"YouTube מפלה לרעה תכנים ישראליים לעומת פלסטיניים"

כך טענו דובר צה"ל וגורמים נוספים בדיון בכנסת על ההסברה הישראלית ■ נציג גוגל ישראל: "אין לנו שום הטיה פוליטית, אנחנו לא מייצרים את התוכן אלא רק פלטפורמת הגשה לציבור"

ועדת העלייה והקליטה של הכנסת דנה היום (ב') בהסברה הישראלית באינטרנט, ובעיקר ב-YouTube, לאור הפצת התמונות הקשות מהטבח המזעזע באיתמר.

יו"ר הוועדה, ח"כ דני דנון מהליכוד, אמר כי "אנחנו מתמודדים מול חיות-אדם, וחייבים להיות יותר אגרסיביים בהסברה ובהצגת עמדתנו. נבין כולנו שפה זה המזרח התיכון ולא שוויץ, וכאן מדברים את שפת המזרח התיכון ומתנהגים לפי חוקיו".

בישיבה טענה סא"ל אביטל ליבוביץ מדובר צה"ל כי "במבצע 'עופרת יצוקה' הועלו ל-YouTube כ-120 סרטונים, כמעט כולם צולמו ממזל"ט, כך שאי-אפשר לטעון שהם פוגעניים. YouTube הורידו 4 סרטונים בתוך 12 שעות בלבד, בגלל לחץ פלסטיני, ורק אחרי טלפונים וויכוחים החזירו אותם". עוד הוסיפה ליבוביץ כי "גם במהלך המשט לעזה הורדו תוך שעות ספורות שני סרטים ממזל"ט, שזה זמן שיא".

גם קרוליין גליק, העורכת הראשית של אתר "לאטמה", הוסיפה כי "ל-YouTube יש אפליה חד-משמעית לרעת ישראל. לוקח להם חודשים להוריד סרטי ג'יהאד ואל-קעידה".

בישיבה הוצגו שני סרטונים המהללים מחבלים מתאבדים וטבח בישראלים - ועדיין מוצגים ב-YouTube.

גליק הדגישה עוד בדבריה כי "המסר חייב להיות ברור, והוא איננו יכול לרצות את כולם. המסר חייב להניח שהעם היהודי ומדינת ישראל צודקים. הדרך של ממשלת ישראל, שטוענת כי הצדק עם הפלסטינים אבל אנחנו נחמדים, או שיש לנו בעיות ביטחון - לא מצליח ולא יעיל".

גם נפתלי בנט, ממפעילי אהתר "ישראל שלי", סיפר כי סרט שהציג את הזוועה באיתמר הורד מ-YouTube בזמן שיא - בתוך שעתיים.

בתגובה אמר דורון אבני, מנהל מדיניות גוגל ישראל, כי "לומר היום שאנו מפלים זה מקומם במיוחד, כי מחר אנחנו משיקים ערוץ YouTube לכל חבר כנסת".

עוד נמסר מגוגל כי קהל המשתמשים הוא זה שמפנה את תשומת-הלב, האם להגדיר סרט כתוכן פוגע. אין לנו שום הטיה פוליטית. לב כולנו נחמץ מהטבח באיתמר, אך יש ברשת גם ילדים ובני-נוער, שתמונות כאלה עלולות לפגוע בהם. אנחנו לא מייצרים את התוכן אלא רק פלטפורמת הגשה לציבור. הכול עניין של איזונים, וצריך לקחת את הכל בפרופורציה. אנחנו משתפים פעולה עם משרדי ראש הממשלה, החוץ וההסברה, והקמנו ערוץ ל'יד ושם' בערבית ובפרסית".

יו"ר הוועדה, ח"כ דנון, אמר כי לא ישלים עם מדיניות של איפה ואיפה, וציין כי הוא פנה למרכז המידע והמחקר של הכנסת לערוך בדיקה מדעית על אפליית סרטים המציגים עמדה ישראלית ב-YouTube - מול סרטי הסתה רצחניים פלסטיניים.

שר ההסברה והתפוצות, יולי אדלשטיין, התייחס להפצת התמונות הקשות מהטבח באיתמר בחו"ל, ואמר כי היא הייתה מלווה בהתלבטויות קשות.

"תמיד נשאלנו בחו"ל למה אנחנו כל-כך 'צמחוניים' בהסברה - ואילו האויב לא מתבייש להציג ואפילו לביים כאלה. למרות שהצונאמי ביפן בחדשות הפצנו את התמונות, כדי שגם העורכים והמערכות בחו"ל יתמודדו עם התמונות הקשות הללו, בפרט אם הם חשבו שיש להם תדמית מאד מוסדרת על הסכסוך במזרח התיכון. כלקח מהטבח, בכל פיגוע חלילה בעתיד - נקיים דיון האם להפיץ תמונות קשות מהאירוע".

אדלשטיין הוסיף כי ל"קמפיין הגמל" היו למעלה מ-2 מיליון כניסות, והוא היה המוביל בראש דירוג הפרסומות המדוברות ברשת. לדבריו, 50 אלף חוברות הסברה שחולקו על-ידי אל-על, ארקיע וישראייר נחטפו בנמלי התעופה ובמטוסים - והודפסה כבר מהדורה שנייה.