להתגונן מאינפלציה גלובלית

אם כולם חוששים, אולי היא כבר כאן. נכסים שיגנו על התיק שלכם ועשויים להניב רווחים

החשש מאינפלציה גלובלית הולך ומתחזק. אמנם רעש האדמה ביפן דחק את הנושא אל מחוץ לעמודי החדשות, אך הוא עדיין פה. ההתבטאות של נגיד הבנק המרכזי של האיחוד האירופי ז'אן קלוד טרישה לגבי סיכוי להעלאת ריבית עקב לחצי אינפלציה, כמו האינפלציה שמתחזקת בבריטניה, מעלים את החשש שלא מדובר רק בבעיה של שווקים מתעוררים, אלא גם של המפותחים.

הדרך הישירה והפשוטה ביותר להגן על תיק השקעות גלובלי מפני התחזקות האינפלציה, היא התגדרות באג"ח צמוד למדד המטבע במדינה שבה מושקע עיקר הון התיק. בכל העולם יש אפשרות לרכוש אג"חים ממשלתיים צמודים למדד, וישנה דרך נוספת והיא השקעה בסחורות.

חשיפה ישירה

מדינות, מפותחות ומתעוררות, מנפיקות אג"ח צמוד לאינפלציה (inflation linked). בארה"ב, המכשיר הצמוד מכונה TIPS. ה-TIPS הם אג"ח ממשלתי הצמוד למדד המחירים לצרכן והשוק שלהן נזיל והמסחר בהן ער.

לפי משרד האוצר האמריקני, נכון לינואר 2011, שווי כל סדרות TIPS שנסחרות בשוק הוא 615 מיליארד דולר, מתוך סך חוב ממשלתי הגובל ב-9 טריליון דולר, כלומר כ-6.5% בלבד מסך כל החוב של ארה"ב.

המחיר שבו נסחרות האג"ח היום, מגלם לדעתי את כל תחזיות האינפלציה. הציפיות ל-5 שנים הן ל-2.3%, והן הגבוהות ביותר מאז יולי 2008, אז מחיר הנפט היה כ-140 דולר לחבית. הריבית הדולרית הנמוכה גורמת לכך שהאג"ח מניבה למחזיק בה הפסד בשיעור 0.3%. חששות המשקיעים מאינפלציה כה גבוהות, עד שהם מוכנים להפסיד, ובלבד שיגנו על כספם משחיקת ערך המטבע.

משקיע שמעוניין להיצמד ל-TIPS, יכול לעשות זאת באמצעות תעודות הסל הרבות העוקבות אחריהן, וזאת לאורך כל עקום התשואה:

1) TIP היא תעודת סל של iShares העוקבת אחר ה-TIPS. היקף המסחר בה גדול והיא מחזיקה נכסים בשווי גבוה מ-20 מיליארד דולר. התעודה מחזיקה באג"ח במח"מ ארוך, והמח"מ הממוצע בה הוא כ-9 שנים. אחזקה באג"ח צמוד למדד במח"מ כל כך ארוך, בעייתית. במח"מ ארוך האגרות נסחרות במתאם גבוה לתשואות הנומינליות, ומושפעות פחות ממגמות האינפלציה קצרות הטווח.

2) המעוניינים בחשיפה למגמות האינפלציה בטווח הקצר, יכולים לרכוש את תעודת STIP, המחזיקה אגרות במח"מ עד 5 שנים. תעודה זו קטנה, מחזיקה בנכסים בשווי 90 מיליון דולר, והמסחר בה מצומצם יחסית.

3) WIP הינה תעודת סל של חברת SPDR העוקבת אחר אג"ח צמודות של ממשלות מחוץ לארה"ב. מרבית ההון בה צמוד לשווי השטרלינג, שם האינפלציה השנתית עברה את 4%. WIP מחזיקה גם באג"ח ממשלתיות של ברזיל, מקסיקו, וישראל. לתעודה זו יתרון נוסף הנובע מכך שגידול באינפלציה מגיע על פי רוב עם היחלשות הדולר. כשהדולר נחלש, המטבעות שבהם מחזיקה תעודה זו יתחזקו, דבר היכול להניב תשואה נוספת. אינפלציה עולה עם החלשות הדולר, היא המגמה בשבועות האחרונים, והתעודה הניבה למחזיקים בה במטבע ישראלי, יותר מ-3.6% מתחילת השנה. לתעודה זו מח"מ ארוך.

חשיפה עקיפה

חוסר האמון וההכרות של המשקיעים עם החוב הצמוד לאינפלציה, מביא לבריחה שלהם לנכסים שמושפעים באופן חיובי מעלייה במדד. אלו הם בעיקר הסחורות החקלאיות, הזהב והמתכות. מספר המכשירים בקטגוריה זו רב ביותר, לדוגמה:

1) בצד המתכות היקרות - זהב וכסף, ניתן למצוא את תעודות הענק GLD ו-SLV.

2) בצד הסחורות ניתן למצוא תעודות סל כגון DBC, ובצד המתכות ניתן למצוא את ה-XME SLX.

3) בצד המטבעות ניתן למצוא תעודות סל כגון UDN המאפשרת חשיפה הפוכה לדולר כנגד היורו, היין, הליש"ט, הדולר הקנדי, הקרונה השוודית והפרנק השוויצרי.

ההתבטאויות ראשי הבנקים המרכזיים בעולם לגבי חשש לעליית מדרגה באינפלציה הגלובלית, מחייבות להגדיל את החשיפה בתיקים לנכסים שירוויחו ממהלך שכזה.

הכותב הוא ראש צוות מאקרו במנורה מבטחים פיננסים

האמור לעיל אינו מהווה המלצה לפעילות פיננסית מכל סוג והנוקט בה עושה זאת על דעתו שלו בלבד