אפקט יפן באלקטרוניקה: סוני, טושיבה וקנון מלקקות פצעים

תמונת המצב במערך הייצור של תעשיית האלקטרוניקה היפנית בעקבות רעש האדמה נראית עגומה ■ מי שמנצלות את ההזדמנות הן היצרניות הקוריאניות

תמונת המצב במערך הייצור של תעשיית האלקטרוניקה היפנית בעקבות רעש האדמה, כפי שהיא מתקבלת מהדיווחים מהאזור, נראית עגומה למדי. סוני, למשל, מנסה עדיין להחזיר לפעולה שישה מפעלי מפתח שלה ביפן, שמייצרים מגוון רחב של מוצרים - כולל נגני בלו-ריי וכרטיסי זיכרון.

לטושיבה אין עדיין תאריך מוגדר להחזרת הפעילות במפעל שלה, שמייצר רכיבי LSI למעבדים וחיישני תמונה, וממוקם בלב אזור הרעש. החברה גם מנסה לשקם את הנזקים במפעל אחר, שמתמקד במסכי LCD קטנים לטלפונים חכמים.

קנון, יצרנית המצלמות הגדולה בעולם, ממשיכה להשבית את שלושת מפעלי המצלמות שלה ומדווחת על מחסור ברכיבי מפתח. בהיטאצ'י קרסה התקרה במפעל ייצור מסכים. ניקון טרם החזירה לפעולה ארבעה ממתקני הייצור שלה ואילו פנסוניק, שמפעליה בצפון יפן לא נפגעו משמעותית, מדווחת על קשיים לוגיסטיים.

לרוב היצרנים ביפן יש אמנם מפעלי ייצור חלופיים בסין, בתאילנד ובמדינות נוספות, אך כמעט כולם תלויים באספקה של רכיבי מפתח ייחודיים שמקורם ביפן. לפיכך, המשך הייצור שלהם תלוי ברמות המלאי שלרשותם ובמהירות שבה יתחדש הייצור התקין ביפן.

בנקודת מוצא אופטימלית למינוף המצב נמצאת תעשיית האלקטרוניקה הקוריאנית. 66 שנה חלפו מאז הכיבוש האכזרי של קוריאה על-ידי יפן, אבל הקוריאנים עדיין שומרים בליבם פינה אפלה במיוחד לשכניהם היפנים. הצלקות ממשיכות לעבור מדור לדור, אלא שבניגוד למזרח התיכון, שבו "נסגרים חשבונות" באמצעות רובים, טילים וחגורות נפץ, הקוריאנים סוגרים את החשבון בזירה הכלכלית.

אף קוריאני לא יצהיר זאת רשמית, אבל האבולוציה של התעשייה שלהם עוקבת בצורה מואצת אחר המסלול שהפך את יפן למעצמה כלכלית.

בחלק מהתחומים תוכניות סגירת החשבון התעשייתית כבר נושאת פרי. הקוריאנים הקימו תעשיית רכב לתפארת בחצי מהזמן שנדרש ליפנים לעשות זאת, וכיום הם דוחקים את רגלי יצרני הרכב היפנים משוקי הייצוא.

VOD בשלושה ממדים

במקביל, תעשיית הטלפונים הסלולריים בקוריאה הצליחה לכבוש את המערב - משימה שהיפנים כשלו בה למרות ניסיונות רבים - ואפילו חברות לאומיות כמו דו-קו-מו היפנית הכניסו דגמים של סמסונג ואחרות לליין המוצרים שלהן ביפן.

הקוריאנים עשו ליפנים גם בית ספר בתחום מסכי ה-LCD והטלוויזיות השטוחות וכיום הם פועלים במרץ בשוק המחשבים הניידים ובשוק מצלמות הסטילס והווידיאו. ועוד לא הזכרנו את שוק שבבי הזיכרון.

גם בשבוע שעבר כשענני אי-ודאות רדיואקטיביים עדיין אפפו את הזירה היפנית, הקפידו הקוריאנים לשדר "עסקים כרגיל" עם כמות מרשימה של השקות והכרזות חשובות. תחום אחד שזוכה בימים אלה לדגש רב בדרום קוריאה הוא השגת הגמוניה בענף הטלוויזיה התלת-ממדית.

פריצות הדרך הטכנולוגיות המשמעותיות ביותר בתחום בוצעו אמנם ביפן, אבל הקוריאנים נחושים בדעתם לדחוק את רגליהם מהשוק. הבעיה העיקרית שניצבת בפניהם כיום היא היעדר תכנים זמינים והתבצרות של הלקוחות בתחום הטלוויזיות הרגילות.

התשובה של סמסונג שהושקה בשבוע שעבר בקוריאה, היא ערוצי טלוויזיה על-פי דרישה (VOD) שמשדרים תוכני תלת-ממד ברזולוציית HD מלאה. השירות החדש מצריך חיבור אינטרנט בפס רחב והורדת אפליקציה מהאתר של סמסונג שיאפשרו למנויים בקוריאה לצפות עד סוף השנה ביותר מ-50 כותרי תלת-ממד, בהם קליפים מוזיקליים, סרטי אנימציה ותכנים לילדים.

חלק גדול מהתכנים מגיע מאולפני דרימוורקס, שעימם חתמה סמסונג על הסכם שיתוף פעולה.

כרגע לפחות, השירות ניתן חינם ללקוחות בקוריאה והרעיון הכלכלי של סמסונג מאחורי הצעד הזה הוא ברור למדי: אם יהיו תכנים זמינים, יימכרו יותר טלוויזיות תלת-ממד. כשמספרן של אלה יגיע למסה קריטית, כבר אפשר יהיה להתחיל לגבות מחירי פרימיום על התכנים.

אמנם העברת תלת-ממד באיכות גבוהה דורשת רוחב פס רציני, אבל קוריאה מתגאה כיום בתשתית האינטרנט מהמהירות בעולם עם מהירות גלישה אמיתית ממוצעת ללקוח של כ-12 מגה לשנייה.

ביפן, לשם השוואה, המהירות הממוצעת היא רק כ-7.8 מגה לשנייה. סמסונג לא מסתירה את כוונותיה לייצא את השירות החדש והודיעה כי בכוונתה להרחיב אותו בעתיד גם לארה"ב וגם לאירופה.

חיפוש קולי בטלוויזיה של LG

עוד תחום שבו מתקדמים כיום הקוריאניים בצעדים נחשוניים הוא ייצוא מודל חנות האפליקציות הסלולריות לתחום הטלוויזיות הביתיות "החכמות" שמחוברות לאינטרנט. כל השחקנים הגדולים בענף מציעים ללקוחותיהם אפשרות לרכוש ולהוריד לטלוויזיה הביתית אפליקציות דרך האינטרנט ולהשתמש בהן בדומה לטלפונים חכמים.

חברת LG לקחה את הקונספט צעד אחד קדימה והשיקה בשבוע שעבר תוכנה משופרת לטלוויזיית ה-Smart Cinema החדשה שלה, שמאפשרת אינטגרציה עם הטלפונים החכמים עצמם. הטלוויזיה החדשה מאפשרת לבעלים מכשירי LG עם מערכת הפעלה אנדרואיד, להשתמש בטלפון כמעין מקלדת אלחוטית חכמה כדי להקליד טקסטים ישירות לאפליקציות שונות בטלוויזיה כמו דואר אלקטרוני, מנועי חיפוש ורשתות חברתיות.

החיבור מאפשר אפילו פונקציות חכמות כמו חיפוש קולי: המשתמש מקריא למיקרופון בטלפון את הערך שאותו הוא מחפש וזה מומר לטקסט, שמועבר למנוע החיפוש שעל המסך. עכשיו הם רק צריכים לקוות שכיוון הרוחות מיפן לא ישתנה במהרה.