החקלאים יגדילו תפוקה - מחירי החלב בעולם עומדים לרדת

מחיר החלב עלה ב-49% מתחילת השנה - יותר מכל סחורה חקלאית אחרת ■ הירידה במחיר החלב לא תקל בהרבה את הגאות במחירי המזון העולמיים

הגאות במחיר החלב, שעלה מתחילת השנה ב-49%, יותר מאשר כל סחורה חקלאית אחרת, מסתיימת אולי מאחר שהחקלאים מגדילים תפוקה, והתייקרות הגבינות לשיא של 25 שנים מרסנת גם היא את הביקוש לחלב.

תפוקת החלב בארה"ב, היצרנית השנייה בגודלה של חלב בעולם, עשויה לעלות השנה ב-1.7% ל-196 מיליארד פאונד (כ-85 מיליארד ק"ג או ליטר), כמות שדי בה למלא 34,500 בריכות שחייה אולימפיות, מעריך כעת משרד החקלאות האמריקני.

הביקוש ייחלש מאחר שמסעדות ובתי-קפה מצמצמים את מבצעי הארוחות שלהם, והחנוונים מעלים מחירים, אומרת חברת הברוקרים FCStone.

לפי סקר של בלומברג בקרב 10 אנליסטים, מחיר חוזי החלב העתידיים עשוי לרדת עד סוף השנה ב-14% ל-16.86 דולר ל-100 פאונד (44 ק"ג).

בעלי הרפתות ומשקי החלב מחמיצים את הגאות התלולה ביותר במחיר החלב מאז שנת 1996 לפחות, מאחר שהתייקרות הדגנים מייקרת גם את עלויות המספוא והמזון לפרות. בעוד שרווחי מגדלי החיטה והכותנה צפויים השנה לעלות ביותר מ-20%, רווחי משקי החלב צפויים לרדת ב-13%.

"עובדים במלוא כושר הייצור"

"מגדלי החיטה נהנים מאחת השנים הטובות שהיו להם במונחי רווח, אבל אי-אפשר לומר את זה על משקי החלב", אומר בוב קרופ, כלכלן באוניברסיטת וויסקונסין שמתחקה אחרי משקי חלב מאז 1966. לדבריו, "משקי החלב מתנהלים כעת במלוא כושר הייצור שלהם. עם קצת ירידה בביקוש, המחירים הולכים לרדת".

חוזי החלב שנסחרים בבורסת הסחורות בשיקגו נסגרו ביום ו' שעבר במחיר שיא של 32 חודש, 19.65 דולר לפאונד. זו עלייה של 54% ביחס למארס 2010, כאשר יבואנים ממדינות ממקסיקו עד סין הגדילו את רכישותיהם, והתאוששות הכלכלה האמריקנית הגדילה את הביקוש המקומי.

הגאות של החלב ב-2011 עלתה על כל הסחורות החקלאיות האחרות שהחוזים שלהן נסחרים בניו-יורק ובשיקאגו, כולל כותנה, שהתייקרה השנה ב-42% ורשמה שיא היסטורי בשבוע שעבר.

מדד GSCI של S&P, הכולל מחירים של 24 סחורות, עלה מתחיל השנה ב-11%, ואילו מדד 500 S&P של המניות הגדולות עלה ב-3.7% בלבד. נכון ל-10 במארס, אג"ח האוצר האמריקני עלו השנה ב-0.1%, לפי מדד של בנק אוף אמריקה/מריל לינץ'.

סוחרי החלב כבר נערכים לירידת מחיר. החוזה לאספקת חלב בדצמבר נסחר כעת בהנחה של 15% לחוזה שפוקע החודש.

שון הקט, נשיא חברת הקט פייננשל אדבייזורז, שצפה בדייקנות באוקטובר כי מחיר החלב יעלה, אומר כעת כי מחיר החוזה יכול לרדת עד 15 דולר לפאונד על רקע גידול בתפוקה באוסטרליה ובניו-זילנד - יצואנית החלב הגדולה בעולם.

הירידה הצפויה במחיר החלב לא תקל בהרבה את הגאות במחירי המזון. לפי הערכות הבנק העולמי, 44 מיליון בני אדם בעולם יירדו אל מתחת לקו העוני הקיצוני כתוצאה מהאינפלציה במחירי המזון מאז יוני 2010.

הגאות במחירי החלב תימשך אולי עוד מספר חודשים, מפני שהיצוא תומך במחירים. יצוא החלב מארה"ב עלה בשנה שעברה ב-63% לשווי של 3.7 מיליארד דולר, קרוב לשיא של 2008, 3.8 מיליארד דולר, לפי נתוני מועצת יצוא החלב האמריקנית.

משלוחי הגבינה לחו"ל עלו לשיא היסטורי, ומכירות אבקת החלב בחו"ל עלו ב-61%.

10 יצרניות החלב
 10 יצרניות החלב