במיוחד לאוהבי האומנות: "גלובס" ממליץ לכם על 3 תערוכות חדשות

תערוכה לזכרו של מאיר פיצ'חדזה, שהלך לעולמו לפני שנה, נפתחה במרכז חייק לאמנות ביפו ■ נובויה ימגוצ'י: תפיסת חייו היפנית טבועה בפסליו ■ תערוכת יחיד לאמן יאן ראוכוורגר "חיים על הפסטל" פותחת סדרת תערוכות יחיד

אורו עוד מאיר באופק: לזכרו של מאיר פיצ'חדזה

תערוכה חדשה לזכרו של מאיר פיצ'חדזה, שהלך לעולמו לפני שנה, נפתחה במרכז חייק לאמנות ביפו. התערוכה, "האדם מחפש משמעות", מוצגת ביוזמת גלריה דן, שייצגה את פיצ'חדזה ובשיתוף עם מנהל העיזבון דביר אביאל ואחותו של האמן, ג'ולייטה פיצ'חזדה. זוהי הזדמנות נוספת לפגוש ביצירותיו המרגשות של האמן האהוב, אך לצד המחווה לזכרו, לדברי אביר משה, בעלי גלריה דן, יש סיבה נוספת לקיים תערוכה כעת.

"כל אמן - גם האהוב והנערץ ביותר - צריך להיות מוצג על מנת לשמור על נוכחותו בזירה. אם לא נציג את יצירותיו הוא עלול להיעלם".

- אתה חושש שפיצ'חדזה יישכח?

"בוודאי שלא. יש געגוע עמוק ואמיתי לאדם המיוחד שהיה מאיר. אבל גם מבחינה אמנותית יש עוד הרבה מה להראות, מאמן שהקריירה שלו נקטעה בשיאה, בגיל 54. יש הרבה עבודות שלא הוצגו מעולם, זה מעניין וחשוב".

- כאשר אמן נפטר, גוף העבודות שלו "נסגר" ויש אומרים שרק כך ניתן להעריך את ערכן האמיתי. הייתה עליית מחירים של עבודותיו של פיצ'חדזה?

"בהחלט הייתה עלייה. חלקן גם הכפיל את ערכו".

- מה טווח המחירים?

"לשאול כמה עולה יצירה של פיצ'חדזה זה כמו לשאול כמה עולה מכונית אדומה. כל עבודה נבחנת לגופה - לפי נדירותה, תקופתה, גודלה. אפשר לומר בכלליות שמחירי יצירות קטנות יחסית עלו מ-2,000-3,000 דולר ל-5,000 ויותר ומחירי עבודות גדולות עלו מ-7,000-8,000 ל-15,000 ויותר".

העבודות היקרות ביותר של פיצ'חדזה הן הייחודיות והנדירות במיוחד. כפי שמסביר מנהל העיזבון, עו"ד דביר אביאל: "ישראל אינה שוק של מיליונרים - רוב האמנים בארץ, גם המוערכים שבהם לא נסחרים בסכומי עתק. השוק של פיצ'חדזה לא איבד מערכו, להיפך - תמונות קטנות נמכרו במחירים גבוהים של 7,000-8,000 דולר. אבל לקנות תמונות גדולות ב-40 ו-60 אלף דולר אנשים חושבים יותר פעמים - יש מעטים שיכולים להרשות לעצמם".

נוכחות עקבית בבתי המכירות

במכירות הפומביות של השנה האחרונה ניכרה נוכחות עקבית של עבודות של פיצ'חדזה. גם במכירה שמקיים מחר (ד') בית המכירות מצארט במלון דן תל-אביב (ביום ד' 23.3) יוצעו לפחות 8 עבודות שלו, מחירי ההערכה המוקדמת נעים בין 1,800 דולר (ההערכה הנמוכה לעבודה אחת, קטנה במיוחד) ל-25,000 דולר.

דווקא התערוכה הנוכחית בגלריה חייק אינה מיועדת למכירה, מדגיש אביר. התערוכה כולה מהעיזבון, את היצירות בחרה האוצרת אליה בן דב ועל פי בקשתו של פיצ'חדזה, לא יימכרו יצירות מהעיזבון לתקופה של 5 שנים לאחר מותו.

יש בתערוכה תמונות מתקופות שונות של יצירתו של האמן, חלקן מזמנים שהיה פחות פופולרי. העבודות מייצגות את מגוון הסגנונות והנושאים שהעסיקו אותו: נופים מסתוריים, דיוקנאות משפחה וחברים, שפת סימנים, ספרים ומזוודות.

פיצ'חדזה היה בשיא הקריירה שלו כאשר תקפה אותו מחלת הסרטן. הוא עלה לארץ כנער מגיאורגיה, שם למד ציור קלאסי למורת רוחו של אביו, שהסתייג מנטיותיו האמנותיות. בארץ החל את דרכו האמנותית בציור תפאורות לתיאטרון ולמד במכון ציור אבני לאמנות. הוא היה אוטודידקט סקרן, ונחשב לאחד הציירים הווירטואוזיים והאהודים באמנות הישראלית. הוא הציג תערוכת יחיד במוזיאון תל אביב, השתתף בביאנאלה לאמנות בוונציה ועוד.

עם זאת, תמיד נותרה סביב אמנותו אווירה של בדידות וזרות. בן דב מתארת את חיפושו אחר משמעות ושייכות כחוט השני של אמנותו: בגיאורגיה, שם נולד וגדל היה זר תמיד בשל יהדותו. בארץ נותר גם אחרי שלושה עשורים ויותר עולה חדש, זר ושונה. באופיו הבלתי אמצעי קשר חברויות אמיצות אך לא היה איש של קליקות אמנותיות ומבטו תמיד נשאר מרוחק.

מרכז חייק לאמנות, לואי פסטר 4, יפו, א'-ה' 12:00-20:00, ו' 10:30-14:30. הכניסה חינם. עד 29.4

הפסטל של יאן: תערוכת יחיד לאמן יאן ראוכוורגר

תערוכת היחיד של האמן יאן ראוכוורגר "חיים על פסטל" פותחת סדרת תערוכות יחיד בגלריית Zemack הצעירה, שנפתחה לפני כחודשיים בכיכר המדינה בתל-אביב.

יש תעוזה מעניינת בבחירה לפתוח את מפגן הכוח של הגלריה - הצגת אמני הדגל שלה - דווקא באמירה שקטה כמו ציור בפסטל. הפסטל אינו נחשב לחומר יוקרתי וטבעו הרך נראה כמסתפק במועט ומופנם, מעניק לו ממד של אינטימיות.

ראוכוורגר, הוא אמן בכיר, שזכה להכרה בינלאומית ובפרסי אמנות והציג במוזיאונים המובילים בארץ ובעולם. הוא מצייר בשמן, בתחריט ובמגוון טכניקות, דיוקנאות, ציור קלאסי לצד נושאים מפתיעים, כמו חתולי רחוב או חורשה עירונית. בתערוכה הוא מציג לראשונה יצירות פסטל מרגשות, המבטאות את הרוך והרגישות של עבודותיו. עבודות הפסטל חושפות תמונות מחיי היומיום של האמן ומסביבתו הקרובה. המדיום הצבעוני אך הבלתי מתבלט הולם במיוחד את הנושאים הפשוטים, היומיומיים המופיעים בעבודות.

דווקא הבחירה בנושאי ציור נטולי הילה מעניקה להם משנה חשיבות, מעידה על כינונה של היררכיה חדשה של ערכים אישיים. העבודות נוגעות בצופה באופן בלתי אמצעי וכמו מזמינות אותו למפגש והתבוננות לעומק הציור ולתוך המרחב האישי של האמן.

מחירים: 7,000-35,000 דולר

"חיים על פסטל", גלריה Zemack, רחוב ה' באייר 68, תל-אביב. עד 24.4.11. א-ה 09:30-20:30, ו' 09:30-15:00

"כולנו שווים מול הטבע": תפיסת החיים היפנית טבועה בפסליו של נובויה ימגוצ'י

השריפה האחרונה ביערות הכרמל התרחשה בעיתוי מצמרר - רגע לפני התערוכה "בעירה פנימית", שתכנן נובויה ימגוצ'י, בהשראת השריפה שהשתוללה בעין הוד ב-1998 ובה נשרף ביתו. בעודו עובד לקראת התערוכה פקדה את המקום שריפה גדולה מקודמתה. גם עיתוי פתיחת התערוכה - מחרתיים במוזיאון רמת גן לאמנות המזרח הרחוק - נראה כסמלי, זמן קצר לאחר אסון הטבע שפקד את יפן, מולדתו.

ימגוצ'י, 47, נולד וגדל ביפן ומזה 20 שנה הוא חי ויוצר בכפר האמנים עין הוד, עם אשתו הישראלית, אוצרת האמנות שיר ימגוצ'י וילדיהם. הוא מפסל במתכת, החומר שהוא מכנה "נמל הבית" שלו, מיומנות שרכש ביפן בנעוריו. הוא גם מנגן על דודי מתכת בגדלים שונים, שהוא מעצב ומפיק מהם צלילים מהדהדים ועדינים במפתיע. לדבריו, נשבה בקסמה של האש ובתמורות שהיא מחוללת במתכת. אולם הרושם העז שהותיר בו כוחה ההרסני של האש והטראומה שהיא מחוללת ניכר בסדרת העבודות המוצגות בתערוכה.

בפסל "מעגל החיים" ניתן לראות במתכת החלודה לשונות אש וגלי מים, זרימה הרמונית ומעגל שנקטע, אך נותר בו מקום להתחוללות חיים חדשים. השימוש בתנועה, השליטה בחומר הגס וחישולו נראים כמאבק איתנים שהגיע לכדי הרמוניה ונרגע. אצל ימגוצ'י השראת התרבות היפנית נמצאת מתחת לפני השטח, מהוסה, אך עמוקה ובעלת נוכחות רבת עוצמה.

"תחושת הארעיות של חיינו מעוגנת בחוויית הטבע היפני: רעידות אדמה וסופות טייפון המשמידות כפרים ובתים מדגישות שוב ושוב את אפסותו של האדם מול עוצמתם של איתני הטבע. כולנו שווים אל מול הטבע, בני אדם שמנסים לשרוד", אומר ימגוצ'י בשיחה עם האוצר, עודד אברמובסקי.

"דווקא לאחר השריפה הרגשתי את עוצמתם של החיים - במקום שהחיים והמוות נראו כה קרובים זה לזה. האגו שלי חסר חשיבות. אני מרגיש כמו עלה ברוח מול האנרגיה העצומה של היקום. החופש הפנימי הוא לשחרר את עצמנו מהמושגים של שלילי וחיובי. הוא נובע מההבנה שהתפוררות ובנייה מתרחשות באותו זמן, מעגל החיים הוא כמו עוף החול שנשרף ומתחדש".

בין יצירה להרס

כך בהשראת הלבלוב שמגיע לאחר השריפה, ימגוצ'י מציג מפגש מפתיע בין המתכת המחושלת לעץ השרוף. משני החומרים הזרים זה לזה עולים יצירי כלאיים מקסימים, מרגשים. הפסלים כמו המוזיקה שלו, מפתיעים בעדינותם. "ירח על מים שקטים" הוא פסל קיר ובו עיגול מתכת מושלם על גבי לוח עץ שרוף. עץ החרוב שהציל מהשריפה האחרונה כמו שולח קנוקנות מתכת מבהיקה, אצילית, ונאחז באוויר.

השילוב בין העץ הטבעי והמפוחם למתכת מבטא דיאלוג בין תהליכי יצירה להרס. הבחירה בחומר שנמצא בתהליך בלייה, שריפה וחלודה, והבלטת היופי שבפגום והלא מושלם (ואבי סאבי בתרבות היפנית) מציגה את אמונתו בתהליכים האינסופיים המתרחשים בטבע.

רח' חיבת ציון 18, רמת גן. ב', ד': 10:00-16:00, ג', ה': 10:00-20:00, ו' 9:00-13:00, ש 10:00-15:00. מחיר כניסה: 10-20 שקל