ארה"ב: הריבית נותרה על כנה; "נמשיך בהקלה הכמותית"

ב'פד' ציינו כי העלייה במחירי אנרגיה תהיה לה השפעה זמנית על האינפלציה ■ "ההתאוששות הכלכלית מבוססת וחזקה, והמצב הכללי בשוק העבודה מראה סימני שיפור הדרגתי"

כצפוי, הפדרל ריזרב הותיר היום (ג') את הריבית ללא שינוי ברמה של 0%-0.25%, זאת כאשר הכלכלה מפגינה חוזק והתאוששות הכלכלית מבוססת ואף מתחזקת.

ב'פד' ציינו כי העלייה במחירי אנרגיה תהיה לה השפעה זמנית על האינפלציה והדגישו כי הם לא עורכים שינויים בתוכנית ההקלה הכמותית בהיקף 600 מיליארד דולר.

"ההתאוששות הכלכלית מבוססת וחזקה, והמצב הכללי בשוק העבודה מראה סימני שיפור הדרגתי", כתבה ועדת השוק הפתוח בהודעה שפירסמה בסיום פגישה בת יומיים בוושינגטון.

קובעי המדיניות אמרו כי הם ימשיכו לעקוב אחרי התחזיות וההתפתחויות הכלכליות וישתמשו במידת הצורך בכלי המדיניות הדרושים כדי לתמוך בהתאוששות הכלכלית ולהבטיח שהאינפלציה תהיה בתחום הרצוי.

"העלייה במחירי האנרגיה וסחורות אחרות מובילות ללחצים אינפלציוניים, אך אנו מאמינים כי השפעות האלה זמניות ונמשיך לעקוב בדריכות אחרי האינפלציה ותחזיות האינפלציה", נכתב בהודעה.

רונן מנחם, מנהל היחידה לאסטרטגיה והשקעות בבנק מזרחי טפחות, אמר בתגובה לנתונים, כי ההודעה שוזרת סימנים ראשונים לכך שבחודשים הבאים עשויה להישקל הסרה הדרגתית של המדיניות המוניטרית המרחיבה, הננקטת חודשים ארוכים בארצות הברית. בראש ובראשונה, לראשונה זה זמן רב, הפד' קובע שההתאוששות הכלכלית בארצות הברית הופכת חזקה יותר ומסיר את ההסתייגות הוותיקה לפיה קצב ההתאוששות אינו מהיר דיו על מנת לשפר את המצב בשוק העבודה. לדבריו, ההגעה לניצולת משאבים גבוהה יותר תהיה הדרגתית, אך בהשוואה להודעה הקודמת, לא נכתב שקצב ההתכנסות יהיה איטי ומאכזב".

מנחם מציין עוד, כי שינוי נוסף קשור בהוצאות משקי הבית - "לראשונה זה זמן רב נקבע שהיא ממשיכה להתרחב והושמטו בבת אחת ארבע המגבלות שהוזכרו דרך קבע - האבטלה הגבוהה, השחיקה בנדל"ן, ההכנסה המדשדשת והאשראי ההדוק. לגבי שוק העבודה, הוסרה הפסקה הקבועה לפיה המעסיקים עדיין מהססים לשכור עובדים חדשים - נקודה חשובה ביותר".

"לגבי מדדי המחירים, הבנק המרכזי מודה שהאמרת תעריפי האנרגיה וסחורות אחרות דוחפת כלפי מעלה את האינפלציה, אך טוען שזו התפתחות זמנית ואין סימני פריצה בקצב האינפלציה לטווח ארוך וכי האינפלציה הבסיסית עדיין מוכלת. בשורה התחתונה, הפד' מוצא שהאבטלה גבוהה והאינפלציה נמוכה משהו בהשוואה ליעדי מדיניותו ולכן אינו משנה את גובה הריבית או את תוכנית ההקלה הכמותית QE2.  

לכן, בניגוד להצהרות ה-ECB (הבנק המרכזי האירופי), בחודשים הבאים התנאים הכלכליים ומדדי המחירים בארה"ב ימשיכו לחייב ריבית מוניטרית נמוכה יוצאת מן הכלל".