לנדאו: "זקוקים לחשמל; נערמו קשיים על שותפות 'תמר'"

(עדכון) - שר התשתיות דוחה את המלצות ששינסקי בדיון בוועדת הכספים: "אירועי החודש האחרון במצרים ובלוב הקפיצו את חשיבות הביטחון האנרגטי"

יום נוסף של דיונים על חוק ששינסקי בוועדת הכספים - והיום (ב') במעמד שר התשתיות עוזי לנדאו, אשר הבטיח להציג עמדה מנוגדת לזו של שר האוצר יובל שטייניץ. לנדאו היה אמור להופיע בפני הוועדה מחר, אולם אמש הוא הקדים את מועד ההופעה. אתר "גלובס" העביר את הדיון גם היום בשידור חי.

"אני לא בא להציג את עמדתי הפרטית, ישנה החלטת ממשלה", הבהיר לנדאו בתחילת דבריו וחזר על עמדתו לפיה יש לדחות את אישור המלצות ששינסקי: "אמרתי כבר אז שהטיפול בנושא הזה צריך היה להידחות לתקופה אחרת על מנת לתת עדיפות לצרכי משק האנרגיה. עמדתי לא התקבלה.

"אירועי החודש האחרון במצרים ובלוב הקפיצו למודעות הציבורית באורח חזק הרבה מבעבר את תחום חשיבות הביטחון האנרגטי. מבחינתי הדבר המכריע ביותר הוא לרכז את כל תשומת הלב לחיבור שבין שדה הגז ב'תמר' לשדה הגז 'מארי-B'. אני מבקש מחברי הוועדה לראות לנגד עיניהם את הצרכים הדחופים של משק האנרגיה. אי אפשר להפריז במיידיות שבה זקוק המשק לחשמל".

לנדאו הדגיש כי באווירת חוסר הוודאות שנוצרה במשק הגז בעקבות הדיונים על המלצות ששינסקי, ישנם קשיים בסגירת חוזים עם שותפויות "תמר": "נערמו קשיים מימוניים ואחרים על יזמי 'תמר' ואני מבקש לציין שעדיין אין סגירות פיננסיות בין היזמים ובין הלקוחות הגדולים במשק. אני מדגיש את הצורך להתבונן ולוודא מהם הצרכים האנרגטיים של המדינה ועד כמה הם דחופים. אם תגיעו למסקנה שצריכים להיות שינויים ותבקשו להיוועץ במשרד אהיה ער לדברים".

"נובל לא מחכה לששינסקי"

לנדאו שיגר עקיצה לעבר העיתון "דה מרקר" ואמר: "תפקידה של תקשורת אחראית, כאשר יש נושא בעל חשיבות ציבורית ניכרת, הינו לאפשר דיון ציבורי ראוי. חובתו של כל עיתון להציג את הדילמות לאפשר דיון ראוי לשמו. אני לא יכול לומר - אפילו לאור הכותרות היום - שלפחות חלק מהעיתונים המתיימרים להיות עיתונים ראויים אכן נקטו בגישה הזו".

ח"כ כרמל שאמה שאל את לנדאו בתגובה: "האם השר מודע לאלו עוצמות מופעלות מנגד? האם הצד מודע ליכולות של 'דה מרקר' מול עוצמתם האדירה של הטייקונים?'. בשלב זה העירה ח"כ מירי רגב: "צריך להביא את 'דה מרקר' לוועדת האתיקה".

ח"כ שי חרמש תקף את לנדאו ואמר: "מהדברים שלך עולה כאילו יש כאן קוזאק נגזל, כאילו קפצה עלינו המעצמה השביעית ומנסים לגזול את כבשת הרש. נובל אנרג'י דיווחה בפברואר 2011 שיעד השלמת הפיתוח שלה ב'תמר' הוא סוף 2012, זאת אומרת שהיא לא מחכה לששינסקי. הרווח המצטבר שהיא מדווחת על רבע מהמאגר הוא 11 מיליארד דולר".

בהמשך חזר לנדאו על האזהרה שמחיר החשמל יעלה בעקבות יישום המלצות ששינסקי: "כאשר מחיר התשומות עולה, מחיר הגז עולה. מה זה יעשה למחיר החשמל? כל מי שעיניו בראשו רואה. ישנו מכתב של אייל גבאי שמציב את רשימת הבעיות; עד עכשיו אין לך סגירה פיננסית עם הלקוח החשוב ביותר שהוא חברת החשמל".

ג'ינה כהן, נציגת מפיקת הגז הפלסטינית CCC, אמרה בדיון כי מנסחי החוק שכחו להביא בחשבון כי במסגרת הליך החיפוש וההפקה קיים גם שלב רביעי - של פירוק המתקנים בסיום חיי הפרויקט (decommissioning). לדבריה, מדובר בשלב שבו נאלצות חברות הגז להשקיע עשרות מיליוני דולרים אך נכון להיום הוצאות אלה אינן מוכרות בחוק. לאחר דיון בוועדה הוחלט לבדוק את הנושא עם הממונה על ענייני הנפט והגז במשרד התשתיות.

עו"ד רנל יופה מוועדת האנרגיה של לשכת עורכי הדין אמרה כי נוסח החוק המוצע כולל סעיפי סל רבים המגבירים את חוסר הודאות והבהירות בשוק חיפושי הנפט והגז. כך למשל סעיף הקובע כי שר האוצר יגדיר מהו תקבול. לדבריה, "היזמים מעדיפים לדעת היום מהו תקבול אפילו אם בעתיד שר האוצר יפסוק לטובתם".