שעוני היוקרה החדשים: מסכי מגע, אינטרנט ו-GPS

יצרניות שעוני היוקרה לא נשארות אדישות להתפתחויות מסביבן ■ דגמים חדשים משלבים טכנולוגיה מתקדמת; המחירים - בהתאם

כתבה שפורסמה במגזין G של "גלובס" בשבוע שעבר חשפה את הרומן הסוער שמתנהל בין גברים שמחזיקים בעמדות הכוח הפוליטיות והכלכליות בישראל לבין שעוני היוקרה שלהם. מתברר, שבחוגים האלה גם מחיר של 30 אלף שקל כבר לא מרשים אף אחד.

ישראל אינה ייחודית בנושא. הביקוש לשעוני יוקרה נדירים וסופר-יקרים גואה בשנים האחרונות בכל העולם בדגש על מדינות מתפתחות במזרח אירופה ובאסיה. סביב התשוקה של בעלי השררה לשעונים סופר-יקרים משגשגת כיום תעשייה גדולה ועשירה, שכוללת לצד השמות הגדולים גם עשרות מעצבים וסדנאות קטנות, שמתמקדות בפרויקטים ייחודיים של פיתוח שעוני יוקרה.

בפרויקטים כאלה יש תשואות להשקעה, שיכולות לגרום התקף קנאה לכל משקיע בחברת סטארט-אפ טכנולוגית. הנוסחה דומה למדי: משקיעים כמה מאות אלפי דולרים בעיצוב חיצוני ייחודי ומוחצן, רצוי בסיוע מעצבים ידועי שם; שמים עוד כמה עשרות אלפי דולרים על רכישה ושדרוג אסתטי של מנגנונים מכניים מורכבים, שרובם מוצעים כיום בשוק על בסיס OEM; ושופכים הרבה כסף על מיתוג סלקטיבי, רצוי בסיוע פרזנטור ידוע שם. בסופו של התהליך מקבלים "סדרות מוגבלות" של שעונים, שאפשר למכור אותם בקלות בסכומים של חמש ספרות (באירו) ליחידה.

גם בתערוכת השעונים הבינלאומית של באזל, שתיפתח בשבוע הבא, יופיעו לא מעט מהשמות החדשים עם יצירות שערורייתיות במחירים מעוררי חלחלה. לצידן, אפשר להבחין בכמה טרנדים טכנולוגיים מקוריים.

במרחק נגיעה

סדנת HD3 השוויצית, שהוקמה לפני מספר שנים בז'נבה, מנסה לבצע כיום את הבלתי אפשרי ולהציע ללקוחות שילוב בין אמנות קלאסית של ייצור שעונים עם טכנולוגיות תצוגה ותפעול מעולם הסמארטפונים.

מנקודת מבטם של המאסטרים של הפירמות השוויציות הוותיקות, שילוב כזה הוא לא פחות מחילול הקודש. אבל בחברה הצעירה סבורים כי זהו הטרנד הנוכחי ושעון ה-Slyde, שמוצב בתערוכה, מציע כמה שעונים ביחידה אחת : בתוך הקופסה המעוצבת לתפארת שלו, ומאחורי זכוכית ספיר איכותית מותקן מסך מגע דיגיטלי קטן ברזולוציה גבוהה (HD), שעליו ניתן להציג לוחות תצוגה משתנים וייחודיים בהתאם למצב הרוח, האירוע או הסיטואציה.

העברת האצבע על זכוכית השעון מחליפה את התצוגה, כך שניתן להציג על חזית השעון מוני זמן, שסופרים את הזמן שחלף מאירוע אישי כלשהו, או את הזמן שנותר עד לאירוע כלשהו; ניתן לבחור בתצוגה שנראית כמו שעון עתיק קלאסי או אף לשלב תמונות אישיות.

את הלוחות הללו ניתן לרכוש ולהוריד לשעון מאתר האינטרנט של החברה, שנזהרת מלכנות אותן אפליקציות או שומרי מסך אלא קוראת להם: מודולים וירטואליים. גוף השעון כבר שייך לתעשייה הקלאסית עם חלקים זעירים, שעשויים מטיטניום אפור או שחור או מזהב ורוד, בהתאם לדגם. המחירים מתחילים ב-4,000 דולר.

חברת HD3, אגב, היא לא הראשונה שמאמצת את טרנד מסך המגע הדיגיטלי והחיבור לאינטרנט בשעון שלה. בחודש הבא ייצא לשוק האמריקני השעון הדיגיטלי האחרון מסדרת ה"נייקי" של חברת נייקי, שפותח בשיתוף עם יצרנית ציוד הניווט TomTom ונחשף בתערוכת האלקטרוניקה CES בינואר השנה.

מגע אצבע מהיר על הזכוכית שלו יכול להפעיל את האור ולשמור נתוני ריצה. גם במקרה זה השעון מחובר היטב לעולם הווירטואלי, עם אפשרות להוריד לזיכרון ה-GPS שלו עשרות מסלולי ריצה מומלצים מרחבי העולם, שהעלו בעלי שעונים דומים לאתר החברה.

מי שרוצה היי-טק עם יותר מכניקה קלאסית יוכל למצוא את מבוקשו בשעונים האחרונים של Ventura השוויצית, שכוללים שני מודולים נפרדים באותה קופסה. מודול אחד מכונה "מיקרו גנרטור" והוא מייצר כוח חשמלי זעיר בשיטה המקובלת של גלגל תנופה מסתובב, שמונע מתנועות היד בדומה למנגנונים האלקטרו-מכניים, שפיתחה חברת סייקו לפני מספר שנים.

אולם, ביצירה השוויצית אפשר לבחור בין מודול של שעון דיגיטלי מתוחכם למודול של כרונוגרף קלאסי, שמונעים על-ידי מודול הגנרטור. לצורך חיסכון בכוח, מצויד השעון גם בחיישן תנועה, שמכבה את התצוגה כשהשעון נייח. שני המודולים מוצגים לתפארת מאחורי זכוכית שקופה בחזית השעון.

שילובים של חומרים אקזוטיים

יש בתערוכה לא מעט גם למי שאוהב לתבל את המכניקה הקלאסית שלו בחומרים אקזוטיים. קבוצת Swatch, על שלל שלוחותיה הכריזה על כוונתה לאמץ ולשלב בדגמים שונים שלה את החומר המתכתי המכונה מתכת נוזלית, שמוגן בפטנט. החומר מבוסס על מבנה לא גבישי, שמציע עמידות רבה ומאפשר לעצב את המתכת המבהיקה בדומה לפלסטיק.

יצרני יוקרה אחרים עוברים כיום לחומרים קרמיים, שמציעים משקל קל ב-30% ממתכת ועמידות מוחלטת בפני שריטות וחלודה. חברת הובולט, למשל, מדגימה בתערוכה את הפוטנציאל של החומר בדגם המכונה "קוויאר שחור" (עם קריצה לאוליגרכים), שמציע עיצוב אותו מכנים אנשי השיווק היצירתיים Invisible visibility. מדובר במיקרו-עיבוד מדויק של החומר הקרמי, שגורם לו להיראות כמו שורות של יהלומים שחורים. הדגם יהיה זול משמעותית מדגם אחר של החברה, שכולל יהלומים שחורים אמיתיים ועולה מיליון דולר.