אין איזון בהשקעות: "ישראל לא ממצה פוטנציאל הצמיחה"

מרכז אדווה לשוויון וצדק חברתי: "המדינה צריכה להיות מעורבת הרבה יותר בעידוד ובהכוונה של השקעות למחוזות ולקבוצות היישוב הסובלים ממיעוט השקעות"

"חוסר האיזון בהשקעות בין מחוזות הארץ השונים ובין יישוביה השונים מביא לכך שישראל אינה ממצה את פוטנציאל הצמיחה שלה", כך טוענים במרכז אדווה, שעוסק בקידום רעיון השוויון והצדק החברתי.

ד"ר שלמה סבירסקי וספאא אגברייה ממרכז אדווה, מסמנים מספר גורמים שלדעתם פוגעים בצמיחה ומהווים פיתוח כלכלי בלתי מאוזן: ראשית, ההשקעה בנכסים קבועים בישראל מצויה בירידה מתמשכת: בחמשת העשורים שלאחר הקמת המדינה, משקלה בתמ"ג עמד על 29%, 25%, 27%, 22% ו-19%; בעשור 2009-2000 היא ירדה ל-17% תמ"ג, בממוצע.

ההשקעה בנכסים קבועים בישראל נמוכה מאשר בארצות ה-OECD: ב-2008 היא עמדה על 18% מהתמ"ג, בעוד שהממוצע בארצות ה-OECD עמד על 20.6% מהתמ"ג.

החוקרים מצביעים על פערים ניכרים ברמת ההשקעות בין מחוזות ישראל ובין קבוצות שונות באוכלוסייתה: כ-25% מההשקעה בבניית מבנים למסחר ולשירותים עסקיים בעשור 2009-2000 היו במחוז ת"א, וכ-30% במחוז מרכז. מחוז ירושלים קיבל רק 5% מההשקעה החדשה.

כ-34% מההשקעה בבניית מבני תעשייה הופנו למחוז מרכז ודרום, בעוד שמחוז ירושלים קיבל רק 4% מן ההשקעה החדשה, והיישובים הערביים קיבלו רק 4% ולמעשה נמצאו מחוץ לכלכלה התעשייתית של ישראל.

מבחינת התחלות בנייה של מבני ציבור, 15 ערים זכו במרבית הבנייה החדשה של מבני בריאות: כמחצית מבתי החולים ו"מוסדות בריאות אחרים" ושני שלישים מן המרפאות וחדרי החולים החדשים. היישובים הערביים קיבלו 31% ממבני גני הילדים החדשים, 34% ממבני בתי הספר היסודיים החדשים ו-34% ממבני בתי הספר התיכוניים החדשים.

לסיכום, מרכז אדווה טוען לחוסר איזון בולט בין המחוזות ובין קבוצות היישוב השונות, בכל הנוגע להשקעה עסקית. לטענתם, אם ימשיך המגזר העסקי להוביל באופן כמעט בלעדי את מדיניות ההשקעה במסחר ובתעשייה, היא תמשיך להתרכז במחוזות מרכז ותל אביב.

"המדינה צריכה להיות מעורבת הרבה יותר בעידוד ובהכוונה של השקעות למחוזות ולקבוצות היישוב הסובלים ממיעוט השקעות, ובראשם קבוצת היישובים הערביים בישראל שבתוך הקו הירוק, ושנית מחוז ירושלים, שבו ריכוזים גדולים של יהודים חרדים והאוכלוסייה הפלסטינית של מזרח ירושלים", לדברי המרכז.