוכה, ונראה שמצא בית חם במקום שהופך בלילה לבר רווי יצרים. ביום שישי הקרוב יש לכם הזדמנות להיות חלק מהחוויה.

למה ללכת: כי הוא אחד משלנו.

למה באמת ללכת: התשובה נישאת ברוח.

עם מי ללכת: עם האבנים המתגלגלות.

מתי, איפה וכמה: שישי, 11.3, בקפה ביאליק, רח' ביאליק 2, ת"א. כניסה החל מ-21:30, מחיר: 50 שקל.

דניאל דור הופעה / צילום: כפיר בולטין
 דניאל דור הופעה / צילום: כפיר בולטין

תל-אביב אמסטרדם

"התפרצות מדומה"

מה: שרון תובל (אוצר עצמאי) מהצד הישראלי וראם אהרוני (סטודנט באקדמיית ריטוואלד לאמנות) מהצד ההולנדי, יזמו ואצרו תערוכה קבוצתית שהיא למעשה מעבדה ניסיונית ביצירה משותפת מרחוק. שישה אמנים תקשרו וירטואלית בין ישראל להולנד במשך 3 חודשים, ויצרו עבודות אמנות חדשות בתגובה לדיאלוגים ביניהם. השבוע הם נפגשים לראשונה פנים אל פנים.

זה קורה ב"חללית" חלל תרבות וגלריה בתל אביב, במסגרת התערוכה קצרת המועד "התפרצות מדומה". הזוגות הם האמנים ברק ברינקר ופניוטיס פניוטקופולוס, לירן טל וויקטוריה מנדוודבה, עידית ימיני ומאוריטס דה בראון. אחרי שיציגו כאן במשך שבוע, ימשיכו את הקשר ויציגו בגלריה באמסטרדם בחודש מאי. הפרויקט המרתק זכה לחסות גופים כמו השגרירות ההולנדית בישראל ושגרירות ישראל בהולנד מלון ארטפלוס שמסייע באירוח וחברת קל-אוטו.

למה ללכת: "הפרויקט בגדול בא לשאול על ההשפעות של תקשורת וירטואלית על האמנות ועל השינויים באמנות בעקבות המציאות הווירטואלית, שהופכת לחלק משמעותי מחיינו", אומר תובל. "האם הקשר הווירטואלי מגביל את האינטימיות והיצירתיות או שמא מסייע לפריצת גבולות ויצירת שפה אוניברסלית, חוצת תרבויות?

למה באמת ללכת: חד פעמי.

עם מי ללכת: עם סקרנים מושבעים.

מתי, איפה וכמה: הפתיחה: 12.3, 20:00 שיח גלריה ונעילה ב-18.3, 12:30. שעות פתיחה א'-ה' 11:00-18:00, ו' 11:00-14:00. גלריית החללית הירקון 70, תל-אביב. הכניסה חינם.