תנו לסופרטאנקר לעבוד

הביקורת על תוכנית ביבי לפיצוץ בועת הנדל"ן מזכירה את הביקורת על ההתערבות במט"ח

לא סתם אומרים עלינו הישראלים שאף פעם לא נהיה מרוצים. על כל פתרון שימצא לכל בעיה, יקומו מבקרים. בדרך כלל יתמקדו במציאת פגמים בפתרון שנמצא ולא יציעו אלטרנטיבות. כך נראית הביקורת שהוטחה בבנק ישראל על מעורבותו בשוק המט"ח וכך נראית הביקורת על תכניתו של בנימין נתניהו לפיצוץ בועת הנדל"ן.

כולנו חכמים, כולנו נבונים וכולנו יודעים מצוין לשים את האצבע ולהראות מה לא טוב בתכנית שהציע האחר.

אל תבינו אותי לא נכון. תכניתו של נתניהו אינה כלילת שלמות. אולם לבעיה כה סבוכה, תוצר של הזנחה במשך שנים רבות, אין פתרון בית ספר. לכל פתרון יהיו יתרונות וחסרונות. העניין הוא שהגיעו מים עד נפש מצד הציבור, בעיקר הדור הצעיר ושעון החול של ממשלת נתניהו לקראת הבחירות הבאות החל לפעול בקצב מהיר. את זה ביבי מבין היטב.

אחת לכמה חודשים אני דן כאן בבועת הנדל"ן. לאורך כל הדרך אני טוען שעד שביבי לא ייכנס לעובי הקורה דבר לא יזוז. לבחירות הבאות נותרו עוד פחות משנתיים. התסיסה בציבור הולכת וגוברת- זה זמן ביבי.

אפשר להאשים את הממשלות הקודמות שלא פעלו להגדלת ההיצע, אפשר להאשים את מינהל מקרקעי ישראל שדאג במשך שנים למקסם את רווחיו, אפשר להאשים את הועדות ש"תוקעות" תכניות לעשר וחמש עשרה שנים. אפשר להאשים את הקבלנים שמווסתים את הבנייה על מנת לגרום לעודפי ביקוש שיעלו מחירים.ר

איתם פעם את מאזני הקבלנים הגדולים? מאות דונם שאושרו לבניה ונרכשו על ידיהם מבלי שיבנו על הקרקע. אפשר להאשים את משרדי הממשלה במחסור בידיים עובדות ובסירוס הוועדות, את בנק ישראל במדיניות הריבית וכן הלאה וכן הלאה. כולם אשמים-טוב, מה עושים עכשיו ?

אם תשאלו אותי אני מעדיף תכנית בזק שלא תהיה מושלמת מכל ההיבטים הסביבתיים על פני תכניות שיהיו תקועות עשרות שנים. צריך לשחרר את צוואר הבקבוק ומהר. מי שלא הבין,שם המשחק בנדל"ן הוא פסיכולוגיה.

גם לפני שנתיים יצאה הממשלה הנבחרת בהצהרות ולמשך מספר חודשים נעצרו עליות המחירים ואף החלו לרדת. כשהבין הציבור שההבטחות ריקות מתוכן, החלו המחירים לעלות מחדש. הפעם, כך נראה, לא מסתפקים בדיבורים. אם הציבור יגלה קצת סבלנות וביבי, אטיאס ושטייניץ יוודאו שקרקעות ישוחררו, יימכרו במחיר מוזל וקבלנים יבנו ולא יאגרו, יש סוף סוף סיכוי לפוצץ את הבועה.

אז נכון. זה לא יפתור את כל הבעיות וזה עלול לגרום מספר בעיות חדשות. נכון שבין עשרות הפרויקטים שיאושרו בהליך מזורז עלולים לצוץ עוד הולילנד אחד או שניים. נכון שבתל אביב, בני ברק ומרכזי צפיפות אחרים הפתרון הוא עדיין בנייה לגובה ואת זה הוד"לים לא יוכלו לפתור. אולם אם כל הגורמים המעורבים יטו שכם ויאחדו מאמצים, במקום לבקר ולקטול, סביר מאד שעליות המחירים ייעצרו. אם הציבור ישתכנע שתוך שנתיים היצע הדירות יגדל משמעותית וזה יוביל לירידת מחירים, סביר מאד שהוא יפסיק להתנפל על כל מאורה ולהציע עבורה מחיר של ארמון.

וכמובן אסור לשכוח נדבך חשוב בתכניות החדשות של ביבי ואטיאס. אמנם אי אפשר להכריח זוכה במכרז לבנות אולם יש לנהוג בזוכים בשיטת המקל והגזר. הטבות משמעותיות לאלו שיזדרזו לבנות וסנקציות כואבות,אבל באמת כואבות, לאלו שיזכו ולא יבנו. הכול צריך להיות קבוע וידוע מראש. אם אין לך כוח אדם מתאים לפרויקט ולא תוכל לעמוד בלוח זמנים צפוף, אל תיגש למכרז.

הרבה לגלוג נשמע השבוע כנגד הכינויים שהדביק ביבי לתוכניתו החדשה: סופרטאנקר,ONE STOP SHOP ואחרים. אבל למען השם - סוף סוף מישהו התעורר ובכוונתו להתחיל לעבוד. תנו לו.

  1. יוסי פרנק - יועץ פיננסי ומנכ"ל אנרג'י פייננס
  2. אשמח להמשיך את הדיון עמכם במשך כל השבוע.בטור דעות תחת הכותרת "המדוברות ביותר" תוכלו בדרך כלל להמשיך לתקשר עימי

החומר הכלול בסקירה זו ואפשרויות הפעולה המתוארות בה מובאים לצורך מידע כללי בלבד ואין לראות בהם משום המלצה ו/או ייעוץ לגבי כדאיות ההשקעה במניות/מט"ח ו/או מכשירים פיננסיים נשוא סקירה זו בפרט או בתחום הנגזרים בכלל. סקירה זו אינה מהווה תחליף לייעוץ ספציפי המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם וכל העושה בה שימוש עושה זאת על דעתו ועל אחריותו בלבד.