חודש פושר: תשואה אפסית בקרנות ההשתלמות בפברואר

ילין לפידות ממשיך להוביל את הקרנות הגדולות עם תשואה של 34% בשלוש שנים ■ אלטשולר זינק למקום הראשון מבין הקרנות הקטנות

בדומה לקופות הגמל, גם ענף קרנות ההשתלמות רשם חודש פושר בפברואר. ירידות השערים בשוקי העולם, על רקע אירועי לוב והזינוק במחיר הנפט, הביאו את הקרנות לרשום תשואה ממוצעת נמוכה מאוד של שברירי אחוז. הקרנות שהצליחו בכל זאת לבלוט החודש, נהנו בעיקר מעליות השערים בשוק האג"ח וכן מתשואות חיוביות שהציגו מניות חו"ל, כשמנגד הן היו חשופות פחות למניות בארץ.

מגמת הגדלת החשיפה לחו"ל החלה בענף ההשתלמות כבר לפני כשנה. אז, לפי נתוני הגמל-נט, כ-9.8% מנכסי הקרנות היו מושקעים בני"ע זרים ובמט"ח, כשבסוף ינואר עמד הנתון הזה כבר על 13.1%.

לאחר כמה חודשים של יציבות בדירוג התשואות, בפברואר חלו כמה שינויים. את הדירוג ממשיכה להוביל הקרן של ילין לפידות - עם תשואה של 11.86% ב-12 החודשים החלפים, ו-34.05% בשלוש שנים. הקרן כבשה את הבכורה בסוף השנה שעברה, ומאז היא שומרת על מקומה.

אחריה התמקמה החודש קרן ההשתלמות של מגדל, עם תשואה של 11.21% בשנה החולפת, ו-28.96% בשלוש שנים. באחרונה עברו כל נכסי החיסכון לטווח ארוך של קבוצת מגדל, שנוהלו בבית ההשקעות מגדל שוקי הון, לניהול חברת האם. קרן "מנהלים" של כלל ביטוח ירדה אל המקום השלישי, עם תשואה של 10.32% בשנה, ו-28.7% ב-36 חודשים.

אל המקום הראשון בדירוג הקרנות הקטנות, זינקה החודש הקרן של אלטשולר-שחם, עם תשואה שנתית של 11.06%. שתי קרנות נוספות שבניהול בית ההשקעות של גילעד אלטשולר ורן שחם, התמקמו במקומות גבוהים בטבלה: טופז (עם תשואה של 10.57% ב-12 החודשים החולפים) ו"קרנות השתלמות" (עם 10.31%).

אחד המאפיינים הבולטים של באלטשור שחם הוא החשיפה שלהם לשוקי חו"ל בשיעור גבוה מהענף. כך, למשל, בקרנות ההשתלמות של בית ההשקעות עמד היקף החשיפה לחו"ל ולמט"ח על 32% לפני שנה, ובסוף ינואר הוא הגיע ל-42% מהנכסים.

למקום השני בדירוג קרנות ההשתלמות הקטנות, התברגה קרן קפיטל של דש עם 10.64% ב-12 החודשים האחרונים, ו-25.29% בשלוש שנים.

22
 22