זוהר גושן: "הליך האכיפה המינהלית אינו בית דין שדה"

יו"ר רשות ני"ע בכנס לשכת עוה"ד בנושא אכיפה בשוק ההון: "החששות מפני האכיפה המינהלית מוגזמים. בירור מינהלי הוא הרבה פחות פולשני מחקירה פלילית, ותוצאותיו מוגבלות ומגודרות"

"הליך האכיפה המינהלית אינו בית דין שדה, והחששות מפניו מוגזמים. בירור מינהלי הוא הליך הרבה פחות פולשני מחקירה פלילית, ותוצאותיו מוגבלות ומגודרות" - כך אמר הבוקר (ג') יו"ר רשות ניירות ערך, פרופ' זוהר גושן, בפתיחת כנס לשכת עורכי הדין בנושא אכיפה בשוק ההון שנערך בתל-אביב.

גושן הוסיף כי "השבוע מינה שר המשפטים את נציגי הציבור לוועדת האכיפה המינהלית, ובימים אלה תוקם ועדת האכיפה המינהלית, וחוק האכיפה המינהלית ייכנס לתוקף".

לדבריו, תכלית האכיפה המינהלית היא לשפר את נורמות הניהול של כספי ציבור, להבטיח את אמינות המידע שיקבל הציבור על החברות המדווחות ולשפר את הממשל התאגידי בקרב כלל הגופים המפוקחים. "הסך הכולל של השגת כל היעדים הללו משמעותו הגנה טובה יותר על ציבור המשקיעים", אמר.

תהליך חקיקת חוק האכיפה המינהלית ארך כ-3 שנים. גושן ניתח את האיזונים והבלמים המובנים בתוך הליך האכיפה המינהלי. לדבריו, האיזונים הללו כוללים את העובדה כי ההליך המינהלי שקוף, אין בו אפשרות לעבור להליך פלילי, ועדת האכיפה מורכבת משני נציגי ציבור ואיש רשות אחד, ולמפר קיימת זכות טיעון וזכות ערעור על ההחלטה הסופית בפני בית המשפט הכלכלי.

גושן דיבר גם על נושא האכיפה הפנימית, המתייחס למנגנון וולונטרי פנימי שמקים התאגיד עצמו, במטרה למנוע מראש, ככל הניתן, הפרה של החוק, ולהוות אמצעי הגנה למנכ"ל בהתמודדות עם האחריות הפיקוחית המוטלת על-פי חוק האכיפה המינהלית.

"תוכנית האכיפה הפנימית היא אסטרטגיה טובה לתאגיד לצורך הגנה עליו ועל נושאי המשרה בו מפני הפרות החוק", הסביר גושן, "תוכנית כזו קובעת תהליכים מובנים בתאגיד לצורך עמידה בדרישות דיני ניירות ערך ואמצעי בקרה על תהליכים אלה. התוכנית תורמת משמעותית להעלאת רף ההתנהגות בשוק ההון ולהטמעתן של נורמות אלה בקרב העובדים כלל השחקנים בשוק ההון.

"מלבד התועלת שיש ביישום תוכנית כזו כהגנה על הדרג הניהולי, צעד זה יהווה שיקול משמעותי בהחלטה ביחס לפתיחת הליך מינהלי נגד התאגיד או להתקשרות בהסדר אכיפה עימו, וישוקלל גם בהמלצת הרשות לפרקליטות לגבי החלטה לסגור תיק פלילי ולהעבירו לטיפול מינהלי".

גושן שירטט חזון עתידי שבו תתקיים אכיפה יעילה בשוק ההון שתהיה מורכבת מ-4 נדבכים: אכיפה פלילית, שתיוחד לעבירות חמורות; אכיפה מינהלית, שתיוחד לעבירות חמורות פחות; אכיפה פרטית, שתתבצע באמצעות תביעות ייצוגיות ותביעות נגזרות; ואכיפה פנימית, שתושג באמצעות מנגנוני הציות בתאגידים.

ראש לשכת עורכי הדין, עו"ד יורי גיא-רון, אמר בכנס כי "יצירת מנגנון אכיפה אלטרנטיבי להליך הפלילי בנוגע להפרות מסוימות של חוק ניירות ערך הינה ברוכה. אני סבור כי מנגנון כזה הוא נכון ורצוי, מה גם שיש לו היבטים של התייעלות.

"עמדתנו בנושא הייתה ברורה ועיקבית מראשית העיסוק בו על-ידי הרשות. הרשות קיבלה את עמדת הלשכה בנושא הרכב הוועדה המינהלית שבמסגרת תזכיר חוק אכיפה משלימה וצמצום הפגיעה בחופש העיסוק, ואנו מברכים על כך".