שוויון - גם על ידי חקיקה

שוק העבודה הישראלי הוא אחת הזירות המרכזיות שבהן מתנהל מאבק לקידום זכויות נשים ולשוויון הזדמנויות. בשני העשורים האחרונים חל שינוי מגמה מבורך. יותר ויותר נשים מנהלות ויותר נשים במקצועות שנחשבו בעבר ל"גבריים", נכנסו לשוק העבודה. אך למרות התחושה שהתקדמנו, בחלק מהמקרים הדרך עוד ארוכה. נשים רבות מועסקות עדיין במקצועות הנחשבים לנשיים, רובן בשכר נמוך. לזה מתלווים גם פערי שכר בין נשים לגברים, כאשר אישה משתכרת פחות מגבר העובד באותה משרה ובאותם תנאי עבודה.

סוגיה אקטואלית חשובה נוספת המעסיקה את החברה בישראל ובמדינות אחרות, היא ייצוג הולם לנשים במשרות הניהול הבכירות. המציאות היא, שככל שעולים במדרג המשרות, שיעור הנשים פוחת באופן דרמטי. קידום נשים לתפקידי מפתח יסלול את הדרך לנשים נוספות וישפיע על שוק העבודה לכלל הנשים בכל התפקידים.

בשנים האחרונות פורסמו מחקרים, שהראו את היתרונות שיש בניהול נשי בעולם העסקי. ארגון קטליסט (מלכ"ר בינל' הפועל בשיתוף-פעולה עם חברות עסקיות לשוויון נשים) פרסם מחקר שבחן את החברות הנמצאות ב-500 FORTUNE, ומצא כי ככל שיש יותר נשים בדירקטוריון של החברה, הביצועים הפיננסיים שלה טובים יותר.

מחקרים אחרים הראו כי נשים מביאות עמן לניהול הבכיר תכונות המעשירות את יכולת הניהול של החברה. נשים מובילות לשינוי בהתנהלות הדירקטוריונים שבהם הן מכהנות. הן מביאות עמן סגנון ניהול שיתופי המגביר את ההאזנה והחתירה לפתרון בעיות, בדרך של כדאיות לשני הצדדים (WIN-WIN). הן אינן נמנעות מלדון בנושאים מעוררי מחלוקת, שואלות יותר מגברים שאלות קשות, ודורשות תשובות מפורטות וישירות. נשים-מנהלות משקיעות בביצוע תפקידי בקרה וכך גוברת הבקרה הפנימית של הארגון ויכולתו לשיפור.

לא רק לעולם העסקי חשוב הייצוג ההולם לנשים, אלא לחברה בכלל. לא יקרה שינוי ממשי כל עוד נשים ימשיכו להיות הצד המועסק ולא הצד המנהל. שינוי אמיתי ייעשה כאשר אלו המובילים את הניהול יפנימו את היתרונות שיש בקידום נשים בעולם העסקי.

שינוי כזה לא יצליח בלי חקיקה ואכיפה מתאימות. בנורבגיה החוק מחייב לתת ייצוג של 40% לנשים בדירקטוריונים. גם בישראל רואים הצלחה לחקיקה בתחום. בתחילת שנות ה-90 במאה הקודמת קידמה שדולת הנשים בישראל הצעת חוק המחייבת ייצוג הולם לנשים בדירקטוריונים של חברות ממשלתיות, וכיום, לאחר בג"צ והחלטת ממשלה, כ-43% מהדירקטורים בחברות אלו הם נשים. הדרך להוביל לשינוי גם בעולם העסקי ובראש ובראשונה בחברות ציבוריות הנסחרות בבורסה, היא באמצעות חקיקה, אכיפה ומודעות. חייבים לפעול בשלוש הזרועות הללו במקביל.

ממחקר עכשווי שערכו שדולת הנשים בישראל, ארגון קטליסט הבינלאומי, חברת שטראוס ומכון המחקר גיאוקרטוגרפיה, עולה כי ישראל עומדת בשורה אחת עם ארה"ב באחוז הנשים המכהנות בדירקטוריונים, אך הרחק מהנהוג בנורבגיה. המחקר מראה כי ייצוג הנשים בדירקטוריונים של 100 החברות הגדולות הנסחרות בבורסה הוא 15% בלבד. בנוסף, נמצא כי אחוז הנשים המכהנות כמנהלות בכירות הוא 18% בלבד, בעוד נשים מהוות כמחצית מהמועסקים במשק.

בזכות שנים רבות של עבודה קשה ומאומצת להעלאת המודעות לשוויון מגדרי, גברים ונשים מבינים את חשיבותו של שוויון מגדרי במקומות העבודה ואת הפיכתם לידידותיים למשפחה. זה לא נושא שרק נשים צריכות להיאבק עליו, אלא גם גברים. בימים אלו אנו מקדמות הצעת חוק, שמטרתה להגדיל את מספר הנשים בדירקטוריונים של חברות ציבוריות. זוהי מדרגה נוספת בסולם. אך עדיין קיימים חסרים רבים. אין לנו מספיק נשים במדע ובטכנולוגיה, אין מספיק נשים במקצועות כירורגיים ברפואה; ועדיין לא הייתה לנו נשיאה. אך העתיד נראה מבטיח.

הכותבת היא יו"רית שדולת הנשים בישראל