תופרים תיקים: 6 מעצבים שנותנים פרשנות משלהם לאביזר הכי יומיומי שיש

התיק מלווה אותנו לכל מקום, מחביא בתוכו פריטים אישיים והתמכרויות קטנות שאנחנו לא יכולים לוותר עליהן

סגנון עילי אורבני: סקאלסקי, עינת סקאלסקי

ייחודיות: דגש על עבודות יד מסורתיות ומוטיבים שבטיים בעזרת טכניקות של טיפול בעור. "השימוש בדיטיילים החיצוניים בשילוב ליפופים או השחלות שיוצרים מראה אתני הפכו לסימן ההיכר של המותג. אני מגדירה את הסגנון שלי כ-Urban couture".

השראות: "מרבית ההשראות לקוחות ממסעותיי ברחבי העולם וממפגש עם תרבויות, עמים, מסורות, עבודות יד וחיבור לטבע. אני יכולה להיות באיזה כפר נידח בסוף העולם והאישה שעובדת בשדה ואוספת את היבולים לתוך השק על הגב תיתן לי השראה לתיק. אני יכולה ללכת בשמורת טבע בברזיל והצורות של הדיונות והקונכיות יתנו לי השראה. יש דברים שיכולים להיכנס לתוך התת מודע שלך ופתאום אחרי תקופה מסוימת הם מתורגמים לעיצובים".

מטרות: החזון של סקלסקי בוטיק הוא לשים את ישראל על המפה כיצואנית של מותג עילית, להיות קרקע לקידום מעצבים צעירים, ולהקים רשת חנויות יוקרה, בארץ ובחו"ל שתמתג את סקלסקי כמותג שונה שמביא בשורה חדשה של ייחוד, ואיכות מוצר מהגבוהים ביותר בשוק. "אני בטוחה שבעוד עשר שנים המותג יצליח להשפיע על אנשים ברמת הסטייל וברמת התודעה העיצובית שלהם".

חומר או צורה: "מבחינתי אין חוקיות לדברים. לפעמים העיצוב יתחיל מצורה ולפעמים מתוך משחק עם החומר, המגע שלו והתחושות שהוא מעביר, תוך משחק של ניסוי ותהייה. לדוגמה, שני עורות שונים שפרוסים על אותה גזרה מביאים לתוצאה שונה לחלוטין. אנחנו מקפידים לנסות כל תיק בעצמינו לפני שהוא יוצא לשוק כדי לוודא שהאיכות היא ללא פשרות ואת כל חומרי הגלם אנחנו מייבאים מאיטליה".

מה יש לי בתיק: "מחברת סקיצות, עט, אייפד ויומן עבודה ידני שאני לא מוותרת עליו".

כמה תיקים יש לי בארון: "מזמן איבדתי ספירה. יש לי תיקים מכל העולם, הגעתי למצב שאני צריכה לאחסן חלק מהם בגלריה בעסק. כמובן שגם מכל דגם של סקלסקי שייצא עד היום אני שומרת אחד לעצמי. לא הייתי מגזימה אם הייתי אומרת שיש לי בסביבות ה-1,000 תיקים".

מותג נולד: 2007.

טווח מחירים: 290-2900 שקל.

ניתן להשיג ב: סטודיו רח' אבולעפיה 19 (מתחם קסטיאל) טל: 03-6834505 ובחנויות המובחרות.

סגנון אדריכלי: פיטרו, רחל שחר

ייחודיות: סגנון אדריכלי בקווים נקיים, לרוב בצבעים מונוכרומטיים בשילוב מיוחד של אביזרי קישוט אקלקטיים.

השראות: "ב-20 השנים האחרונות עסקתי בתחום של עיצוב פנים בחנות הרהיטים פיטרוהכט ששייכת למשפחתי. גיליתי שעיצוב חללים ורהיטים והעיסוק בצבעים ובאביזרי קישוט לבית דורשים את אותם כלי עבודה שמשמשים אותי לעיצוב תיקים, ותיקים זו האהבה שלי".

מטרות:"להמשיך לעצב, לייצר ולשווק תיקים ייחודיים בסדרות קטנות מכל דגם במספר נקודות מכירה בארץ ובחו"ל ולמצב את המותג כמתאים לנשים שמבינות סגנון באופנה".

חומר או צורה: "חומר. תהליך עצוב התיק מבחינתי מתחיל במפגש עם חומר מרתק כמו עור במרקם מפתיע, עובי, גמישות, צבע או בד בעיבוד טכנולוגי חדיש. אני רוכשת עורות, בדים ואביזרים בארץ ובחו"ל אחרי שיטוטים וביקורים בתערוכות שמתמחות בנושא, בעיקר באיטליה ובצרפת. הצורה של התיק בניגוד לחומר, מתגבשת מתוך ספריית רעיונות קיימים שממתינים לרגע הנכון. בחדר עבודה בביתי אני מגבשת את הדגם ומתכננת את הגזרות ובשיתוף עם התופר שלי בונה דגם נסיוני. לאחר בדיקות עוברים לייצור שוטף. יש דגמים מסוימים שנולדים תוך יום עבודה אחד, אחרים אחרי מספר שבועות ויש גם כאלה שלא יעברו לייצור כלל".

מה יש לי בתיק: "דפים עם שרבוטים, רשימות קניות, חשבוניות, דוגמאות בדים, צבעי רוכסנים, כמעט כל הבית. פעם בכמה זמן אני עושה סדר ואז מוצאת דברים ששכחתי איפה שמתי. התיקים שלי לרוב גדולים מאוד אבל יש להם תאים. אני בכלל ממליצה לחלק את התכולה למספר נרתיקים בעלי מרקמים שונים כך שבמגע יד אפשר לאתר בקלות את מה שמחפשים. אפשר גם להכניס תיק אירגונית שאפשר להעביר אותו כיחידה אחת מתיק לתיק".

כמה תיקים יש לי בארון: "אף פעם לא ספרתי. שיהיו כמה שיותר, זאת אהבה. את כול התיקים שקרובים לליבי שאספתי במשך שנים אני שומרת ארוזים ומאוכסנים היטב כי כיום אני הולכת רק עם תיקים בעיצובי".

מותג נולד: 2009.

טווח מחירים: 1,000-2,000 שקל.

ניתן להשיג ב: ברשתות של מאיה נגרי, רזיאלה ויוסף.

המראה המחוספס: TES, טלי אפשטיין-סגל

ייחודיות:"התיקים שלנו מסוגננים מבלי להיות מקושטים מדי. השילוב של הניקיון העיצובי שלהם והבחירה בעורות הגסים והמחוספסים מבדל אותם מכול המתחרים שלנו. אנחנו מאוד מקפידים על בחירת העורות, אני לא מפחדת מעור עם תכונות שאני לא מכירה, להיפך, זה אתגר בשבילי. כל התיקים שלנו נתפרים בעבודת יד, החל מהגזירה דרך התפירה ועד לגימור הסופי של כל הפרטים הקטנים ביותר. אם לקוחה חוזרת אחרי שנים עם תיק שהתיישן, אנחנו מרעננות לה אותו כדי שתמשיך ליהנות ממנו כמה שיותר".

השראות: "מאז ומתמיד אהבתי עור ונמשכתי למגע שלו ולריח. הקימוטים בעור, העיבודים המיוחדים גורמים לי באותו רגע לרצות ליצור. הרבה מההשראות שלי באות מהנשים שקונות אצלנו, לפעמים זה לוקח שלושה ימים שבהם אני מסתגרת בבית, שומעת מוזיקה עד שאני כבר לא יכולה לשמוע אותה יותר ולפעמים זה יכול לקחת לי שעתיים בלילה שיש לי שקט ואני משרבטת סקיצות ומחכה לבוקר שאוכל לרוץ למתפרה ולהתחיל לגזור את הדגם".

מטרות: "בגיל 35 העזתי לשאול את עצמי: מה באמת אני רוצה לעשות? מה החלום שלי? והחלטתי לעצב תיקים. זה משהו שחלמתי עליו הרבה זמן ותמיד היה בגדר פנטזיה. ברגע שהשתחררתי מהפחדים, והחלטתי ללכת על זה, הכול התגלגל מהר".

חומר או צורה: "במקרה שלי הרבה פעמים הדגם או הרעיון כולו, מתחיל מהעור עצמו, מהאופי שלו ולאו דווקא מהצורה. אני יכולה להידלק על עור ולפנטז באותו רגע כבר על התיק שהולך לצאת ממנו. לעיתים אני עובדת על דגם וקיפול מקרי של העור יכול לשנות לי אותו לחלוטין. כל דגם מושפע מעובי העור ומהגמישות שלו. אין השראה יותר טובה מהחומר עצמו".

מה יש לי בתיק: "כיוון שתמיד אני מקפידה ללכת עם הדגם לפני הייצור אז יכול לקרות מצב שאני מסתובבת עם שלושה תיקים אחד בתוך השני באותו הזמן. פלאפון ומטען באופן קבוע, משקפי שמש, שאריות של אבזמים טבעות ניטים ודוגמאות של עורות. אפשר כמעט לייצר תיקים שלמים רק מהאביזרים שיש לי בתיק".

כמה תיקים יש לי בארון: "מבחינת תיקי ערב אני אוחזת כרגע בארבעה שאני לא יכולה לוותר על אף אחד מהם. עכשיו התחלתי ללכת עם ה"פרנקי" שהוא תיק קלאץ' והוא משמש לי גם ליום וגם ללילה, זה ניסיון חדש שלי ללכת עם תיקים קטנים, כי לרוב אני אוהבת תיקים גדולים וכמה שיותר".

מותג נולד: לפני חמש שנים.

טווח מחירים: 490-2,200 שקל.

ניתן להשיג ב: סטודיו ברחוב הרכבת 12 בתל-אביב. בבוטיקים נבחרים בארץ, באירופה ובדרא"פ.

דגש על פונקציונליות: נאוטרה, אילנית נאוטרה

ייחודיות: "לא קיימים הרבה מעצבי תיקים בארץ שמסוגלים להפוך צמיג רכב משומש לתיק מעוצב ומסוגנן. אני מנסה להגיע בעיצוב שלי לקווים נקיים ומינימליסטים עם דגש על פונקציונליות. האיכות בעייני נמדדת בחיבור, בקוטביות המעניינת של החומר ובקומפוזיציה. אני מכוונת אל הפשוט, אני מאלה שמסתכלים על מונוכרומטיות ורואים אלפי גוונים וטקסטורות כשבראש מעייני עומד תהליך המיחזור".

השראות: "מיחזור, מיחזור ומיחזור. לפני 10 שנים גרתי בקנדה ולמדתי מקרוב את התחום הירוק הזה והתאהבתי".

מטרות: "בעתיד אני מתכננת להרחיב את עיצוב התיקים גם לאוברולים, בגדי עבודה ונעליים שעשויות מפנימיות של צמיגים. כיום המותג שלי מוכר ומיוצג בארה"ב, אירופה ויפן. הייתי שמחה למצוא שותף עיסקי שייקח ממני את תפקיד הניהול הפיננסי כדי שאצליח להתמקד אך ורק בתהליך המיחזור והעיצוב. זה באמת הדבר היחיד שמעניין אותי".

חומר או צורה: "החומר תמיד מכתיב לי את המוצר עצמו. יש משהו מרתק בתהליך עבודה מתוך מגבלה נתונה. תהליך העבודה שלי תמיד מתחיל מאיסוף, עובר לחיתוך, ניקוי ומיון. אני עובדת על-פי הקו הטבעי של הצמיג שמכתיב לי את הבסיס. זאת עבודה שדורשת תהליך פיזי של שטיפה, גזירה ותפירה כשהחלק הכי חשוב הוא הבחירה בחלק הנכון של הצמיג. אני תמיד אעדיף את החלק עם החותמות, השמות והכתובות של המפעלים ואם יש מספר קטלוגי זה בכלל טוב כך שלכל תיק יהיה ייחוד משלו ולעולם לא יהיו שני פריטים זהים".

מה יש לי בתיק: "הרבה בלאגן ותמונה אחת של הרצל".

כמה תיקים יש לי בארון: "בסטודיו יש לי אוסף שלם לצורך השראה ובארון בבית יש לי שמונה תיקים".

מותג נולד: 2008.

טווח מחירים: 80-1,800 שקל.

ניתן להשיג ב: נאוטרה סטודיו: פיירברג 24 תל-אביב וברשת טולמנס.

אלמנטים מעולמות שונים: ענת זמיר

ייחודיות: "בתיקים שלי אני משלבת חומרים שונים ואלמנטים ממספר עולמות, לדוגמה סגירות מתכתיות, ידיות נשיאה מעץ פלסטיק דמוי שנהב ועורות ובדים בטקסטורות וצבעוניות מגוונת".

השראות: "וויויאן ווסטווד היא בגדר השראה חד משמעית. היא תמיד מפתיעה, משוחררת, פורצת קווים וגבולות ומעצבת עם המון הומור. השראה נוספת היא סבתא סוניה. כבר בילדות הייתה לי אובססיה לקופסאות מלאות בחומרים, בדים, חוטים וכפתורים, שהביאה אותי לחיטוט קבוע בארונה של סבתא סוניה היקרה, עליה השלום, שהמשיכה לאהוב אותי גם לאחר שמעילי הפרווה שלה נגזרו ללא חמלה והפכו לצעיפים ותיקים".

מטרות:"השאיפה הראשונה שלי היא להצליח בארץ ע"י הגדלת קו הייצור של התיקים ומעורבות בכל שלבי הייצור וזאת מבלי להפסיק לעבוד עם בתי מלאכה קטנים ואינטימיים. מעבר לזה אני רוצה למכור לבוטיקים בניו יורק, לונדון וברלין ולהשתתף בתערוכות מובילות בתחום".

חומר או צורה: "תהליך העבודה שלי מתחיל בחומרי הגלם שאותם אני רוכשת אצל יבואני העור והבדים אחרי חיפוש שנראה אין סופי. כשאני סוף סוף מוצאת את הבד הנכון אני מתחילה ברישומים ותכנון הגדלים והחיבור של האביזרים. זמן העבודה מאוד משתנה מתיק לתיק.

'תיק הצמיד' למשל התחיל מצמיד עץ שנעשה כתכשיט וקיבל הסבה לתיק קטן שמשלב בין תכשיט לתיק. בסטודיו נעשים התכנון והפרוטוטייפ והייצור עובר לבית מלאכה מקומי, לידי אנשי מקצוע שעוסקים בתחום כ-40 שנה ועובדים עם כלים שעברו מדור לדור. אני מאוד אוהבת להסתכל עליהם כשהם תופרים את התיקים שלי ברצינות, בשקט, באכפתיות. אני מרגישה שהם מכבדים אותם, אותי ואת הלקוחות שלי".

מה יש לי בתיק: "מגזינים של אופנה, דפים לשרבוטים כדי לא לבזבז זמן בשעות העומס בכבישים. עפרון שחור וליפסטיק כדי שלא אראה עייפה. ארנק, פצירה לפינישים של התכשיטים, קרם גוף ודאודורנט. התיק שלי תמיד במשקל עודף, אני מרגישה שאני קיימת רק כשכל הדברים שלי אתי".

כמה תיקים יש לי בארון: "12 תיקים גדולים ליומיום וחמישה תיקים קטנים לערב".

מותג נולד: 2005.

טווח מחירים: תיקי יום: 1,400-790 שקל. תיקי ערב: 700-400 שקל.

ניתן להשיג ב: "אטלייה", בית האשל 18 יפו (שוק הפשפשים).

צבעים עזים, רוח הומוריסטית: Rupa - רוני הדס, שני לקס, טל מרף

ייחודיות: "אנחנו שלוש מעצבות שכל אחת באה מרקע מקצועי ומעולם שונה. הסגנון שלנו לא מנסה להתחבא - אם זה בבחירה של צבעים עזים, שימוש בהדפסות ואיורים מקוריים או רוח הומוריסטית".

השראות: "בקולקציה האחרונה שאבנו השראה מחיות פרהיסטוריות, כך למשל נוצר תיק בעל ידית בצורת כנף, או תיק עם תיפורים חיצוניים וחיתוכים בהשראת איגואנה. אנחנו מאד אוהבות להתעסק עם איקונים קלאסיים ולתת להם את הטוויסט שלנו. למשל תיק קווילט עם תיפור בצורת כלב שקורץ לתיקי שאנל האלמותיים".

מטרות: "השלב הבא מבחינתנו הוא לפתוח חלל שישמש גם סטודיו וגם חנות ובו נוכל להציג את כל המוצרים שלנו, וגם לחשוף את הקהל לתהליך היצירה עצמו. החלום זה שהמותג ימשיך לצמוח ולהתבסס ויגיע לכמה שיותר אנשים".

חומר או צורה: "אנחנו מגבשות רעיון התחלתי והשראה משותפת לשלושתנו. משם כל אחת ממשיכה לעבוד ולחקור את הנושא עם עצמה. בהמשך אנחנו מגבשות את העיצובים והרעיונות לכדי קולקציה אחת שמספרת את הסיפור כולו. בחירת החומרים והעבודה הטכנית מתבצעת על ידי כולנו ביחד בשיתוף מלא".

מה יש לי בתיק: "יש לשלושתנו הרגל משותף, כולנו סוחבות איתנו צרור מפתחות ענק שלא היה מבייש שרת בבית הספר או סוהרת באחד מבתי הסוהר ברחבי המדינה".

כמה תיקים יש לי בארון: "הממוצע הוא עשרה תיקים לכל אחת. רובם תיקי יומיום של המותג שלנו".

מותג נולד: 2007.

טווח מחירים: 345-1,100 שקל.

ניתן להשיג ב: רשת שופרא-בהונות.