לא רק בוב דילן: גם בריאן פרי יופיע בישראל בחודש הבא

בריאן פרי - אקס רוקסי מיוזיק, שיופיע בישראל לא מביא עימו מסר חדשני ופורץ דרך עבור הקהל היושב בציון, אבל בדיוק בגלל זה שווה להגיע להופעה שלו

דבר בואו הצפוי של בריאן פרי לישראל בחודש הבא נתפס, מן הסתם, כעוד גיחה מקומית של כוכב עבר ששיאי יצירתו הרחק מאחוריו ולא נותר לו בזקנתו אלא לקושש פיסות שוק שכף רגלו עדיין לא דרכה בהן.

האמת שונה לחלוטין משתי סיבות עיקריות. האחת, למרות שמעולם לא זכה בישראל למעמד כוכב על כמו הקולגות לז'אנר ולתקופה אלטון ג'ון, רוד סטיוארט או דייוויד בואי, גדולתו של פרי כיוצר ומבצע אינה נופלת מהם גם אם בקנה מידה היסטורי השפעתו פחותה.

לכן ההזדמנות לשמוע אותו מבצע בהופעה חיה ובגודל טבעי שירים מושלמים בתחומם עומדת מעל כל הערה צינית מתבקשת. הסיבה השנייה היא "Olympia", אלבומו הראשון מזה שמונה שנים המכיל חומרים מקוריים, ובמסגרת סיבוב ההופעות האירופאי המקדם אותו יגיע גם לישראל.

זה לא האלבום שיחזיר את בריאן פרי לימיו הגדולים כמוזיקאי חדשני ופורץ דרך, למעשה הוא נשמע כאילו חזר לכתוב בדיוק מהנקודה ומהסאונד בהם עצר, אבל אי אפשר שלא להסיר את הכובע בפני חדוות היצירה וההתלהבות שאיכשהו התעוררה בו מחדש ובאה לידי ביטוי בכמה שירים מצוינים (נסלח לו גם על החידוש הממש מיותר לקלאסיקה "Song to the siren" של טים באקלי, שלנצח תהיה מזוהה עם הגרסה המופתית של הזמרת ליז פרייזר באלבום הבכורה של הפרויקט "This mortal coil"). אם כבר משומש, לפחות במצב ממש טוב.

קיימת כמובן גם סוגיית "קבצנים אינם יכולים להיות בררנים". במילים אחרות, במעמדנו הנוכחי בקהילה הבינלאומית צריך לברך על כל אמן מוביל המוכן לשים נפשו בכפו ולהודיע שהוא לא מחרים את ישראל, אבל זה כבר דיון שמקומו ראוי למדורים הפוליטיים.

אמן ביצירת אווירת יוקרה

פרי כבר בן 65, למרות שההגדרה "משומר היטב" תפורה למידותיו. כותב שורות אלה זכה לצפות בו פעמיים בעבר בהופעה, בשני המקרים בלונדון, וגם אם היושבים בקהל לא הגיעו לבושים בחליפות טוקסידו הרגיש כאילו הם כן. פרי הוא רב אמן ביצירת אווירת יוקרה, וזה בא לידי ביטוי לא רק בלבושו המוקפד, בלוריתו העשויה ללא רבב, או תמונות הנשים היפהפיות-מסתוריות המעטרות דרך קבע את עטיפות אלבומיו כסולן או כמנהיג להקת "רוקסי מיוזיק".

לשמוע רצף שירים של בריאן פרי במשך שעה וחצי זה כמו ללגום שמפניה בכמויות בלי להשתכר, רק לרחף מעט מעל זוהמת היומיום. העובדה שבמהלך הקריירה הארוכה שלו חילק את יצירתו כמעט שווה בשווה בין שירים מקוריים וגרסאות כיסוי ללהיטים של אחרים מאפשרת לו למלא את הופעותיו ברפרטואר שכמעט כולו מוכר ואהוב, ומי כמו הישראלים יודע עד כמה אופציית השירה בציבור תורמת לחוויה.

עם כל הארסנל המרשים ונוטף הסטייל קל לשכוח שפרי נולד למשפחה ממעמד הפועלים (אביו היה חוואי ומאמן סוסי פוני) וסיים את התיכון המקצועי-טכני אליו נשלח עם תשעה ציוני O (בינוני) בתעודה. הוא למד אמנות באוניברסיטת ניוקסל, ועבד תקופה כמורה לעיצוב בחמר בתיכון לאמנויות "הולנד פארק" בלונדון אז גם החל לראשונה להתעניין במוזיקה והקים שני הרכבים כושלים, "הבנשיז" ו"Gas board", אבל בשנת 71' התהפך מזלו בזכות ההרכב השלישי אותו ייסד לצד חברים מתקופת לימודי האמנות וסצנת המועדונים בלונדון: גראהם סימפסון, אנדי מק'קיי, פול תומפסון, פיל מנזנרה ומי שהפך לימים מגדולי המפיקים המוזיקליים בהיסטוריה של הרוק: בריאן אינו.

אלבום הבכורה של להקת "רוקסי מיוזיק" יצא בשנת 72' וזכה לביקורות נלהבות. בעשר השנים הבאות פרי הקליט והופיע ללא הרף, כאשר במקביל לאלבומי הלהקה (שעד מהרה הצטמצם הרכבה לפרי, מק'קיי ומנזנרה בלבד) טיפח קריירת סולו מצליחה לא פחות. לקראת סוף שנות ה 70' נטשה "רוקסי מיוזיק" את הצליל המחוספס-מורכב שאפיין אותה לטובת שירי פופ מלודיים וקליטים, ולמרות שמעולם לא התפרקו רשמית הם לא הקליטו חומרים חדשים מאז רב המכר "Avalon" משנת 82'. ב-2001 התאחד ו פרי, מק'קיי ומנזנרה לסיבוב הופעות עולמי, והשניים אף התארחו בהקלטות "Olympia". בינואר האחרון אוחדה "רוקסי מיוזיק" פעם נוספת לסיבוב הופעות קצר בבריטניה, אוסטרליה וניו זילנד.

במקביל לקריירה המוזיקלית שלו הפך בריאן פרי גם לכוכב מדורי הרכילות בזכות שורה ארוכה של רומנים עם כמה מהנשים הנחשקות של התקופה, בהן הדוגמנית-זמרת אמנדה ליר (שניהלה רומן מתוקשר גם עם דייויד בואי), דוגמנית העל ג'רי הול (שהייתה במשך שנים זוגתו של מיק ג'אגר) שתיארה אותו בשעתו בראיון כ"מכונת אהבה שיכולה לעבוד ללא הפסקה כל הלילה", והדוגמנית לוסי הלמור שאותה נשא לאישה והיא אם ארבעת ילדיו (בנו אוטיס פרי הוא פעיל קיצוני נגד ציד חיות בר בתחומי בריטניה, ונעצר כמה פעמים). הוא התגרש לפני שבע שנים, וכיום הוא מנהל זוגיות עם אשת יחסי הציבור לשעבר אמנדה שפרד שסגרה למענו את משרדה אחרי שהציע לתמוך בה כלכלית.

למי שטרם הפנים, פרי מתייחס לעצמו כגבר מסורתי מהזן הישן (אני אפרנס, את תבשלי). דעותיו הפוליטיות מזוהות בהתאם עם המפלגה השמרנית בבריטניה, והוא תומך נלהב של ראש הממשלה הנוכחי דייויד קמרון. כמו כן הוא פעיל בכמה ארגונים למען איכות הסביבה, בעיקר "Countryside alliance" עבורם גייס כספים בכמה הופעות התנדבות, ותומך במאבק אותו מנהל בנו אוטיס להוציא את הציד מחוץ לחוק בתחומי בריטניה.

בריאן פרי יופיע בהיכל התרבות בתל-אביב ב-19 באפריל. מחירי הכרטיסים נעים בין 200 ל-600 שקל