מחיר הנפט טיפס ל-103 דולר לחבית; חברות נפט מערביות חוששות מהלאמת נכסיהן

מעצמות המערב ביצעו הבוקר סבב שני של תקיפות אוויר בלוב, כשהן מתעלמות מהפסקת האש שעליה הכריז קדאפי אמש בכירים בחברות נפט מערביות מאמינים שהחברות שלהם עלולות לעלות על הכוונת של קדאפי, בייחוד אם מדינות המוצא שלהם משתתפות בתקיפות / סוכנויות הידיעות

הנפט האירופי מסוג ברנט טיפס הבוקר (ב') לרמה של מעל 115 דולר לחבית בעקבות המתקפה האווירית של מדינות המערב על לוב, שעוררה חששות מחודשים מאלימות בצפון אפריקה ובמזרח התיכון, המקורות של יותר משליש מהנפט העולמי.

הנשיא אובמה הכניס את הכוחות האמריקניים להתערבות הצבאית הגדולה ביותר במדינה ערבית מאז הפלישה לעיראק ב-2003, כאשר מנהיג לוב, מועמר קדאפי, נשבע להילחם על שלטונו עד טיפת הדם האחרונה.

התקיפות האוויריות באישור מועצת הביטחון של האו"ם בהובלת ארה"ב, בריטניה וצרפת, מסלימות שוב את מלחמת האזרחים בלוב, שצמצמה את תפוקת הנפט של מדינה זו לפחות מרבע מהתפוקה הרגילה של 1.6 מיליון חביות ביום. לוב היא יצואנית הנפט הגולמי ה-12 בעולם.

חוזה נפט ברנט למסירה במאי עלה הבוקר בלונדון ב-1.67 דולר ל-115.60 דולר. מחיר חוזה נפט אמריקני לאפריל עלה ב-1.86 דולר ל-103.35 דולר לחבית, אחרי שמעצמות המערב ביצעו הבוקר סבב שני של תקיפות אוויר בלוב, כשהן מתעלמות מהפסקת האש שעליה הכריז משטר קדאפי אמש.

"המעורבות של המערב, האי-ודאות שפוקדת את האזור כולו והחששות מהתקוממויות אפילו במדינה כמו סעודיה, שבה אפשר להפסיד אספקה של הרבה יותר נפט מאשר בלוב, הולכים בהחלט להיות המנוע העיקרי של מגמת המחירים", אמר מתיו לואיס, אנליסט ב-CMC מרקטס בסידני, אוסטרליה.

לוב תשפיע על השווקים

"בשלב זה נראה שלוב תמשיך למלא תפקיד בשווקים. קדאפי נשמע עדיין לוחמני מאוד. השבוע נראה עוד הפתעות וקפיצות בשוק הנפט", אמר לואיס.

ההתקפות על בסיסי הגנה אווירית לוביים ביומיים האחרונים שיתקו את יכולתו של קדאפי לנהל בעצמו מתקפות אוויר נגד המורדים במזרח המדינה. אך אם הוא יישאר בשלטון, הוא ימשיך לשלוט בתשתיות הנפט בטווח הארוך, ויוכל להזמין חברות נפט ממדינות שאינן משתתפות בהתקפה נגדו לפעול בלוב.

סין, הודו, רוסיה, ברזיל וגרמניה היו המדינות שנמנעו בהצבעה במועצת הביטחון ביום ה' שעבר על אישור השימוש בכוח נגד משטר קדאפי. יתר עשר המדינות החברות במועצת הביטחון הצביעו בעד הצעת החלטה מספר 1973.

חברות הנפט מודאגות

בתוך כך, חברות נפט מערביות שפועלות בלוב מזהירות באופן לא רשמי מפני הלאמה של פעילותן במדינה זו על ידי משטרו של מועמר קדאפי, אם הוא יחזיק מעמד בשלטון.

בכירים בחברות, שדיברו בתנאי של עילום שם בגלל המצב המשתנה מיום ליום, מאמינים שהחברות שלהם עלולות לעלות על הכוונת של קדאפי, בייחוד אם מדינות המוצא שלהם משתתפות בתקיפות האוויר נגד המשטר.

"זה בהחלט מעורר דאגה. יש בלוב יתרות נפט טובות", אמר בכיר באחת מחברות הנפט המערביות שפועלות במדינה. "השבתנו כבר את הפעילות שלנו בגלל המצב, אך הדאגה הגדולה ביותר שלנו היא מפני מה שיקרה למיזמי החיפושים שלנו, שיש להם השפעה על פעילותנו בעתיד, לא כעת".

לרוב חברות הנפט הבינלאומיות הגדולות יש נכסים בלוב, כולל רפסול הספרדית, טוטאל הצרפתית ואני האיטלקית, שהיא המשקיעה הגדולה ביותר בלוב. גם Winstershall הגרמנית (חברה בת של BASF) ו-OMV האוסטרית נוכחות בלוב.

"חברות נפט בינלאומיות ימצאו את עצמן במצב עדין מאוד בלוב במבט קדימה, כאשר שני הצדדים, הממשלה של קדאפי והמורדים בו, לוחצים עליהן כעת", אמר סמיואל סיז'וק, אנליסט אנרגיה בכיר בחברת HIS גלובל אינסטייט. "למשטר קדאפי יש מסורת של התייחסות לחברות הנפט הבינלאומיות כאל שלוחות של הממשלות שלהן, מה שמסכן כעת את החברות מאירופה ומארה"ב".

אזהרה לזכייניות הנפט

שוקרי ראנם, יו"ר חברת הנפט הלאומית של לוב, הזהיר בשבת את חברות הנפט המערביות שפינו את עובדיהן מלוב לרגל המצב בה, שעליהן להחזיר את העובדים לעבודה או להסתכן בכך שזכויות נפט חדשות יינתנו ישירות לחברות יריבות מסין, הודו וברזיל. שלוש המדינות הללו נשארו נייטרליות לאורך כל העימות בין קדאפי והמורדים בלוב, וכאמור נמנעו בהצבעה במועצת הביטחון על אישור תקיפות האוויר ביום ה' שעבר.

ראנם אמר שללוב אין כוונה לשבור את המחויבויות הנוכחיות שלה לחברות הנפט הזרות שכבר פועלות במדינה, אך הזהיר ש"אנחנו בהחלט מקווים שהן יכבדו בתורן את ההסכמים שלהן איתנו".

"אם הן לא יעשו זאת, נצטרך לדבר עם גורמים אחרים", הוא הוסיף. תפוקת הנפט הלובית צנחה ב-75% ל-400,000 חביות ביום מאז פינוי עובדי החברות המערביות, והיא עלולה להיפסק לחלוטין, הזהיר ראנם.

מועצת הביטחון הרחיבה גם את העיצומים הכלכליים נגד משטרו של הקולונל קדאפי, לרבות מגזר הנפט בפעם הראשונה. מלבד האיסור על טיסות בשמי לוב והאיום בתקיפות אוויר, החלטה מספק 1973 של המועצה מאשרת גם הקפאת נכסים של חברת הנפט הלאומית הלובית.

חברת הנפט הלובית הלאומית שולטת אמנם ברוב הפקת הנפט במדינה, אך חברות הנפט הבינלאומיות חיוניות לשמירה על התפוקה באמצעות מיזמים משותפים איתה. חברת הנפט הלובית מחזיקה גם במלוא השליטה בשתי חברות בנות שלה לפחות: סירטה אויל, שהיא מיזם משותף עם אוקסיד נטל פטרוליום האמריקנית, ו-וואחה אויל, מיזם משותף עם חברות הנפט קונוקו-פיליפס, מרתון והס מארה"ב.