שטייניץ: "משוכנע שחוק ששינסקי יעבור בוועדת הכספים"

(עדכון) - חיים שני בכנס החשכ"ל: "קראתי שיש לנערי האוצר הרשעים 12 מיליארד שקל - אז אין לנו את הכסף הזה" ■ שוקי אורן: "צריך להודות - פרויקט הרכבת הקלה בת"א נכשל"

אתר "גלובס" מעביר הבוקר (ג') בשידור חי את הכנס השנתי של אגף החשב הכללי במשרד האוצר, תחת הכותרת "נכסי המדינה - שימור, פיתוח ומנוף לקידום מדיניות".

הכנס, הנערך בירושלים, נפתח בדברי ברכה של החשב הכללי שוקי אורן. "התקופה בה אני הייתי בחשכ''ל דחסנו בתוך כפסולה חומר להרבה מאוד שנים. אי אפשר שלא להתייחס למשבר הגדול. המשק הישראלי לא כל כך הרגיש אותו. הדברים שהאגף עשה במשבר בעיקר בתחום הפיננסי, מעביריפ מסר ברור: 'הממשלה זה לא הכול'", פתח אורן את הדברים.

"הרכבת הקלה בתל-אביב מעלה את השאלה האם שיתוף-הפעולה בין המגזר העסקי והממשלה מצליח כי צריכים להגיד את האמת: אנו לא הצלחנו - זה פרויקט שכשל. אני מקווה שזה יצליח במימון התקציבי. המחסנית שלנו לא מספיק מלאה וצריכים לייצר עוד פרויקטים", ציין אורן.

"החוב משפיע על כל מהלך כי אנו משלמים הרבה ריבית כשהדרך לחוב של 60% עוד ארוכה. יש התייחסות להקמת קרנות לאומיות לניהול תמולגי גז ונפט, אך צריכים לישם את הדברים בפרופורציה כי זה יקח זמן, וזה לא סכומים כל כך גבוהים. משווים אותנו עם נורווגיה אבל שם יש 10% עודף תקציבי. לפי ראייתי, קודם כל, אם יש עוד הכנסות, אז צריכים לשלם חוב", חתם אורן את דבריו.

שר האוצר יובל שטייניץ אמר כי "גם כשאנו מעודדים את המגזר הפרטי לפתח את נכסי הגז והנפט, הנכסים נשארים נכסי מדינה והאזרחים חייבים ליהנות מהנכסים הללו. אני משוכנע שהמהלך הזה יושלם ברוב גדול גם בוועדת הכספים מחר וגם במליאת הכנסת. לגבי הקרן - יש מקום לו בעיניי. חייבים להמשיך להוריד את החוב אבל לא רק באמצעות תמלוגי הגז - חייבים להסתמך גם על משענת תקציבית".

"קראתי שיש לנערי האוצר הרשעים 12 מיליארד שקל - אז אין לנו את הכסף הזה"

מנכ"ל משרד האוצר חיים שני: "אני קורא שיש סכסוכים בתוך האוצר. אנו עוסקים בהרבה נושאים חשובים ואכן יש חלוקי דעות - היו וכך זה ימשך. העובדה שהם מופיעים בגיליונות פורים שם את זה בפרספקטיבה המתאימה. כולם רוצים תוספות של עשרות אחוזים ואני מבין והציבור מבין ואני בטוח שלכולם מגיע. אבל הבעיה היא שמי שיצטרך לממן את התוספות זה הציבור עצמו. לכן יש כאן 2 אפשרויות: להעלות מסים שאנו כבר ראינו איך הציבור מקבל את זה או להגדיל את החוב. קראתי שיש לנערי האוצר הרשעים 12 מיליארד שקל - אז אין לנו את הכסף הזה אלא צורך לגייס 40 מיליארד שקל והאחראיות גדולה להבטיח את היציבות של המשק".

"סדרת כתבי האישום האחרונים יוצרים תחושה שאנו מדינה מושחתת כאשר ההיפך הוא הנכון. לדעתי, אנו חייבים לפעול נגד השחיתות ביד הרבה יותר קשה כי היא קיימת ובסדרי גודל רבים מדי. היא קיימת ברמות של השלטון המרכזי אבל בעיקר בשלטון המקומי", ציין פרקליט המדינה משה לדור.

בין הדוברים הבולטים בהמשך היום נציין את יו"ר בנק לאומי לשעבר איתן רף, מנהל מינהל מקרקעי ישראל ירון ביבי ונשיא התאחדות הקבלנים נסים בובליל.