סוכני ביטוח: ביטוח ישיר והמותג "9 מיליון" מטעים צרכנים

דורשים לחייב את איי.די.איי לאחד את המותגים "9 מיליון" ו"הקש על החמש", מחשש להטעיה ■ איי.די.איי בתגובה: "התנהלותנו חוקית ומאושרת ע"י הרשויות וכמקובל בתחום"

צרכנים רבים המשווים בין הצעות ביטוח מתקשרים לחברת 9 מיליון, ואחר-כך לחברת ביטוח ישיר ("הקש על החמש"), מתוך הנחה כי מדובר בשתי חברות שונות.

כבר שנים ששני המותגים, השייכים למעשה לחברה אחת - איי.די.איי חברה לביטוח - פועלים במקביל, כאשר למעשה המתקשרים מגיעים למוקד לקוחות אחד, ולפעמים אפילו לאותו נציג.

הכפילות הזאת מעוררת תרעומת לא רק בקרב הצרכנים המעטים שכן מודעים לקיומה.

בשם סוכני הביטוח פנה הבוקר (ג') מנכ"ל "ביטחה סוכנות לביטוח", אבי גולן, במכתב לממונה על הגנת הצרכן במשרד התמ"ת, ולממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון במשרד האוצר, בקריאה לעצור את "אחת מהונאות הצרכנים הגדולות של ימינו בישראל" - הזהות בין שתי חברות הביטוח הישיר הגדולות בישראל, "9 מיליון" ו"הקש על החמש", שאינה ידועה למרבית הלקוחות.

במכתבו לממונה על הגנת הצרכן במשרד התמ"ת, תמר פינקוס, ולממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון במשרד האוצר, פרופ' עודד שריג, טוען גולן כי נוצרת בקרב הציבור תחושה כי מדובר בשתי חברות שונות המנהלות תחרות הוגנת ביניהן.

"בפועל אין כל אינדיקציה למתקשר כי מדובר באותה חברה", נאמר, "וכי הצעות המחיר המתקבלות מחיוג לשני מספרי הטלפון השונים של מותגי החברה הן מתואמות לחלוטין. לדברי גולן, "מדובר בהטעיה של הציבור, שאינה יכולה להתפרש כמבוצעת בתום-לב".

גולן מוסיף כי "אם היה יודע אותו צרכן סביר כי שתי שיחות הטלפון השונות שביצע למספרי טלפון שונים הגיעו למעשה לאותה חברה, ואולי אף לאותו מוקדן, היה חש מרומה ופועל לקבל הצעת מחיר מגורם או גורמים נוספים. מכך עולה ניחוח חריף של העמדת מצג-שווא יומיומי מול הציבור בישראל, ויצירת "קרטל סמוי" מול הציבור, מצב שהציבור אינו חשוף לו".

פנייתו של גולן מהבוקר באה לאחר פנייה מקדימה שביצע גולן לממונה על ההגבלים העסקיים, בטענה כי מדובר בהסדר "עוקף קרטל".

היועץ המשפטי של הממונה על ההגבלים העסקיים, עו"ד אלעד מקדסי, השיב במכתבו לגולן כי על-פי חוק ההגבלים העסקיים התשמ"ח-1988, ניהול שני מותגים במקביל אינו מעלה חשד של "הסדר כובל" בלשון החוק כדבריו, אך במקביל במכתבו הוא ביקש לא לקבוע עמדה באשר לפנייה - והפנה את גולן להמשך בדיקה מול הממונה על הגנת הצרכן במשרד התמ"ת.

"הכול חוקי ומאושר"

מאיי.די.איי חברה לביטוח בע"מ נמסר בתגובה: "הניסיון להציג את התנהלותנו באור נכלולי אין בה דבר וחצי דבר, שכן היא חוקית ומאושרת על-ידי הרשויות וכמקובל בתחום. איי.די.איי מנהלת 3 מותגים: '9 מיליון' (9000000), 'ביטוח ישיר' (הקש על החמש) ו-'ynet ביטוח'. פעילות החברה באמצעות מותגיה מוכרת למפקח על הביטוח ומאושרת על-ידו.

"בהתאם להוראות הפיקוח, בכל הפרסומים מופיע שם החברה: איי.די.איי חברה לביטוח בע"מ. כל 3 המותגים הם בבעלות איי.די.איי. חברה לביטוח בע"מ, ולכל מותג אסטרטגיה שיווקית שונה התומכת במוצרי ביטוח שונים במחירים שלהם, כמו גם בכיסויים שהם מציעים. בהתאם לאסטרטגיית המותגים השונה נקבעים גם המבצעים השיווקיים והקו הפרסומי.

"חשוב לציין כי אסטרטגיית ניהול מספר מותגים בבעלות אחת מקובלת מאוד בארץ ובעולם. פנייתו של הסוכן אבי גולן היא אקט שכל מה שעומד מאחוריו הוא ניסיון לייצר פרסום או יחסי ציבור".