להתרחק כמו מאש: 5 מגזרים שלא תרצו להיחשף אליהם

הסיכונים בשוק גוברים, וסימני השאלה לגבי הריצה של השוק לא מפסיקים לצוץ ■ בדש ברוקראז' סימנו איפה לא כדאי לכם להיות בתקופה הקרובה

כל שנה מציבה אתגרים למנהלי השקעות, אבל לאחר שנתיים מצוינות בשוק העולמי, ובפרט במקומי, ניתן להגדיר את 2011 כמאתגרת במיוחד. נראה כי לאלו שיבקשו להמשיך בריצה אחר תשואות גבוהות, מצפה מסע מפרך ומסוכן יותר מאשר בעבר. כדי להמחיש זאת, די אם נתבונן כיצד עליות שערים מתחלפות בהתקפי פאניקה, הניזונים ממשברים שונים.

המהומות בעולם הערבי התחלפו לא מכבר ברעידת האדמה ביפן, אך בשורה התחתונה, גובר האיום על המשך ההתאוששות הכלכלית, אם דרך ייקור מחירי התשומות או אם על-ידי הורדת הביקוש המצרפי.

מדי יום אנו משתדלים להביא בפניכם אפיקי השקעה אטרקטיביים. הפעם בחרנו להציג דווקא אפיקים שאינם מומלצים בטווח הקרוב. במחלקת המחקר של דש ברוקראז' הרימו את הכפפה, וסימנו במיוחד ל"גלובס" 5 אפיקים כאלו:

1. טכנולוגיה עילית

לאחר יציאה מהירה מהמשבר, נמצאת עתה הטכנולוגיה העילית בתקופת התרחבות משמעותית הנשענת בעיקר על הטלקום הסלולרי. שילוב עם סביבת ריבית אפסית, תאוות סיכון גוברת ותחזיות לצמיחת הענף - הביא להזרמת כספים ולעליות המניות בסקטור. ערן יעקבי, מנהל מחלקת המחקר בדש ברוקראז', סבור כי המכפילים של מניות הטכנולוגיה מגלמים רק את הצמיחה הצפויה, ולא את הסיכונים האפשריים - תקלות בביקושים, קשיים ביצירת מקומות עבודה ועליית ריבית.

"מכפילים קרובים ל-20 בממוצע מתחילים להזכיר את האופוריה של 2007. בסביבת המאקרו העצבנית הנוכחית, אזהרות רווח במניות טכנולוגיה יגררו עונשים כבדים", הוא מציין, ומוסיף תמרור אזהרה - ירידה משמעותית בכמות המיזוגים והרכישות בארץ ובעולם בשנה האחרונה.

לדברי יעקבי, "הענף מבטא כרגע סוג של אופציה על מצב המאקרו. המלצתנו היא להקטין החזקות בחברות אלו באופן גורף. לאלו המבקשים להשקיע, עדיף להתמקד בחברות יציבות עם קופת מזומנים שמנה, המשרתות ביקושים יציבים יחסית בעולם תשתיות הטלקום".

2. ביטוח

ממדי האסון ביפן עדיין אינם ברורים, אך לפי חברת AIR Worldwide, המתמחה במודלים להערכת קטסטרופות, עשויים הנזקים להגיע ל-35 מיליארד דולר ברכוש מבוטח.

"מדובר בנזק הגדול ביותר לסקטור הביטוח העולמי אי-פעם. אסון זה, כמו אסונות הטבע שהתרחשו בשנה האחרונה, צפויים לגרור תביעות ביטוח בהיקפי ענק", מציין האנליסט מאיר סלייטר, ומוסיף כי חברות הביטוח האלמנטרי, ובעיקר מבטחות המשנה, ישאו במרבית הנזק. למרות שהן כבר הגיבו לכך בירידות חדות, עדיף להימנע מהשקעה בהן בטווח הקצר. "פגיעה נוספת בהן עשויה להגיע מירידות בשוקי ההון, מכיוון שמרבית כספן, כולל העתודות שנצברו לנזקים עתידיים, מושקעת בשוק".

3. יצרניות מזון

הבעיה המרכזית הניצבת בפני תעשיית המזון היא עליית מחירי הסחורות בעולם, וחוסר היכולת שלה להעלות מחירים באותו הקצב. הקקאו, הקפה והסוכר הגיעו לשיא של שלושים שנה, ומחירי הדגנים, השמן הצמחי והנפט נמצאים במגמת עלייה.

"חברות המזון נאלצות להעלות מחירים ולקצץ עלויות, כדי לעמוד ביעדי הצמיחה שלהן. כל ניסיון לדחוף את המחירים כלפי מעלה, מגביר את החשש מפני ירידה בביקושים ועלייה בביקוש למוצרים תחליפים", מציינת האנליסטית ברורית פיין, ומוסיפה: "גם אם החברות יצליחו לגלגל חלק מעליית מחירי חומרי גלם ללקוחות, עדיין צפויה פגיעה בשיעורי הרווחיות.

"פפסיקו, קראפט פודס וקמבל מרק כבר הורידו את תחזיות הרווח ל-2011, עקב הגידול בהוצאות. באירופה, נסטלה, יוניליוור ודנונה מדווחות שהוצאות חומרי הגלם שלהן צפויות לגדול השנה בכ-10%".

4. חברות האשלג

עליית מחירי הסחורות החקלאיות בשנים האחרונות, העמידה את יצרניות האשלג במרכז הבמה, שכן עיקר השווי שלהן נגזר ממחיר האשלג שהן מצליחות למכור. העלייה במחירי הסחורות נתמכה בין היתר מנזקי טבע שהתרחשו השנה, ומביצוע השקעות ספקולטיביות.

"השקעה בסחורות או בחברות האשלג בתקופה הזו, שבה חסרה ודאות בנוגע להמשך הצמיחה העולמית, ולאור אסונות הטבע - מעלה חששות כבדים בטווח הקצר. מדובר בהשקעה מסוכנת", מציין האנליסט אמיר פוסטר, ומוסיף כי במהלך החודש האחרון חברות הדשנים ירדו בממוצע בכ-15%, וכיום הן נסחרות, להערכתו, סביב שוויין הכלכלי.

5. אג"ח בדירוג נמוך ושל ענפי הנדל"ן וההחזקות

רק בתחילת 2008 נסחרו המדדים תל בונד 20 ותל בונד 40 במרווחים של כ-1.1%-1.2% וכ-1.5%-1.6% בהתאמה, ביחס לתשואת אג"ח ממשלתית המבטאת בשוק תשואה חסרת סיכון.

"טרם המשבר הסבירו לנו שיש יותר מידי כסף פנוי, המחפש מעט מדי אפיקי השקעה, ושעדיף להסתפק בתשואה הצנועה הזו על פני כלום. כדי להציל את תיקי ההשקעות ולספק את תאוות התשואה שלנו, התנדבו חברות רבות להנפיק עבורנו אג"ח. את סוף הסיפור אנחנו זוכרים, כאשר בסוף 2008 עמדו המרווחים בתל בונד 20 ותל בונד 40 על כ-4.5% וכ-9.5% בהתאמה", מציין האנליסט רז מור, ומוסיף: "נראה שחזרנו שוב ל-2008, כשהמרווחים על תל בונד 20 ותל בונד 40 עומדים על כ-1.4% וכ-1.7% בהתאמה".

מור מציע שני טיפים למשקיעים: "התייחסו בחשדנות לאג"ח בדירוגים נמוכים, במיוחד כשהמרווחים מצומצמים. במרבית המקרים תוספת התשואה שתקבלו, אינה מצדיקה את הסיכון. מרווחי האג"ח זינקו בעקבות המשבר בסקטורים הנדל"ן וההחזקות. נראה כי המרווחים אינם מפצים כיום על הסיכון בענף".