סאן דור המקורקעת לנוסעים: "אנחנו בדיונים, נדאג לכולם"

גורמים בענף התעופה: "זה למעשה סוף פסוק מבחינת החברה - אל-על תיאלץ לטוס בשבת או להפסיד הכנסות חשובות בכל ימי שבת ובחגי ישראל"

באל-על עדיין מתקשים לעכל את המהלך המהיר במסגרתו תחדל חברת-הבת סאן דור לפעול כבר בעוד 9 ימים, לאחר יותר מ-30 שנות פעילות. עשרות טיסות של החברה לחג הפסח ולימי שבת החל מתחילת אפריל כבר כורטסו - ולא יוכלו לצאת ליעדן ללא רישיון הפעולה שנשלל אתמול (א') מהחברה על-ידי הרשויות במשרד התחבורה.

"אנחנו עדיין נמצאים בדיונים עם הרשויות ומקווים להפעיל את טיסות החברה במתכונת מוסכמת", אמרו היום (ב') בסאן דור. "בכל מקרה, אנו מחויבים למצוא פתרון לכל הנוסעים שלנו".

גורמים בענף התעופה העריכו היום בשיחה עם "גלובס" כי אל-על לא תצליח במאמציה להפוך את ההחלטה ולקבל את הרישיון בזמן כדי להפעיל את טיסותיה, ולמעשה מדובר בסוף פסוק מבחינת חברת-הבת: "מדובר על מהלך שהוא גם בעל ערך סמלי: רום (גיורא רום, ראש רשות התעופה האזרחית - ע.ר.) מבקש להעביר כאן מסר לנציבות באירופה שיש בעל בית שלא נותן לכופף בארץ את הכללים. הוא לא יחזור בו אחרי שבוע, והחברה לא תוכל להתחיל בתהליכי רישוי מחדש בטווח הזמנים הזה".

לקרקע את המטוסים או לטוס אל על בשבת?

אל-על למעשה מצויה כעת במלכוד בעייתי מאוד מבחינתה. ביסוס חברה עצמאית לחלוטין ללא תלות באל-על, כפי שדורשת הנציבות האירופית, הוא מהלך בעייתי: ועד הטייסים לא ימהר "להקריב" חברים מטעמו שיעבדו רק בחברת-הבת ויבצעו רק טיסות סאן דור, וכמו כן תתקשה החברה להעמיד מערכות נפרדות ועצמאיות של צוותי אוויר וצוותים תפעוליים.

לפיכך תצטרך אל-על לבחור בין הטסת מטוסיה בשבת - מהלך שלו השפעות מרחיקות לכת על המותג ועל יחסיה עם הציבור שומר המסורת בארץ ובעולם; לבין קרקוע כלל המטוסים שלה בימי שבת וחג - מהלך שעיקרו פגיעה משמעותית בהכנסותיה של החברה וביכולתה לתת מענה לנוסעים בסופי שבוע ובחופשות מבתי-הספר - ימי שיא בעונת התיירות.

כך או כך, בקרב נוסעי החברה שולט בעיקר הבלבול. "קנינו חופשת סקי שכוללת טיסות הלוך חזור עם סאן דור בשבתות באפריל - אין לנו מושג מה לעשות", סיפרה היום לקוחת החברה מהרצליה ל"גלובס". "לפי מה שהבנו מהסוכן, באל-על לא ממש נתנו לו תשובה - אמרו לו שיהיה בסדר, אבל הוא אמר שיכול להיות שפשוט ישכרו מטוס מחברה זרה אירופית, והוא זה שיטיס אותנו לאירופה, אבל בינתיים אף אחד לא באמת מצליח לתת לנו תשובות".